الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

شب زیارتی اباعبدالله الحسین ع


شب زیارتی اباعبدالله الحسین ع


نگارا از عجم مهمان نمیخواهی؟


  نگارا از عجم مهمان نمیخواهی؟


«نگارا از عجم مهمان نمیخواهی؟»
دلی آشفته و حیران نمیخواهی؟

خدا را شکر..نوکر کم نداری، لیک
غلام و نوکر‌ از ایران نمیخواهی؟

برای اینهمه زوارِ دربارت
مگر شاها بلا گردان نمیخواهی؟

به خیلِ کاروانِ اربعین امسال
سیاهی لشکر و اعوان نمیخواهی؟

برای مرهم زخم دل زینب
دو دیده از غمت گریان نمیخواهی؟

به جاده از نجف تا کربلا ، جانا
دمِ موکب، مگر دربان نمیخواهی؟

میان کشتی ات گر پر شد از آدم؛
الا ای نوحِ من،حیوان نمیخواهی؟

به پیش پای زینب ، آن زمانی که
میاید از سفر ، قربان نمیخواهی؟

خلاصه...اربعین نزدیک و ره بسته
«نگارا از عجم مهمان نمیخواهی؟»




حاجت آورده و در پایِ علَم ریخته ام
باز هم بغض ِ گلو را به قلم ریخته ام


قدرنشناسم و عمریست که در هر پابوس

عرقِ شرم در ایوانِ حرم ریخته ام


وسطِ روضه ی  مکشوف تو #یاثارالله

اشک، از چشم ِ گنهکار چه کم ریخته ام


با غم ِ خاطره تنها بگذارید مرا

باز جامانده ام و طرحِ قسم ریخته ام


بِعَلیٍ، بِعَلیٍ، بِعَلیٍ، بطلب

معصیت کرده، چه خاکی به سرم ریخته ام


در دلم تا به ستونِ صد و هجده برسم

چند موکب زده ام، چاییِ غم ریخته ام


عکسهای منِ ناقابل و #باب‌القبله

حسرتِ هر شبه را دور و برم ریخته ام


#کربلا بسته شد و نوکرِ آواره شدم

اربعین را چه کنم؟ سخت به هم ریخته ام

#مـولا_جـان

چرا از بین صفات خداوند عدل مستقلا جزء اصول دین آورده شده است؟


 چرا از بین صفات خداوند عدل مستقلا جزء اصول دین آورده شده است؟


عدل در اصول دین

 

منظور از عدل در اصول دین

اصول دین پایه های اعتقادی شیعه دوازده امامی است که به اعتقاد شیعیان اول باید به آنها ایمان آورد و بعد از آن به فروعی که از آن برخواسته است پایبند بود. 

اصول دین چیست؟

اصول دین مربوط به اعتقاد است و فروع دین مربوط به عمل. اصول دین در زبان ها، زمان ها و اقوام مختلف صورت های مختلفی بخود گرفته است.

 

اصول دین به ترتیب عبارتند از:

1- توحید: به معنی یگانگی خداوند بلندمرتبه است.

 

2- نبوت: به معنی پیامبری محمد بن عبدالله و دیگر پیامبران الهی است.

 

3- معاد: به معنی آن است که روزی همه مکلفان برای بازخواست و حساب در پیشگاه الهی گرد هم می آیند و هر کس به پاداش و کیفر خود می رسد.

 

4- عدل: به معنی آن است که افعال خداوند متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی کند و هر چیزی را در جای خویش نگه می دارد و با هر موجودی، آن طور که شایسته اَست رفتار می کند.

   ادامه مطلب ...

زندگی‌نامه عمار بن یاسر


   زندگی‌نامه عمار بن یاسر


عمار بن یاسر، از یاران نزدیک پیامبر و امام علی (ع)

 


عمار بن یاسر یکی از چهار مرد بزرگ دوران خود و یکی از پیشقدمان در دین اسلام بود. سه مرد دیگر عبارتند از ابوذر، مقداد و سلمان. پدر و مادر عمار در راه دین اسلام و دفاع از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم شکنجه های فراوانی را تحمّل کردند و در آخر به شهادت رسیدند.

ولادت عمار بن یاسر

عمار در مکه و در بین بنی مخزوم دیده به جهان گشود. پدرش یاسر همراه با برادرانش مالک و حارث در جستجوی برادر چهارمشان از یمن به مکه آمده بود. ولی حارث و مالک به یمن بازگشتند. یاسر در مکه ماند و با ابوحذیفة بن المغیرة بن عبد الله بن عمرو بن مخزوم هم پیمان شد و وی نیز کنیز خود سمیة بنت خیاط را به ازدواج یاسر در آورد. حاصل  ازدواج  یاسر وسمیه، عمار و عبد الله بود.

 

عمّار بن یاسر( نام کامل:عمار بن یاسر بن عامر بن مالک) ملقب به ابوالیقظان، از صحابیون محمد پیامبر اسلام و بعدها از طرفداران علی بن ابی طالب گردید.

عمار بن یاسر که مادرش سمیه اولین زن شهید در راه خدا بود، از جوانان پیشتاز در ایمان و هجرت است. در اولین روزهای جلوه دین اسلام، همراه پدر و مادرش شکنجه های کفار را تحمل کرد. 

 

عمار بن یاسر از یاران پیامبر

عمار در کنار سلمان، مقداد و ابوذر غفاری از اولین شیعیان دانسته شده اند که در زمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله به این نام شناخته شده اند.  ادامه مطلب ...

مناجات شهید چمران با خدا


   مناجات شهید چمران با خدا


مناجات شهید چمران با خدا

 

مناجات شهید چمران

شهید چمران مردی وارسته، با عواطف عمیق انسانی بود. راز و نیازهای عارفانه‌اش، در دست نوشته‌هایی که از او به جا مانده، حاکی از عشق و علاقه خالصانه او به خدا و اوج محبت و دوستی‌اش نسبت به همنوعانش است، چنان که دوستانش لقب «خدای عشق» را به او داده بودند. در ادامه بخشی از نیایش های شهید مصطفی چمران را میخوانید.

مناجات می خواستم شمع باشم از شهید چمران

همیشه می خواستم که شمع باشم، بسوزم، نور بدهم و نمونه ای از مبارزه و کلمه حق و مقاومت در مقابل ظلم باشم . می خواستم همیشه مظهر فداکاری و شجاعت باشم و پرچم شهادت را در راه خدا به دوش بکشم. می خواستم در دریای فقرغوطه بخورم و دست نیاز به سوی کسی دراز نکنم. می خواستم فریاد شوق و زمین وآسمان را با فداکاری و آسمان  پایداری خود بلرزانم. می خواستم میزان حق و باطل باشم و دروغگویان ومصلحت طلبان و غرض ورزان را رسوا کنم. می خواستم آنچنان نمونه ای در برابر مردم به وجود آورم که هیچ حجتی برای چپ و راست نماند،  طریق مستقیم روشن و صریح و معلوم باشد، و هر کسی در معرکه سرنوشت مورد امتحان سخت قرار بگیرد و راه فرار برای کسی نماند...

 

هستند کسانی که جز به مصالح خود نمی اندیشند و احساس آنها، از ابعاد حجم‌شان تجاوز نمی‌کند و از روی ضعف، شکست، تنبلی و خودخواهی به پوچی می‌رسند زیرا خودشان پوچند اگر یک انقلابی راستین مایوس گردد، کسی که سراسر حیاتش مبارزه، فداکاری، عشق، شور، سوز، درد، غم، تحمل، حرمان، استمرار و نشاط است دچار پوچی شود، آنگاه فاجعه‌ای بزرگ رخ داده است

 

نیایش دنیا از شهید مصطفی چمران

دنیا میدان بزرگ آزمایش است که هدف آن جز عشق چیزی نیست. در این دنیا همه چیز در اختیار بشر گذاشته شده، وسایل و ابزار کار فراوان است، عالیترین نمونه های صنعت، زیباترین مظاهرخلقت، از سنگریزه ها تا ستارگان، از سنگدلان جنایتکار تا دلهای شکسته یتیمان، از نمونه های ظلم و جنایت تا فرشتگان حق و عدالت، همه چیز و همه چیز در این دنیای رنگارنگ خلق شده است. انسان را به این بازیچه های خلقت مشغول کرده اند. هر کسی به شأن خود به چیزی می پردازد، ولی کسانی یافت می شوند که سوزی در دل و شوری در سر دارند که به این بازیچه راضی نمی شوند. این نمونه های زیبای خلقت را دوست دارند و می پرستند.

   ادامه مطلب ...

خواص ذکر تسبیحات اربعه در نماز


   خواص ذکر تسبیحات اربعه در نماز


ذکر تسبیحات اربعه

 

معجزات و فواید تسبیحات اربعه

در رکعت سوم و چهارم نمازهای واجب، ذکر تسبیحات اربعه تشریع شده است. به ذکر «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الّا و اللّه اکبر»، تسبیحات اربعه گفته می شود. در این مقاله در خصوص چیستی، احکام و فضائل گفتن تسبیحات اربعه اشاره شده است.

تسبیحات اربعه چیست؟

تسبیحات اربعه، چهار ذکری است که در نمازهای روزانه سه یا چهار رکعتی و در برخی اذکار خوانده می‌شود. این چهار ذکر عبارتند از: « سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ» (ترجمه: پاک و منزّه است خداوند، و ستایش مختصّ خداست، و معبودی جز خدا نیست، و خداوند بزرگتر است).

 

چرا تسبیحات اربعه می گویند؟

در حدیثی که در بیان راز چهار بخش بودن تسبیحات اربعه آمده گفته شده است چهار بخش بودن، واقعیتی خارجی است که عرش خداوند و آنچه پایین‌تر قرار دارد همه بدان انتظام یافته اند، زیرا در سبب چهارگوشه بودن کعبه و بنای آن بر چهار دیوار آمده است که: "بیت المعمور" در آسمان دارای چهار گوشه است به علت این که عرش الهی چهار ضلع و چهار جهت دارد و چهار ضلعی بودن عرش بدان سبب است که تسبیح چهار تاست؛ یعنی "سبحان الله، والحمد لله، و لا اله الّا الله، و الله اکبر".

 

آنچه از این تعلیل استفاده می‌شود این است که تسبیح جامعِ حمد، تهلیل و تکبیر درای وجودی خارجی و اثری عینی است و بر عرش الهی که- اوامر و نواهی از آنجا برخاسته – پیشی دارد و سبب شده که عرش همانند آن شکل بگیرد. برای هر یک از ضلع‌های عرش حکمی ویژه است گرچه همه اضلاع آن به عنوان عرش، وجود جمعی واحدی دارند که شکاف و گسستگی در بین آن نیست. "

 

آنچه از این تعلیل استفاده می‌شود این است که تسبیح جامعِ حمد، تهلیل و تکبیر درای وجودی خارجی و اثری عینی است و بر عرش الهی که- اوامر و نواهی از آنجا برخاسته – پیشی دارد و سبب شده که عرش همانند آن شکل بگیرد. برای هر یک از ضلع‌های عرش حکمی ویژه است گرچه همه اضلاع آن به عنوان عرش، وجود جمعی واحدی دارند که شکاف و گسستگی در بین آن نیست.

   ادامه مطلب ...