ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
فرق بین حلم و کظم غیظ
حلم عبارت است از صفتی نفسانی و حالتی روحانی که از آن به سکونت نفس و آرامش خاطر تعبیر میکنند که با ورود امر ناملایمی، شخص زود از جا بدر نمیرود. اما کظم غیظ، عبارت از اینکه شخص، حالت سکونت و آرامش را به خود بدهد که آن تحلّم است و این امری است عارضی برخلاف حلم که فطری انسان است.
اگر کسی حلیم باشد از غضب نابجا و مذموم جلوگیری میکند و نمیگذارد چنین غضبی وارد دل شود ولی صاحب کظم غیظ از غضب وارد شده جلوگیری میکند. به عبارت دیگر حلم در شخص حلیم مانند صفت عدالت است در شخص عادل که نمیگذارد از او معصیت صادر شود ولی کظم در آدم کاظم حکم توبه را دارد نسبت به شخص تائب. مثال حلم مثال آب است که فطرت آن این است که همیشه به طرف سرازیری متمایل است و پایین میرود ولکن تحلم (کظم غیظ) مثال آبی است که به وسیله تلمبه یا ادوات برقی بخواهد برخلاف جریان طبیعیاش به سمت بالا برود.
با این حساب روحی که دارای حلم است افضل است از روحی که تنها کظم غیظ دارد؛ و البته در کنترل غضب اولی آسانتر است از دومی. زیرا در دومی میان غضب و کظم غیظ جنگ واقع میشود تا کدام غالب شوند و کدام مغلوب، ولی در شخص حلیم، غضب اصلاً پیدا نمیشود.
مردم جامعه بر سه دستهاند: دستهای شریف و مافوق من هستند و دستهای مشروفاند یعنی مادون مناند و دستهای هم با من مساویاند؛ اما آن دسته که مافوق هستند مانند: پدر، استاد، معلم، برادر و پیرمردان و سالخوردگان، پس اگر چنانچه من اینقدر صبر و تحمل نداشته باشم که در مقابل آنها خشم خود را فرو نشانم پس پاداش بزرگی و حقوق آنها چه میشود؟
دعای افزایش برکت در خانه و مغازه
جهت رونق کاسبی :
هر
کس با ایمان این آیات را در روز پنج شنبه اول ماه با نیت خالص و توجه به
خدا و معنی آن بنویسد و آن را شخص کاسب یا تاجر آن را در منزل خود یا دکان
خود نگاه دارد رزق او و کاسبی او بسیار شود و برکت در اموال و کاسبی او به
ظهور رسد
آیات ۲۸ و ۲۹ سوره حدید :
یَا
أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ
یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ
بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ لِئَلَّا یَعْلَمَ
أَهْلُ الْکِتَابِ أَلَّا یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِّن فَضْلِ اللَّهِ
وَأَنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو
الْفَضْلِ الْعَظِیمِ
منبع : خواص آیات قرآن کریم ص ۱۶۷ و ۱۶۸
خیر و برکت اموال :
خاصیت
این آیات خیر و برکت است در اموال و اشجار و اثمار و حفظ آن از آفات و
بلایا . چون کسی را این امور مطلوب بود روزه گیرد و طهارت کند و این آیات
را در کاسه نو با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و آن را از آب
پاک پر کند و به همان آب آن آیات را بشوید و آن را در سرا یا دکان یا مزرعه
بریزد مقصود حاصل شود
ادامه مطلب ...
برای رهایی از بیماری حسادت چه باید کرد؟
بیدار بودن بین الطلوعین چه فایده ای دارد؟
امام باقر علیه السلام فرمود: «خواب صبح، شوم و نامیمون است، روزی را دور می سازد، رنگ صورت را زرد و متغیر می کند، خداوند متعال روزی را بین الطلوعین تقسیم می کند، از خواب در این زمان بپرهیزید.» (التهذیب ج2 ص139)
طبق نقل دیگر فرمودند: « روزی خداوند در بین الطلوعین تقسیم می شود و من ناپسند می دانم که انسان در آن ساعت خواب باشد » (الفقیه ج1 ص501)
کسی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که من نماز صبح را می خوانم سپس مشغول ذکر خدا می شوم و پس از آن قبل از طلوع خورشید می خواهم بخوابم اما نگرانم که این خوابم ناپسند باشد.
امام علیه السلام پاسخ دادند: « بر تو حرج و مانعی نیست ، در صورتی که پس از نماز صبح مشغول ذکر خدا می شوی می توانی بخوابی.) (التهذیب ج2 ص321)
امام رضا علیه السلام نیز فرمود: «فرشتگان ارزاق بنی آدم را مابین طلوع فجر ( ابتدای زمان نماز صبح ) تا طلوع خورشید تقسیم می کنند، هر کس در این ساعات خواب باشد، از رزقش محروم می شود.» (وسائل_الشیعه ج6 ص497)
پیامبر گرامی فرمود: «زمین از سه چیز به نزد خداوند شدیدا شکایت می کند ، از خون حرامی که بر روی او ریخته شود ، و غسل کردن از زنا و خوابیدن قبل طلوع خورشید.» (الخصال ج1 ص141)
البته در برخی روایات آمده است که اگر انسان مقداری پس از نماز صبح مشغول به ذکر و دعا شود و پس از آن بخوابد اشکالی ندارد و کراهت خواب بین الطلوعین برطرف می شود .
کسی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که من نماز صبح را می خوانم سپس مشغول ذکر خدا می شوم و پس از آن قبل از طلوع خورشید می خواهم بخوابم اما نگرانم که این خوابم ناپسند باشد.
امام علیه السلام پاسخ دادند: « بر تو حرج و مانعی نیست ، در صورتی که پس از نماز صبح مشغول ذکر خدا می شوی می توانی بخوابی.) (التهذیب ج2 ص321)
در روایت دیگری امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از یاران فرمود: «فردا پس از طلوع خورشید به نزد من بیا زیرا من پس از نماز صبح ( و مشغول شدن به ذکر خدا ) می خوابم.» (الاستبصار ج1 ص350)
منبع:
کانال تلگرام پرسمان اعتقادی