یک قطعه از بهشت در اغوش مشهد است
هرچند حال و روز زمین و زمان بد است
یک قطعه از بهشت در اغوش مشهد است
حتی فرشتهای که به پابوس آمده
اینجا میان رفتن و ماندن مردد است
اینجا مدینه نیست، نه اینجا مدینه نیست
پس بوی عطر کیست که مثلِ “محمد” است
حتی اگر به اخر خط هم رسیدهای
اینجا برای عشق شروعی مجدد است
جایی که آسمان به زمین وصل میشود
جایی که بین عالم و آدم زبانزد است
هرجا “دلی” شکست ب اینجا بیاورید
اینجا بهشت، شهر خدا، شهر مشهد است
نسخه امام سجاد(ع) برای طلب رزق و روزی
حقیقت عبادت این است که انسان خود را بنده
و مملوک خدا بداند، برای خود در مقابل خدا مالکیت و اراده مستقلی قایل
نباشد، بلکه خود و دارایی خود را از آنِ خدا بداند؛ به طور کامل تسلیم
اراده او باشد و به عبد بودن خود در مقابل پروردگار اعتراف کند
عبادت،
اظهار عبودیّت در پیشگاه ربوبی است خواه با توجه قلبی، خواه با اظهار
زبانی یا نشان دادن با اعضا و جوارح. بنابراین جوهره دعا، عبادت است. شخصی
که دستش را پیش خداوند منّان دراز می کند، چه در ظاهر دست خود را بلند کند و
یا در دل به خدا توجه پیدا کند و درِ خانه خدا گدایی نماید، عبادت کرده
است؛ چرا که این اعمال، همانا اعتراف عملی به عبودیّت خود، و ربوبیّت الهی
است. دعا گرچه در ظاهر درخواست رفع نیازهای مادّی و معنوی است، ولی در
واقع، اعتراف به بندگی، فقر و عجز انسان است. به همین دلیل است که در
روایتی از نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است: "الدّعاء مخّ العبادة".(١)
دعای خالصانه از این جهت که نهایت اظهار تذلّل و شکستگی و فقر و ضعف و
بیچارگی در برابر خداوند غنیّ و قوی و قادر مطلق است به منزله مغز تمام
عبادات است.(2)
دعا، ابزاری برای بازسازی ویرانه های جامعه
وضعیت
معنویت و توجه به آموزه ها و تعالیم اسلامی در دوران امامت امام حسین و
امام سجاد (علیهماالسلام) چنان اسفناک و فضاحت بار بود و مردم به قدری در
منجلاب فساد و دنیاطلبی فرو رفته بودند که همین مردم جامعه اسلامی، ولیّ و
امام زمان و سبط پیامبر(علیهماالسلام) خود را با فجیع ترین وضع به شهادت می
رسانند.(3) جابر در روایتی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که
ایشان فرمودند: ما نمی دانیم با مردم چه کنیم! اگر آنچه از پیامبر (صلی
الله علیه و آله)شنیده ایم نقل کنیم، می خندند (و مسخره می کنند)، اگر نقل
نکنیم طاقت نمی آوریم! (4)
سبب بسته بودن درها به روی انسان کیست؟
گاه مى شود درهاى زندگى به رویمان به کلى
بسته مى شود و دست به هر کارى می زنیم با درهاى بسته رو به رو مى گردیم،
از هر جا که حرکت می کنیم، بسته و بسته است.
سبب بسته بودن درها چه کسی است خودمان یا خداوند؟
آری گاهی خداوند برای امتحان بندگانش سختی قرار داده است اما برخی از سختی ها را خود به زندگیمان راه می دهیم، علت آن چیست؟
مدت ها به دنبال این علت می گشتم تا به آیه ای برخوردم: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى» ( طه/124) و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگىِ تنگ [و سختى] خواهد داشت، و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى کنیم.»
«یاد خدا» عجیب است؛ چیزی که هم دنیا
را در پی دارد و هم آخرت، اگر نداشته باشیم زندگی در دنیا سخت خواهد بود.با
کلمه «یاد خدا» به یاد آیاتی می افتم که بارها شنیده ایم: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» آری با یاد خدا دل ها آرام می شود. در واقع یاد خدا مایه آرامش جان، تقوا و شهامت است و فراموشی آن مایه اضطراب و ترس و نگرانی.
علت فراموشی یاد خدا
از
مهمترین علت های فراموشی خداوند، خود فراموشی است. به قول حافظ آنچه باعث
می شود انسان از ذکر خداوند غافل شود فقط توجه انسان به خودش است.
میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
یعنی انسانی که خودش را معیار همه چیز
قرار داده و همه را برای خودش می خواهد. به همین جهت از حضور خدای متعال،
غافل میگردد. برای رهایی از این مانع باید به درمان خود بینی بپردازیم تا
بتوانیم خدای خود را بیاد داشته باشیم .
داروی گناه چیست؟
بیماری هر چه خطرناک تر و عوارض آن بیشتر و کشنده تر باشد، دارو و درمانش نیز ارزشمندتر میگردد.
یکی از بدترین دردها و بیماری ها گناه است که هم بسیار خطرناک و متعفن است و هم، عوارضش بسیار زیاد و هلاک کننده است.
دردِ
گناه، چراغ عقل را کم سو و رفته رفته خاموش میکند تا جایی که صاحبش کوردل
شود و راه را از چاه تشخیص ندهد و نتواند مسیرش را از جاده هلاکت به سوی
بزرگراه سرسبز زندگی تغییر دهد.
مرض گناه چون با فطرت پاک انسان
همخوانی ندارد، باعث می شود که بیماران این دردِ وحشتناک، روز به روز
حالشان وخیم تر شده و در تضاد میان زلالی فطرت و لجنزار متعفن گناه، سلامت
روحی و روانی خود را نیز از دست دهند.
البته این تنها آثار سوء
دنیایی این بیماری است. این درد گریبانگیر هرکس شود، رهایش نمی کند و
آخرتش را هم خراب نموده و او را گرفتار عذاب ها و سختی های طاقت فرسای
آخرت می کند. گرفتاری های آن دنیا هم که با سختی های این دنیا اصلاً
قابل قیاس نیستند و به مراتب سخت تر و سنگین تر است.
برای همین
باید از این درد به خدا پناه بُرد و برای درمان آن عجله نمود و بهترین دارو
و درمان را برای آن به کار گرفت. نسخه علاج این درد را نیز طبیب دل ها،
پیامبر رحمت صلّیالله علیه و آله برای بشریت پیچیده و فرمودند:
ادامه مطلب ...
خبر از بزرگترین وضع حمل دنیا در قرآن!
بزرگترین وضع حمل دنیا در قرآن
شاید بزرگترین وضع حمل دنیا که همه کافران را متحیر میکند، در همین روزهای نزدیک اتفاق بیفتد.
روزی
خواهد آمد که زمین وضع حمل میکند و هر آنچه که از زمان پیدایش بشر به خود
دیده است، به زبان جاری میسازد و به شدت میلرزد. کفار اهل قیامت را
متعجب و حیران میشوند که چه به روز زمین آمده است، همه به شتاب به سوی
صحرای محشر در حرکتند. گروهی که نور چهرهشان بر طرف راست میافتد و آنان
را به سمت دادگاه عدل الهی رهسپار میکند و گروهی هم که به دلیل تاریکی
دلشان، چهرهشان بینور است و با التماس از پرهیزکاران میخواهند تا آنان
را نیز با خود ببرند که در تاریکی صحرای محشر تنها نمانند و گرفتار نشوند!
روزی
که شاید با این هیاهوی شهر و دیار دنیویمان کمی به فراموشی سپرده شده، در
همین نزدیکی است و مشخص نیست چند لحظه دیگر تا برپایی محشر موعود باقی
مانده است.
ادامه مطلب ...
دعای چهل کلید و هزاران خواص
دعای چهل کلید
دعای چهل کلید هزاران خواص دارد از قبیل:
گشایش بخت
گشایش کار
اصلاح زن و شوهر
محبت و جلب معشوقه
باطل سحر و جادو
دفع مشکلات
و…
طریقه
عمل این طور است که شما در روز جمعه این دعا را بر روی ظرف آبی بخوانید با
طهارت و نیت پاک و صاف و با توکل بر خدا سپس با این آب غسل می کنید به هر
نیتی که انجام دهید روا میگردد برای گشایش کار و بخت از این طریق می توان
انجام داد برای محبت نیز آن آب را یا با شربت یا با چای و … به طرف بدهید
بخورد …
شرح دعا این چنین است :
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا 2بار سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ 3 بار لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ 4 بار رَبَّنَا
مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ 5 بار وَتِلْکَ حُجَّتُنَا
آتَیْنَاهَا إِبْرَاهِیمَ عَلَى قَوْمِهِ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاء 6 بار إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ 7 بار وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا 8 بار وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا 9 بار یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِیمَ 10 بار وَأَرَادُوا بِهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِینَ 11 بار فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ 12 بار وَلَا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ 13 بار وَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سَاجِدِینَ 14 بار
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ
کَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ یَرَى
الَّذِینَ ظَلَمُواْ إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ
جَمِیعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ 15 بار وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ 16 بار إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ 17 بار بحق محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم 18 بار و بحق جبرائیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل 19 بار یا حنان یا منان یا دیان یا برهان 20 بار
ادامه مطلب ...
سبب بسته بودن درها به روی انسان کیست؟
گاه مى شود درهاى زندگى به رویمان به کلى
بسته مى شود و دست به هر کارى می زنیم با درهاى بسته رو به رو مى گردیم،
از هر جا که حرکت می کنیم، بسته و بسته است.
سبب بسته بودن درها چه کسی است خودمان یا خداوند؟
آری گاهی خداوند برای امتحان بندگانش سختی قرار داده است اما برخی از سختی ها را خود به زندگیمان راه می دهیم، علت آن چیست؟
مدت ها به دنبال این علت می گشتم تا به آیه ای برخوردم: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى» ( طه/124) و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگىِ تنگ [و سختى] خواهد داشت، و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى کنیم.»
«یاد خدا» عجیب است؛ چیزی که هم دنیا
را در پی دارد و هم آخرت، اگر نداشته باشیم زندگی در دنیا سخت خواهد بود.با
کلمه «یاد خدا» به یاد آیاتی می افتم که بارها شنیده ایم: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» آری با یاد خدا دل ها آرام می شود. در واقع یاد خدا مایه آرامش جان، تقوا و شهامت است و فراموشی آن مایه اضطراب و ترس و نگرانی.
علت فراموشی یاد خدا
از
مهمترین علت های فراموشی خداوند، خود فراموشی است. به قول حافظ آنچه باعث
می شود انسان از ذکر خداوند غافل شود فقط توجه انسان به خودش است.
میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
یعنی انسانی که خودش را معیار همه چیز
قرار داده و همه را برای خودش می خواهد. به همین جهت از حضور خدای متعال،
غافل میگردد. برای رهایی از این مانع باید به درمان خود بینی بپردازیم تا
بتوانیم خدای خود را بیاد داشته باشیم .
نسخه امام سجاد(ع) برای طلب رزق و روزی
حقیقت عبادت این است که انسان خود را بنده
و مملوک خدا بداند، برای خود در مقابل خدا مالکیت و اراده مستقلی قایل
نباشد، بلکه خود و دارایی خود را از آنِ خدا بداند؛ به طور کامل تسلیم
اراده او باشد و به عبد بودن خود در مقابل پروردگار اعتراف کند
عبادت،
اظهار عبودیّت در پیشگاه ربوبی است خواه با توجه قلبی، خواه با اظهار
زبانی یا نشان دادن با اعضا و جوارح. بنابراین جوهره دعا، عبادت است. شخصی
که دستش را پیش خداوند منّان دراز می کند، چه در ظاهر دست خود را بلند کند و
یا در دل به خدا توجه پیدا کند و درِ خانه خدا گدایی نماید، عبادت کرده
است؛ چرا که این اعمال، همانا اعتراف عملی به عبودیّت خود، و ربوبیّت الهی
است. دعا گرچه در ظاهر درخواست رفع نیازهای مادّی و معنوی است، ولی در
واقع، اعتراف به بندگی، فقر و عجز انسان است. به همین دلیل است که در
روایتی از نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است: "الدّعاء مخّ العبادة".(١)
دعای خالصانه از این جهت که نهایت اظهار تذلّل و شکستگی و فقر و ضعف و
بیچارگی در برابر خداوند غنیّ و قوی و قادر مطلق است به منزله مغز تمام
عبادات است.(2)
دعا، ابزاری برای بازسازی ویرانه های جامعه
وضعیت
معنویت و توجه به آموزه ها و تعالیم اسلامی در دوران امامت امام حسین و
امام سجاد (علیهماالسلام) چنان اسفناک و فضاحت بار بود و مردم به قدری در
منجلاب فساد و دنیاطلبی فرو رفته بودند که همین مردم جامعه اسلامی، ولیّ و
امام زمان و سبط پیامبر(علیهماالسلام) خود را با فجیع ترین وضع به شهادت می
رسانند.(3) جابر در روایتی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که
ایشان فرمودند: ما نمی دانیم با مردم چه کنیم! اگر آنچه از پیامبر (صلی
الله علیه و آله)شنیده ایم نقل کنیم، می خندند (و مسخره می کنند)، اگر نقل
نکنیم طاقت نمی آوریم! (4)
آثار و برکات توبه
توبه هرگاه حقیقی و واقعی باشد و از اعماق جان برخیزد و جامع شرایط باشد، قبول می شود
آثار و برکات توبه
توبه
هرگاه حقیقی و واقعی باشد، و از اعماق جان برخیزد و جامع شرایط باشد، به
یقین مقبول درگاه خدا می شود، و آثار و برکاتش نمایان می گردد.
شخص توبه کار پیوسته در فکر جبران گذشته است، و از آنچه از نافرمانی ها و عصیان از او سر زده نادم و پشیمان است.
توبه کاران واقعی، خود را از مجالس گناه دور می دارند واز عواملی که گناه را وسوسه و تداعی می کند، بر حذر می باشند .
توبه کاران خود را در پیشگاه خدا شرمنده می بینند، و همواره درصدد کسب رضای اوهستند.
با این علائمی که گفته شد توبه کنندگان حقیقی را از تظاهرکنندگان به توبه بخوبی می توان شناخت.
بعضی از مفسران در تفسیر آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا؛ ای
کسانی که ایمان آورده اید به سوی خدا توبه کنید، توبه خالص» (سوره تحریم،
آیه 8) در توضیح معنی «نصوح» چنین گفته اند: مراد از توبه نصوح، توبه ای
است که مردم را نصیحت می کند که مانند آن را به جا بیاورند، چرا که آثار آن
در توبه کار ظاهر شده، یا شخص توبه کار را نصیحت می کند که گناهان را ریشه
کن کند، و هرگز به سوی آن باز نگردد. و بعضی آن را به توبه خالص تفسیر
کرده، در حالی که بعضی دیگر نصوح را از ماده نصاحت به معنی دو زندگی گرفته
اند، چرا که رشته های دین و ایمان را که گناه پاره[244] کرده بود، بار دیگر
به هم می دوزد یا توبه کار را که از اولیاء الله جدا ساخته بود، به جمع
آنها باز می گرداند. (43)
ادامه مطلب ...