چه دلیلی دارد فضایلی که برای امام علی علیهالسلام بیان شده برای
یازده امام دیگر نیز باشد؟ مثل این که حدیث داریم علی (ع) وارث قرآن است،
اما برای دیگران نداریم. لطفاً مستند پاسخ بدهید.
ابتدا
دقت کنیم که سخن باید ضمن مستند بودن، مستدل هم باشد. لذا نباید دائم و
بدون تفکر و تدبر، تعقل و استدلال (مثل اخباریون) به دنبال سند بگردیم.
سندی محکمتر از آیات قرآن کریم وجود ندارد که مکرر امر به تعقل، تدبر،
تفکر، شعور و بصیرت، حتی در آیات الهی نموده است.
پس،
اگر به عقل و نقل شیعه و سنی به اثبات رسید که حضرت امیرالمؤمنین علی
علیهالسلام از سوی خداوند متعال به وصی رسولالله (ص)، ولیّالله،
خلیفةالله، امام و امیرالمؤمنین انتخاب شدند، معلوم میشود که هر کس را او
به عنوان امام بعدی معرفی کرد، امام است و دارای همان ویژگیهای ایشان.
چنان چه خود ایشان میفرمایند:
«لانّا کلنّا واحد؛ اولنا محمد؛ آخرنا محمد؛ اوسطنا محمد و کلنا محمد؛ فلا تفرقوا بیننا» (بحارالانوار، ج26، ص16)
ترجمه: به
تحقیق که ما (پیامبر و عترت طاهره) یکی هستیم؛ اول ما محمد؛ آخر ما محمد؛
وسط ما محمد، بلکه کل ما محمد هستیم و بین ما هیچ جدایی نیندازید.
الف – پیامبر
اکرم صلوات الله علیه و آله در خطبه غدیر فقط حضرت امام علی را به عنوان
امام معرفی ننمودند، بلکه به امامان بعدی نیز اشاره نمودند و افزودند: «... آن
گاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود. این قانون تا برپایی
رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد» و بدیهی است که امام
باید دارای ویژگیهای امام باشد و فرقی بین امام اول، سوم، هشتم و دوازدهم
نمیباشد.
ایشان در مقامات، فضائل و علم «امام» بیاناتی داشتند و از جمله آن که افزودند مصداق و تأویل آیه کریمه (کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبین) شخص امام است. [هر امامی]. و افزودند:
«... فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما أُنْزِلَ إِلَی، وَ مَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الْأَئمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فِی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَالشَاکُّ فینا فِی النّارِ»
ترجمه:
آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در
سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است، و شک و ناباوری در
امامت یکی از امامان، به سان شک و ناباوری در تمامی آنان است. و هرآینه
جایگاه ناباوران ما آتش دوزخ خواهد بود.
ادامه مطلب ...