الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

ایام فاطمیه از کی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟


ایام فاطمیه از کی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟



دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص).
میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.
با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.


ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از 13 تا 15جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،29روز بوده باشند،حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

  

ادامه مطلب ...

همه چیز درباره شهادت حضرت زهرا (س)


  همه چیز درباره شهادت حضرت زهرا (س) 

رویداد‌های تلخ، شرایط سخت بیماری و دوری از پدر بیش از پیش شرایط جسمى و وضعیت روحى حضرت زهرا (س) را دشوارتر می‌کرد، اما حضرت فاطمه (س) با اینکه روز به روز پیکرش آب مى‌‌شد، هیچ شِکوه‌ای از بیماری نداشت.

در هنگام یورش حاکمان غاصب به خانه‌اش، حضرت زهرا (س) به گونه‌ای میان درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر صدمه‌های سخت، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه های بیشماری بر جان و روح او نشست. همه این رویدادهای تلخ و دردناک حضرت زهرا (س) را به بستر بیماری کشاند و به شهادت ایشان منجر شد.

حضرت امام حسن مجتبى (ع) در یک مجلس مناظره در حضور معاویه خطاب به مغیرة بن شعبه فرمود: «انت الذى ضربت فاطمة بنت رسول‌اللَّه صلى اللَّه علیه و آله حتى ادمیتها و القت ما فى بطنها...؛ تو مادرم را زده و مصدوم و مجروح ساختى، تا اینکه او بچه ‌اش را سقط کرد...» (1)

حضرت امام صادق (ع) با تصریح بیشتر در مورد علت بیمارى و شهادت فاطمه (س) مى‌‌فرمایند: «و کان سبب وفاتها ان قنفذا مولى الرجل لکزها بنعل السیف بامره فاسقطت محسنا، و مرضت من ذلک مرضا شدیدا؛ سبب شهادت فاطمه (س) این بود که قنفذ (غلام خلیفه دوم) با غلاف شمشیر او را زده و بچه ‌اش را کشت و مادرم از این جهت به بستر بیمارى افتاد.» (2)
 
ادامه مطلب ...

راه های جذب محبت در گفتار ائمه اطهار (ع)


  راه های جذب محبت در گفتار ائمه اطهار (ع) 



 

صورت گشاده و خندان:
حسن البشر اول العطاء و اسهل السخاء


حضرت علی علیه السلام می فرماید:
رخسار نیکو اولین هدیه و راحت ترین بخشش است.


و فرمود:
صورت گشاده و باز تو، اول نیکی توست و دلالت بر بزرگواری تو می کند.

و فرمود:
صورت باز آتش دشمنی را خاموش می کند.

و باز فرمود:
صورت باز و گشاده ریسمان محبت است و فرمود: کار نیک و صورت باز، محبت می آورد و انسان را به بهشت می رساند.

و فرمود:
صورت گشاده، روش هر آزاده است.

 

 

انصاف در معاشرت با مردم
با توجه به این که دین اسلام بر پایه صفا و محبت بنا شده، آموزه‌های آن سلامت روحی و روانی فردی و اجتماعی به ارمغان می‌آورد. یکی از مسائل مهم در زندگی فردی و اجتماعی، برقراری پیوند دوستی و صمیمیت بر پایه انصاف است. انصاف در روابط اجتماعی به معنای نصف کردن سود و زیان، میان خود و دیگران است. «انصاف» از روح گذشت و احترام دیگران ناشی می‌شود و شخص مُنصِف کسی است که برای دیگران حقوق عادلانه قائل باشد. حضرت علی (علیه السلام) دربارة انصاف فرموده‌اند: هر کس با مردم به انصاف رفتار کند، خداوند به عزّتش می‌افزاید[1] 
ادامه مطلب ...

پاداش کسی که به دنبال روزی حلال باشد چیست؟


پاداش کسی که به دنبال روزی حلال باشد چیست؟



یکی از تأثیرات رزق حرام تأثیر منفی در نسل و اولاد فردا معرفی شده است


بر اساس آموزه‌های دینی، اموال و ارزاق دارای اثر وضعی و معنوی هستند و بر روح و جان افراد اثرات مثبت و منفی می‌گذارند تا حدی که سعادت و شقاوت افراد در میزان توجه آن‌ها به مدل کسب درآمدشان بستگی دارد. بنابراین جامعه‌ای که بنا دارد مسیر رشد و تعالی خود را به سوی ارزش‌های الهی تعریف کند، باید مدل در آمد خود را بر اساس معیارهای دین تعریف کند، در غیر این صورت و در صورت افتادن در ورطه ربا، جامعه با چالش‌های فرهنگی و اقتصادی مواجه خواهد شد.
 

ادامه مطلب ...

زنى شرافتمند و خوش عقیده


زنى شرافتمند و خوش عقیده

بشار مکارى گفت در کوفه خدمت حضرت صادق (علیه السلام ) مشرف شدم .

آن جناب مشغول خوردن خرما بود فرمود بشار، بیا جلو بخور.

عرض کردم در بین راه که مى آمدم منظره اى دیدم که مرا سخت ناراحت کرد، اکنون گریه گلویم را گرفته نمى توانم چیزى بخورم بر شما گوارا باد.

فرمود به حقى که مرا بر تو است سوگند مى دهم پیش بیا و میل کن . نزدیک رفته شروع به خوردن کردم .

پرسید در راه چه مشاهده کردى ؟

عرض کردم یکى از مامورین را دیدم که با تازیانه بر سر زنى مى زد و او را بسوى زندان و دارالحکومه مى کشانید.

آن زن با حالتى بس تاثیرانگیز فریاد مى کرد ( المستغاث بالله و رسوله ) هیچکس به فریادش نرسید.

پرسید از چه رو اینطور او را مى زند؟  

ادامه مطلب ...

حضرت زینب را در 14 جمله بشناسیم


حضرت زینب را در 14 جمله بشناسیم

 


نام نهادن زینب علیها السلام
چشم اهل مدینه، روزی به جمال زینب کبری روشن شد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در سفر بودند. فاطمه زهرا علیها السلام به امیر مؤمنان علیه السلام عرض کردند: چون پدرم در مسافرت هستند، نامی برای این دختر برگزین. علی علیه السلام فرمودند: من بر پدرت پیشی نمی ‌گیرم. صبر می‌کنیم تا رسول خدا صلی الله علیه و آله از سفر باز گردند.


پس از بازگشت رسول خدا صلی الله علیه و آله از ایشان خواستند تا نامی برای نو رسیده انتخاب کنند. پیامبر فرمودند: فرزندان فاطمه اگرچه اولاد من هستند، ولی امر آنها با خدا است و من منتظر دستور الهی می‌مانم. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند می‌فرماید: نام این دختر را زینب بگذارید، چرا که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ایم.


القاب زینب علیها السلام
حضرت زینب را «عقیله بنی هاشم» نام نهاده اند و عقیله، به زنی بزرگ منش گویند که در بین بستگان، عزیز و محترم و در خاندانِ خود، ارجمند باشد. دیگر لقب ایشان صدیقه صغری است. به زن بسیار راستگو، صدیقه گویند، و چون فاطمه زهرا را صدیقه کبری می‌خواندند و علی علیه السلام را صدیق اکبر، زینب را صدیقه صغری نامیده‌اند.
لقب دیگر آن بانوی بزرگوار، «عصمت صغری» است، چرا که ملکه پاک دامنی و دوری از گناه را خداوند به او عطا فرموده بود. این بانوی امین و بزرگوار القاب دیگری نیز داشته‌اند که از آن جمله است: «ولیّةُ الله» و «اَمینةُ الله».

   ادامه مطلب ...

چه ساعتی ملائکه انسان را بیدار می‌کنند؟


  چه ساعتی ملائکه انسان را بیدار می‌کنند؟



 

ملائکه سه بار انسان را در طول شب بیدار می‌کنند

 

 امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: «اول قلبت را با تفکر بیدار کن و شب پهلویت را از رختخواب جدا کن تا بتوانی نماز شب بخوانی و از پروردگارت بترس».

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح این حدیث می‌گوید:

 

امام صادق(ع) فرمودند: «امام علی(ع) زیاد این حدیث را تکرار می‌کردند که اول قلبت را با تفکر بیدار کن و شب پهلویت را از رختخواب جدا کن تا بتوانی نماز شب بخوانی و از پروردگارت بترس». گاهی اوقات فکر کن کجا بودی، از کجا آمده‌ای، به کجا می‌خواهی بروی. در حدیث دیگری از امام علی(ع) آمده است: «خداوند رحمت کند آن کس که بفهمد کجا بوده،  و حالا به کجا آمده و بعد به کجا می‌خواهد برود.»، خوب است که انسان قلبش را با فکر کردن آگاه کند، نه اینکه دائم در فکر گناه باشد که چطور سر مردم را کلاه بگذارد.»
 
ادامه مطلب ...

پیامبران اولوالعزم و کتاب‌های آنها کدام‌اند چرا اولوالعزم نامیده شده‌اند؟


پیامبران اولوالعزم و کتاب‌های آنها کدام‌اند چرا اولوالعزم نامیده شده‌اند؟

 

 

 

واژه اولوالعزم در آیه 35 سوره احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است و اولوالعزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بوده اند. در روایات برای پیامبران اولوالعزم شرایطی ذکر شده است:


1. داشتن دعوت جهان شمول
2. داشتن شریعت و دین
3. داشتن کتاب الهی
به طور خاص، فقط 5 تن از پیامبران الهی دارای چنین خصیصه هایی بوده اند؛ یعنی هم دعوت همگانی، هم شریعت و هم کتاب الهی داشته اند. آن پنج تن، حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی(ع) و پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) هستند. در روایات از کتاب حضرت نوح و حضرت ابراهیم (ع) به نام صحف یاد شده و تورات کتاب حضرت موسی، انجیل کتاب حضرت عیسی (ع) و قرآن کتاب پیامبر اسلام (ص) است.


کلمه "اولوالعزم" یک بار در قرآن آمده است. خداوند می­ فرماید: "مانند رسولان اولوالعزم صبر کن و...".[1]
عزم به معناى اراده محکم و استوار است. راغب در مفردات می گوید: عزم به معناى تصمیم گرفتن بر انجام کارى است.[2] 
ادامه مطلب ...

۱۱ اعمالی که شب اول قبر مرده را خشنود می‌کند


۱۱ اعمالی که شب اول قبر مرده را خشنود می‌کند



 

شب اول قبر از جمله شب‌های مهم اموات است

 

بهترین کمک به اموات در شب اول قبر اعمالی است که باعث می‌شود فشار قبر آن‌ها کاهش یابد. این اعمال از طرف بزرگان دین توصیه شده است و بسیار مجرب است.

برای همه ما پیش آمده است که عزیزان خود را از دست بدهیم و یا در مراسم خاکسپاری اقوام و دوستانمان شرکت کرده‌باشیم و شب را برای آنها به دعا و نماز بپردازیم. نکته مهم اینجاست که اموات در شب اول قبر از ما بازماندگان چه می‌خواهند؟ چراکه آنها پس از مرگ هنوز ارتباط خودشان را با دنیا قطع نکرده‌اند و چشم انتظار خیرات و دعای آمرزش بازماندگان خود هستند.

شب اول قبر از جمله شب‌های مهم اموات است، چراکه مردگان در این شب سوال و جواب می‌شوند و روحشان به صورت کامل از دنیای مادی جدا می‌شود. همچنین در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) و بزرگان اسلام به سخت و عذاب شب اول قبر بارها اشاره شده و سفارش کردند که این شب فراوان برای اموات در پیشگاه خداوند طلب مغفرت کنیم.

۱. با یک روشنایی (چراغ) به بالای قبر فرد متوفی بروید و برای او طلب مغفرت کنید. از پیامبر (ص) روایت است که: «هیچ هدیه و هیچ تحفه‌ای به سوی میت فرستاده نمی‌شود که برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد و اگر فرزند دارد استغفار او بهتر از هر شخص و کس دیگری است.»
 
ادامه مطلب ...

آیا امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی واجب است؟


  آیا امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی واجب است؟



 

امر به معروف و نهی از منکر به طور مستقیم با دین و دنیا و آبروی افراد در ارتباط است و لذا از حساسیت ویژه ای برخوردار است. همان گونه که رها کردن این واجب الهی، هلاکت بار و خطر آفرین است، اجرای آن نیز بدون رعایت حدود و توجه به شرایط و مراتب و روحیات و ظرفیت افراد، زیان بار خواهد بود.

حال باید دید، آیا با دیدن هر گناهی از فرد باید به او تذکر بدهیم؟ استفتاء مراجع عظام تقلید در این باره را در ادامه بخوانید؛

مقام معظم رهبری
سؤال: آیا با دیدن هر گناهی از فرد باید به او تذکر بدهیم؟ و آیا اگر بدانیم با تذکر ما آگاه نمی‌شود باز هم باید تذکر بدهیم؟

جواب: اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر، از جمله احتمال تاثیر فراهم باشد، واجب است وگرنه وظیفه‌ای ندارید.

حضرت آیت‌الله  سیستانی
امر به معروف و نهی از منکر، در صورتی واجب می‌شود که انجام دادن معروف واجب، و انجام دادن منکر حرام باشد، و در این صورت امر به معروف و نهی از منکر واجب کفائی است، و اگر بعضی از افراد به این وظیفه عمل کنند، از دیگران ساقط می‌شود، ولی بر همه لازم است که اگر با فعل حرام و ترک واجبی مواجه شدند بی‌تفاوت نباشند، و انزجار خود را با گفتار و کردار ابراز نمایند و این مقدار واجب عینی است.
 
ادامه مطلب ...