الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

داستان کوتاه استجابت دعا


   داستان کوتاه استجابت دعا




کسى نزد امیرمؤ منان على (علیه السلام) از عدم استجابت دعایش شکایت کرد و گفت با اینکه خداوند فرموده دعا کنید من اجابت مى کنم ، چرا ما دعا مى کنیم و به اجابت نمى رسد ؟! اما در پاسخ فرمود: قلب و فکر شما در هشت چیز خیانت کرده لذا دعایتان مستجاب نمى شود:


1- شما خدا را شناخته اید اما حق او را ادا نکرده اید، بهمین دلیل شناخت شما سودى بحالتان نداشته.

 


2- شما به فرستاده او ایمان آورده اید سپس با سنتش به مخالفت برخاسته اید ثمره ایمان شما کجا است ؟

 


3- کتاب او را خوانده اید ولى به آن عمل نکرده اید، گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم سپس به مخالفت برخاستید.

 


4- شما مى گوئید از مجازات و کیفر خدا مى ترسید، اما همواره کارهائى مى کنید که شما را به آن نزدیک مى سازد ...

 


5- مى گوئید به پاداش الهى علاقه دارید اما همواره کارى انجام مى دهید که شما را از آن دور مى سازد ...


6- نعمت خدا را مى خورید و حق شکر او را ادا نمى کنید.

 


7- به شما دستور داده دشمن شیطان باشید (و شما طرح دوستى با او مى ریزید) ادعاى دشمنى با شیطان دارید اما عملا با او مخالفت نمى کنید.

 


8- شما عیوب مردم را نصب العین خود ساخته و عیوب خود را پشت سر افکنده اید .. . با این حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد؟ در حالى که خودتان درهاى آنرا بسته اید؟ تقوا پیشه کنید، اعمال خویش را اصلاح نمائید امر به معروف و نهى از منکر کنید تا دعاى شما به اجابت برسد.

 


دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیرانداز بدون زه است.


امام علی (ع) (نهج البلاغه حکمت 337) :

  ادامه مطلب ...

یاد مرگ و هفت اثر آن


   یاد مرگ و هفت اثر آن


یاد مرگ و هفت اثر آن


امام صادق (ع) در حدیثی از هفت اثر یاد مرگ یاد کرده اند که در این گزارش می‌خوانید.


 در حدیث امام صادق (ع) درباره هفت اثر یاد مرگ آمده است:

قالَ الصَّادِقُ (ع): ذِکْرُ الْمَوْتِ یُمِیتُ الشَّهَوَاتِ فِی النَّفْسِ وَ یَقْطَعُ مَنَابِتَ الْغَفْلَةِ وَ یُقَوِّی الْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ یُرِقُّ الطَّبْعَ وَ یَکْسِرُ أَعْلَامَ الْهَوَى وَ یُطْفِئُ نَارَ الْحِرْصِ وَ یُحَقِّرُ الدُّنْیَا.

 امام صادق(ع) فرمود: یاد مرگ؛

۱- شهوت‌های نفس را می‌کشد

۲- ریشه غفلت را قطع می‌کند

۳- باورمندی به وعده‌های خدای متعال را تقویت می‌کند

۴- سرشت را لطیف می‌کند

۵- پرچم‌های هوسرانی را درهم می‌شکند

۶- آتش آزمندی را خاموش می‌کند


۷- دنیا را حقیر می‌گرداند.

 مصباح الشریعة، منسوب به امام صادق(ع)، ص171


 منبع: afkarnews.ir

  



ادامه مطلب ...

خواص و شأن نزول آیه و من یتق الله



   خواص و شأن نزول آیه و من یتق الله


«و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله با امره قد جعل الله لکل شیئا قدرا»
جمعی از مفسران گفته‏اند که شأن نزول این آیه "عوف بن مالک" از یاران پیامبر (ص) بود. دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند، او به محضر پیامبر (ص) آمد و از این ماجرا..

خواص و شان نزول آیه« و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله با امره قد جعل الله لکل شیئا قدرا » را بیان کنید

جمعی از مفسران گفته‏اند که شأن نزول این آیه "عوف بن مالک" از یاران پیامبر (ص) بود. دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند، او به محضر پیامبر (ص) آمد و از این ماجرا و فقر و تنگدستی شکایت کرد، فرمود: تقوای را پیشه کن و شکیبا باش و بسیار ذکر «لا حول و لا قوة الا باللَّه» را بگو، او این کار را انجام داد، ناگهان در حالی که در خانه‏اش نشسته بوده فرزندش از در، درآمد، معلوم شد که از یک لحظه غفلت دشمن استفاده کرده و فرار نموده، و حتی شتری از دشمن را نیز با خود آورده است. (اینجا بود که آیه فوق نازل شد و از گشایش مشکل این فرد با تقوی و روزی از جایی که انتظارش را نداشت خبر داد).  ادامه مطلب ...

به فرموده امام علی(ع) چه کسانی بر لبه پرتگاه قرار دارند؟


  به فرموده امام علی(ع) چه کسانی بر لبه پرتگاه قرار دارند؟


مبادا شکایت نزد کسی برید که نمی تواند آن را بر طرف سازد


 امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
ای بندگان خدا به نادانی های خود تکیه نکنید، و تسلیم هوای نفس خویش نباشید، که چنین کسی بر لبه پرتگاه قرار دارد، و بار سنگین هلاکت و فساد را بر دوش می کشد، و از جایی به جای دیگر می برد، تا آنچه را که ناچسب است بچسباند، و آنچه را که دور می نماید نزدیک جلوه دهد.

خدا را، مبادا شکایت نزد کسی برید که نمی تواند آن را بر طرف سازد، و توان گره گشایی از کارتان ندارد.

همانا بر امام واجب نیست جز آنچه را که خدا امر فرماید، و آن، کوتاهی نکردن در پند و نصیحت، تلاش در خیر خواهی، زنده نگهداشتن سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، جاری ساختن حدود الهی بر مجرمان ، رساندن سهم های بیت المال به طبقات مردم، است.

متن حدیث:
ایُّهَا النَّاسُ اسْتَصْبِحُوا مِنْ شُعْلَةِ مِصْبَاحٍ وَاعِظٍ مُتَّعِظٍ ، وَ امْتَاحُوا مِنْ صَفْوِ عَیْنٍ قَدْ رُوِّقَتْ مِنَ الْکَدَرِ ، عِبَادَ اللَّهِ لَا تَرْکَنُوا إِلَی جَهَالَتِکُمْ ، وَ لَا تَنْقَادُوا لِأَهْوَائِکُمْ ، فَإِنَّ النَّازِلَ بِهَذَا الْمَنْزِلِ نَازِلٌ بِشَفَا جُرُفٍ هَارٍ ، یَنْقُلُ الرَّدَی عَلَی ظَهْرِهِ مِنْ مَوْضِعٍ إِلَی مَوْضِعٍ لِرَأْیٍ یُحْدِثُهُ بَعْدَ رَأْیٍ ، یُرِیدُ أَنْ یُلْصِقَ مَا لَا یَلْتَصِقُ ، وَ یُقَرِّبَ مَا لَا یَتَقَارَبُ ، فَاللَّهَ اللَّهَ أَنْ تَشْکُوا إِلَی مَنْ لَا یُشْکِی شَجْوَکُمْ ، وَ لَا یَنْقُضُ بِرَأْیِهِ مَا قَدْ أَبْرَمَ لَکُمْ ، إِنَّهُ لَیْسَ عَلَی الْإِمَامِ إِلَّا مَا حُمِّلَ مِنْ أَمْرِ رَبِّهِ : الْإِبْلَاغُ فِی الْمَوْعِظَةِ ، وَ الِاجْتِهَادُ فِی النَّصِیحَةِ ، وَ الْإِحْیَاءُ لِلسُّنَّةِ ، وَ إِقَامَةُ الْحُدُودِ عَلَی مُسْتَحِقِّیهَا ، وَ إِصْدَارُ السُّهْمَانِ عَلَی أَهْلِهَا.


"نهج البلاغه، خطبه ۱۰۵"

 

منبع: afkarnews.com

 

آموزش نماز


  آموزش نماز


آموزش نماز

 

نماز یکی از ۵ رکن اصلی دین اسلام است، که پایه و مبنای زندگی اسلامی را تشکیل میدهد و برگزار کردن آن ضروری شمرده می شود. این پنج رکن اصلی اصول دین یا پنج ستون اسلام نامیده می شوند. در این مقاله آموزش نماز خواندن به صورت تصویری را برای شما مخاطبان عزیز گردآوری کرده ایم.


شرایط لباس نمازگزار:

نمازگزار باید به یک سری از موارد برای شروع نماز حتما دقت داشته باشد یکی از این موارد لباس نمازگزار است که حتما باید دارای شرایط زیر باشد:
الف) پاک باشد.
ب) غصبی نباشد (مباح باشد).
ج) از اجزای مردار نباشد.
د) از حیوان حرام گوشت نباشد.
هـ) طلا بافت نباشد.
و) از ابریشم خالص نباشد.

 

شرایط مکان نمازگزار:

یکی دیگر از موارد مهم مکان است که مکان نمازگزار باید دارای شرایط زیر باشد:
۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد).
۲. بی حرکت باشد.
۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است.
۴. جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد.
۵. محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد.
۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود.
۷. میان‌زن‌و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد.
۸. مسطح باشد.

 
ادامه مطلب ...

نحوه خواندن نماز سیف القاطع


   نحوه خواندن نماز سیف القاطع


خواندن نماز سیف القاطع

 

نماز سیف القاطع برای مستجاب شدن حاجت میباشد و این نماز همان طور که از اسمش پیداست برای حاجت شبیه شمشیر تیز و برنده عمل می کند و بسیار مجرب است. در ادامه نحوه خواندن یکی دیگر از نماز حاجت های مجرب به اسم نماز سیف القاطع را برای شما گردآوری نموده ایم.

نماز سیف القاطع:

نماز سیف القاطع در شب جمعه و یا همان پنج شنبه شب خوانده می شود این نماز دو رکعت است و پس از نماز عشا در یک مکان خالی و تنها و به قصد حاجت خوانده می شود.


نماز سیف القاطع به ترتیب زیر خوانده می شود:
در رکعت نخست پس از سوره حمد، سوره انعام را از اول تا آخر بخوانید.

و مجدداً از اول سوره تا آیه ۹۳ را بخوانید و بعد به رکوع بروید.

در رکعت دوم پس از خواندن سوره حمد حمد، این بار از آیه ۹۴ تا پایان سوره انعام را بخوانید.

بعد از پایان نماز هزار دفعه صلوات فرستاده و حاجت خود را از خدا طلب کنید.

نکات مهم در مورد نماز سیف القاطع:
- نماز سیف القاطع برای کسانی که توانایی ایستادن طولانی مدت را ندارند میتوانند بصورت نشسته بخوانند.

- این نماز را می توان هم برای حاجت خود خواند و هم به نیابت از هر کسی خواند.

- درصورتی که سوره انعام  را حفظ نیستید می توانید کتاب را باز نموده و از روی کتاب بخوانید

- پس از این که حاجت گرفتید ذکر شکر الله را به جا اوردید.


 



 علم جفر یا علم‌الحروف چیست؟


   علم جفر یا علم‌الحروف چیست؟


 علم جَفر از علوم خفیه است و به ادعای باورمندان، به تفسیر حروف و اسما می‌پردازد

 

تا به حال 12 جلد کتاب تحت عنوان جفر دردسترس عموم قرار گرفته که اغلب دارای جداولی بسیار پیچیده اند و هر یک از این 12 کتاب بعنوان جفر تلقّی شده است؛ولی مطمئنّاً هیچ ربطی به جفر علی( علیه السلام) ندارند.

علم جفر چیست؟
مراد از علم جفر یا علم الحروف علمی است که به وسیله آن تمامی حوادث عالم تا انقراض عالم مشخص می شود که صورت کامل و درست این علم اختصاص به ائمّه اطهارعلیهم السلام دارد.


شیخ الطریحی در مجمع البحرین می‏نویسد که علم جفر و علم جامعه دو کتابی است که علی‏( علیه السلام) در آن دو کتاب تمامی علوم و حوادث را تا انقراض عالم به طریق علم حروف تهجی و ابجدی با املاء رسول اکرم‏صلی الله علیه و آله نوشته است. تمام امامان معصوم ‏علیه السلام علم جفر را می‏دانند و به آن نگاه کرده به وسیله آن علم حکم می‏ کنند.


آنچه از مجموع روایات ائمه علیه السلام در خصوص علم جفر بر می آید این است که علم جفر مجموعه ای از معارف الاهی است که از طریق رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت علیعلیه السلام منتقل شده و پس از حضرت علی علیه السلام در اختیار ائمه قرار دارد. قسمتی از این علوم شامل وقایع آینده تا روز قیامت است که به آن علم منایا و بلایا هم گفته می شود.


بیان اجمالی معنای جفر
از آنجایی که مفهوم تفصیلی جفر بعداً خواهد آمد، در این جا جهت امادگی ذهنی خواننده ی محترم، به اجمال نقل می کنیم که جفر یعنی« پوست قوچ وحشی» که تمام کتب انبیای گذشته و کتبی که با املای حضرت محمدصلّی الله علیه و آله و سلّم و دست خطّ شریف علیّ بن ابی طالب علیه السلام نوشته شده است، در این پوست نگهداری می شود. واژه ی جفر در فارسی به انبان و در آذری به تغارچه ترجمه شده است. اینکه شنیده می شود علی علیه السلام از علم جفر مطّلع بوده؛ یعنی اینکه این علی علیه السلام و اولاد معصوم علی علیه السلام هستند که از محتوای کتب موجود در آن انبان( جفر) مطّلع هستند و به تفصیل در این مورد توضیح داده خواهد شد.

  ادامه مطلب ...

نکاتی مهم درباره غنا


   نکاتی مهم درباره غنا



1- دسیسه های شیطانی در ترویج غنا
شیاطین چون نتوانسته اند مستقیماً در مقابل فرامان های الهی بایستند و معاصی را نزد اهل دین جایز و حلال شمارند، همیشه در تلاش بوده اند که بتوانند با توجیهاتی محرمات را حلال و حتی واجب نمایند.


غنا و موسیقی از این دایره جدا نیست، و حتی در عصر ائمه علیهم السلام احادیثی جعل نموده اند تا این معصیت ترویج یابد، توجه کنید.
«عبد العلی» می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: برخی خیال می کنند رسول خدا ترانه «جئناکمْ جئناکم حیونا حیونا نحیکم»، را جایز شمرده است، امام صادق علیه السلام در پاسخ وی می فرمایند: آنها دروغ گفتند.
«کذَّبُوا»
و سپس آیاتی در مذمت غنا تلاوت فرمود.[1]


«یونس» از اصحاب امام هشتم می گوید: از امام رضا علیه السلام پرسیدم: عباسی می گوید شما غنا را جایز شمرده اید؟

امام در پاسخ وی می فرمایند:
«کذَّبَ الزِّنْدیقُ ما هکذا قُلْتُ لَهُ، سَألَنی عَنِ الغِناءِ، فَقُلْتُ انّ رَجُلًا اتی ابا جَعْفَرٍ فَسَألَهُ عَنِ الْغِناءِ فَقال: یا فُلانُ اذا مَیزَ اللَّهُ بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ فَاینَ یکونُ الغِناءُ؟ قالَ مَعَ الْباطِلِ، فَقال: قَدْ حَکمْتَ»[2]
کافر دروغ گفته، من چنین نگفتم، او از غنا پرسید، من گفتم: کسی نزد امام باقر علیه السلام آمد و از وی همین مسأله را پرسش نمود، حضرت فرمود: اگر خداوند بین حقّ و باطل جدائی اندازد، غنا با کدامیک خواهد بود؟ سائل گفت: با باطل خواهد بود، امام فرمود: جواب مطابق حکمت دادی.

  ادامه مطلب ...

بهترین مکان ها برای استجابت دعا


   بهترین مکان ها برای استجابت دعا



 

در روایات معصومین و دستورات بزرگان، همواره توصیه به دعا کردن شده که دعا در هر شرایط زمانی و مکانی و روحی افراد امکان‌پذیر و مؤثر است، امّا برخی از مکان‌ها و زمان‌ها با توجه به اهمیت آنها، جهت استجابت دعا تأثیر خاصی دارند و خداوند برخی از زمان‌ها و مکان‌ها را نسبت به دیگر مکان‌ها و زمان‌ها فضیلت و برتری داده است؛ در ادامه به معرفی بهترین مکان‌ برای دعا کردن اشاره میکنیم.

بهترین مکان‌ ها برای دعا کردن:
مسجد:
امام صادق می فرماید: پدرم هرگاه حاجتی داشت آن را در موقع ظهر (از خداوند) طلب می نمود، اول صدقه می داد، مقداری عطر استعمال می نمود، سپس به طرف مسجد می رفت و در آنجا آنچه را می خواست از خدا طلب می کرد.

مکه:
مکه از ابتدای خلقت سرزمین برگزیده خداوند بوده است. برای همین خانه خدا در آن مکان مقدس بنا شده است و خداوند به درخواست حضرت ابراهیم، مکه را شهری امن برای ساکنان آن قرار داده است. ( بقره/126) و به خاطر فضیلتی که دارد دارای احکام ویژه‌ای است و این فضیلت باعث استجابت دعا می‌شود چنانکه » امام رضا ـ علیه السّلام ـ در حالیکه اشاره به مکه و کوههای اطراف می‌کرد، فرمود: کسی در آن کوهها توقف نمی‌کند مگر اینکه دعایش مستجاب می‌شود لاکن دعای مومن در آخرتش اجابت میشود و دعای کافر در دنیایش.
  ادامه مطلب ...