الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

ناتان نبی (ع) که بود؟


   ناتان نبی (ع) که بود؟


ناتان نبی علیه السلام

 

در بعضی منابع تاریخی آمده است،« ناتان علیه السلام» ششمین فرزند« داوود نبی علیه السلام»، از ششمین همسرش به اسم« اغلاء» بود. ناتان با آنکه در زمان داوود نبی می زیست، او هم پیامبری بود که بر وی وحی می شد.[ 1] و بعضى از مورخان ناتان را پیامبر مرسل می شمارند که مبلغ دین موسى علیه السلام در بنى اسرائیل بود.[ 2]

 

نام ناتان علیه السلام در قرآن نیامده ولی در کتاب سموئیل نبی (ع)  با تلفظ« ناتان نبی» یادشده شده و از نزول وحی بر آن حضرت خبر داده است.( 3) همچنین اسم آن حضرت در زبور داوود( علیه السلام ) هم با تلفظ «ناتانِ پیغمبر» آمده است. در بعضی از منابع از ایشان با اسم« یاثان» هم نامبرده شده است. بنابر گزارش های عهد عتیق کتاب مقدس، ناتان نبی، به درخواست حضرت داود در مراسم تاج گذاری و شروع پادشاهی حضرت سلیمان در گیحون حضور داشت.

 

ناتان مردم را به شریعت موسی / در بیت المقدس دعوت کرد تا در سال 1197 از جهان در گذشت و قبرش در بیت المقدس واقع است.


آن حضرت در شهر بیت المقدس زندگی میکرد ، ولی مزاری منسوب به وی در شهر حَلحولیه واقع در 3 کیلومتری شمال الخلیل قرار دارد. این شهرک مسلمان نشین، حَلحول هم نامیده می شود. مزار حضرت ناتان (ع) در محوطه ی حیات یک عمارت عربی منتسب به مسلمانان قرار گرفته است ولی مسلمانان توجه چندانی به آن ندارند و مسیحیان و یهودیان به زیارت آن جا می روند.

 

-----------------------------------
پی نوشت
[ 1]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب‏، تاریخ الیعقوبی، ج 1، ص 51، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بی تا.
[ 2]. مستوفی قزوینی، حمد الله بن ابی بکر بن احمد، تاریخ گزیده، تحقیق، نوایی، عبد الحسین، ص 48، تهران، امیر کبیر، چاپ سوم، 1364ش.
[ 3]. کتاب دوم سموئیل، 2/7ــ3.

زندگینامه کوتاهی از آیت الله شیخ محمد حسین زاهد


   زندگینامه کوتاهی از آیت الله شیخ محمد حسین زاهد


مرحوم شیخ محمد حسین زاهد

 

مرحوم شیخ محمد حسین زاهد، از علم و سواد بالایی بهره مند نبود، ولی نه بدین جهت که ایام تحصیل را قدر ندانسته باشد، بلکه به این دلیل که از حدود چهل سالگی گام در این راه گذاشته بود.

زندگی نامه شیخ محمد حسین زاهد

زندگی نامه شیخ محمد حسین زاهد از زبان یکی از شاگردان، این چنین نقل شده است:
وی را به اسم شیخ محمد حسین نفتی، و بعدها زاهد می شناختم. قد متوسطی داشت، با ظاهری ساده و قیافه ای جذاب و کلامی دلنشین. چشمان ضعیفی داشت و به همین خاطر هنگامی که حرکت میکرد ، دست او را می گرفتم.

 

آنقدر جذبم نموده بود که از پرسیدن نام خانوادگی ایشان غفلت کرده بودم. از دیگر دوستان هم هنگامی که سوال کردم، آن ها هم مانند من بودند، در جواب می گفتند:ما هم تنها ایشان را به نام شیخ محمد حسین زاهد می شناسیم. اطلاع از نشانی محل و سال ولادت ایشان هم دست کمی از نام خانوادگی شان نداشت.


مرحوم شیخ محمد حسین زاهد، از علم و سواد بالایی بهره مند نبود، ولی نه بدین جهت که ایام تحصیل را قدر ندانسته باشد، بلکه به این دلیل که از حدود چهل سالگی گام در این راه گذاشته بود.


آیت الله شیخ محمد حسین زاهد که در جوانی به شغل نفت فروشی در تهران اشتغال داشت گاه به گاه در درس مرحوم آقا سید علی مفسر حاضر می شد یکی از ایام که با چرخ نفت فروشی گذارش به کنار مسجد جامع تهران افتاده بود، دقایقی در پای درس آیت‌الله مفسر نشست، ولی در آن مجلس یک باره انقلاب و جرقه ای الهی در قلب و جانش پیدا گردید و بطور قطع قصد کرد تا از آن به بعد به فراگیری علوم دینی بپردازد و به سلک روحانیت در آید. وی تحصیلات خویش را در تهران و مشهد ادامه داد و از محضر بزرگان بسیاری بهره برد. 
ادامه مطلب ...

ولادت امام رضا ع مبارکباد


  ولادت امام رضا ع مبارکباد

ز آستـــان رضـایــــــم خـدا جـدا نکند


من و جدائی از این آستان،خدا نکند


به پیــش گنبد زرینــش آفتــــاب منیر


ز رنــگ زردی خود دعـــوی بهــا نکند


به صحن او نکند کس به دل هوای بهشت


مگر کسی که ز روی رضا حیا نکند


ز درگه کــرمش دست التــجا نکشم


گدا  که دامـن صاحب کـــرم رها نکند


چه زائریسـت که گر بگـذرد ز درگه او


مقیــــم آن نشـــود ترک ما سوا نکند


به نـزد حق نبود هیــچ طاعتی مقبول


از آن کسی که رضا را ز خود رضا نکند


شها به زائر خود داده ای تو وعده لطف


کجا به گفته خود چون توئی وفـــا نکند


ولادت باسعادت امام مهربانی ها حضرت امام علی بن موسی الرضا ع مبارک

آثار ترک نماز


    آثار ترک نماز 


نماز از فروع دین می باشد


یکی از آثار ترک نماز این است که خداوند، خیر و برکت را از عمر و  روزی اش بر می دارد. همچنین دعاى او به سوى آسمان بالا نمى ‏رود و مستجاب نمى ‏گردد.

نماز از فروع دین

« نماز» یکى از فرایض دین و عبادت های ویژه ای است که مسلمانان پنج مرتبه در شبانه روز به جا می آورند. مطابق با تصریح قرآن و شواهدی که موجود است نماز از ابتدای خلقت آدم یک فریضه دینی بوده است.


نماز مهمترین اعمال دینی است که درصورتی که قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت های دیگر هم قبول می شود و درصورتی که پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و  همانطور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شست و شو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنج گانه هم انسان را از گناهان پاک می کند.


اهمیت نماز
در قرآن مجید که مجموعه راهنمایی ها و دستور العملهای زندگی سعادتمندانه بشریت آمده است، در مورد خمس 1 آیه، در رابطه با روزه 13 آیه، در رابطه با حج 18 آیه،  درباره زکات 23 آیه آمده است ولی در مورد نماز بیش از 122 آیه، نازل شده که طی آن اهمیت، احکام و مسایل مهم نماز مطرح گردیده است.


اهمیت نماز در کلام ائمه علیه السلام:
1ـ نماز، نخستین پرسش:حضرت محمدصلی الله علیه و آلهمی فرماید: « ستون دین، نماز است و از بین اعمال انسان در رستاخیز، نماز اولین شدنی است که مورد رسیدگی قرار می گیرد چنانچه صحیح بود، سایر اعمال نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت و اگر نه باقی اعمال هم مردود خواهد بود».


2ـ نماز، جامعترین عبادت ها:امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید:هیچ عملی معادل نماز نیست زیرا نماز جامع ترین، معتبرترین و بالاترین عبادت و خدمت است.

  ادامه مطلب ...