«همجنس
بازی چه حکمی در قرآن دارد؟» را میتوان به دو مقصود حمل کرد: یکی منظر
«فقهی»، یعنی احکام حلال و حرام و مجازات آن چیست؟ و دیگری منظر نگاه و
جایگاه. یعنی مثلاً قرآن به این رفتار چه نگاهی دارد و چه فرموده است؟
بدیهی
است که «منظر فقهی» موضوع بحث ما نمیباشد، چرا که اولاً تمامی احکام فقهی
در قرآن نیامده است، بلکه فرموده است از حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و
آله اخذ کنید، مثل احکام رکعات نماز که اصلیترین عبادت و ستون دین است و
دیگر آن که ما نوعاً فقیه و مجتهد نیستیم که بخواهیم با رجوع به قرآن کریم و
حتی احادیث و سایر منابع، استنباط و استخراج و بیان احکام نماییم. لذا
برای اطلاع از احکام جزایی همجنسبازی مردان یا زنان، باید به فقه رجوع
کرد.
بقایای تاریخی همواره مورد توجه ملل
مختلف بوده و به فرهنگ و تاریخ غنا بخشیده و در جلب گردشگر و توجه جهانی
نیز مؤثر است. غار کهف از جمله اماکن مورد توجهی است که کشورهای مختلف هر
نشانهای را مبنای انتساب به اصحاب کهف میدانند.
به گزارش مهر، اصحاب کهف، در قصص قرآنى نام گروهى از مؤمنان است که از ستم پادشاهى مشرک به غاری پناه بردند و سالیانى دراز به خوابى عمیق رفته و سپس بیدار شدند.
چگونه در قرآن، مرگ و عذاب های جهنم جزو نعمت های الهی به حساب آمده است؟
پرسش
در سوره الرحمن آیاتی را ذکر می کند و سپس می گوید: "فَبأَىِّ ءَالَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ". اما در این بین آیاتی را می بینیم که با این سبک سازگار نیستند.
از
جمله آیات 35، 41، 44 همین سوره، حال آیا این سیاق منتفی است، یا این که
اینها در زمره نعمت های الهی قرار می گیرند؟ در صورت دوم لطفا توضیح دهید.
سوره
الرحمن به طور کلى بیانگر نعمت هاى مختلف "معنوى" و "مادى" خداوند است که
بر بندگان خود ارزانى داشته و آنها را غرق در آن ساخته است، به گونه اى که
مىتوان نام این سوره را "سوره رحمت" یا "سوره نعمت" گذارد؛ و به همین دلیل
با نام مبارک "الرحمن" که رحمت واسعه الاهى را بازگو مىکند آغاز شده
است.[1]
در
رابطه با هدف از آفرینش زمین و آسمان باید گفت: یک وقت منظور ما از آسمان و
زمین، آسمان اوّل است که بر سر ما سایه انداخته است. " وزینا السماء
الدنیا بزینه الکواکب "، یک وقت هم همه ی آسمان هاست یعنی هفت آسمان و باز
یک وقت سوال از این است که خداوند چرا این کار را کرد؟ یعنی هدف فاعل چه
بود؟ یک وقت هم اینکه، هدف از انجام این کار چه بوده؟
در مورد سوال
اول عرض می کنم که اگر مراد این زمینی است که ما درآن زندگی می کنیم و این
آسمان باشد، اینها مقدمه پیدایش انسان هستند. خداوند چون بنا داشته انسان
را خلق کند، زمین و آسمان را خلق کرد که این دو با هم امکان زندگی را برای
انسان میسر می کند.
ما در قرآن آیاتی داریم که به این مطلب تصریح دارد:
" وجعلنا لکم ما فی السماء والارض و خلقنا کم ما فی السموات والارض وسخر لکم ما فی السماء و الارض"
این
آیات در قرآن حکایت از این دارد که خداوند آسمان و زمین را برای انسان خلق
کرده و اینها مقدمه آفرینش انسان بوده، بعد هم که زمین خلق شد آن وقت
انسان را به عنوان خلیفه خودش بر روی زمین آفرید.
تفاوت نبوت و امامت در چیست؟
تفاوت نبوت و امامت
در
نظر برخی مانند فخر رازی و شیخ محمد عبده مقام امامت همان مقام نبوت بوده و
فرقی بین آن دو نیست. در مقابل عده کثیری معتقد به تفاوت میان آن دو بوده و
بر اساس آیه 124 سوره بقره: «انی جاعلک للناس اماما»
به برتر بودن مقام امامت از مقام نبوت حکم کردهاند. از آن جمله: علامه
طباطبایی، شیخ طوسی، طبرسی و دیگران. زیرا از نظر اینها به لحاظ تاریخی،
مقام امامت آن وقت به حضرت ابراهیم اعطا گردید که ایشان در آن زمان مقام
نبوت را داشتند.
این مطلب به ویژه با توجه به لحن آیه که
امامت را مبتنی بر امتحانات و آزمایشات سخت در دوران نبوت حضرت ابراهیم
مبتنی کرده است به خوبی فهمیده میشود. آیه در مقام اعطای نشان و درجه
عالیتری است که با درجات پیشین تفاوت ماهوی و حقیقی را داراست. و اگر جز
این باشد لغویت در حکم تازه، لازم میآید. بنابراین مقام امامت مقامی است
که در رتبه بالاتری از مقام نبوت قرار گرفته است.
حالا تفاوت میان این دو و اینکه آن رتبه بالاتر چیست؟ نظریات ذیل را در میان علماء میتوان مشاهده کرد:
4گروه نجات یافته از حادثه دنیا !
قرآن کتاب آسمانی الهی و بیانگر راه
هدایت و تکامل انسان است؛ از این رو سراسر قرآن، یا مستقیماً یا غیر
مستقیم، راه صحیح و راه نجات و رستگاری انسان را بیان کرده است و هیچ
آیهای بی ربط با هدایت و رشد انسان نیست.
نجات یافتگان
1. مومنان به خدای متعال و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله):
خداوند در سوره صف، راه نجات از عذاب دردناک آخرت را چنین بیان میکند:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجیکُمْ
مِنْ عَذابٍ أَلیم
تُوْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ...»؛[1] اى
کسانى که ایمان آوردهاید! آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را
از عذاب دردناک رهایى می بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید.
از
نظر اسلام و قرآن، اگر کسى ایمان نداشته باشد؛ یعنى معارف الهى برایش ثابت
شده باشد و عمداً آنها را انکار کند، نه تنها به بهشت نمى رود، حتى بوى
بهشت را هم استشمام نمى کند: «لا یَجِدُ ریحَ الجَنَّة ».
ادامه مطلب ...
چگونه خانههایمان را قرآنی کنیم؟!
ویژگی های خانواده ی قرآنی
اگر
ما به آثار خواندن قرآن توجه و قرآن را مانند دوستی در زندگی انتخاب کنیم،
آیاتش را بخوانیم و در معانی آسمانیاش تفکر کنیم، پس از مدتی زندگیمان
سرشار از نور، روشنایی، طراوت و زیبایی خواهد شد.
پاسخ :
ازدواج،
نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از یک منظر
ازدواج یک مسأله شخصی و فردی به حساب میآید؛ ولی از بعد دیگر، چون بنیادش
در سایة جامعه انسانی نهاده شده و میشود، سود و زیانش جامعه را تحت تأثیر
خود قرار میدهد.
در قرآن کریم و روایات اسلامی مهمترین فلسفه و حکمت ازدواج، بقای نسل انسانها،تکامل و حفظ دین دانسته شده است.
اول : آنکه به نص کریمه قرآنیه، دیگر شیطان را به هیچ وجه من الوجوه بر ایشان تسلط و اقتداری نیست. «فَبِعِزَّتِکَ لاَ غْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ؛ پس به عزت تو سوگند که بی تردید همه شان را گمراه خواهم کرد. مگر آن بندگان خالص تو از میان آنها» (آیه 83 و 82 سوره ص).
بدیهی است که این استثناء تشریعی نیست،
بلکه بواسطه اقتدار ذاتی مخلَصین در مقام توحید، دیگر برای شیطان قدرتی
نبوده، و به علت ضعف و ناتوانی خود نمی تواند در این مرحله به آنان دست
یابد. باری، چون مخلَصین خود را برای خدا خالص نموده، به هر چیزی که
مینگرند، خدا را می بینند و شیطان به هر قسم و کیفیتی بر ایشان ظهور کند
آنان با نظر الهی در آن چیز مینگرند و استفاده الهیه می کنند؛ لذا شیطان
از اول امر، نزد این طائفه اعتراف به عجز و مسکنت خود نموده و سپر می
اندازد؛ وگرنه شیطان ذاتش برای اغواء بنی آدم است و کسی نیست که بخواهد به
کسی ترحم نموده و دست از إضلال او بردارد.