غلبه بر فقر!
از ناملایمات زندگی آدمی، پدیده ی فقر و نیاز مالی است که روح بشر را آزار
میدهد و گاه به خاطر عدم مهارت انسانها در مقابله ی با فقر، آنها را از
مسیر فطریشان که رسیدن به سعادت و رستگاری است باز میدارد و به سوی خطرات
مهلکی سوق میدهد.
قرآن کتاب هدایت انسانها و نجاتبخش آنان،
راهکارهایی را برای غلبه بر فقر به آدمیان نشان داده است که ذیل به برخی از
مهمترین آنها اشاره میگردد.
مهارت شناختی غلبه بر فقر مالی
شناخت،
منشأ رفتار، احساسات و عقاید انسان است. بدون شناخت دقیق از ماهیت فقر و
فلسفه ی آن، بشر توان مقابله با آن را نخواهد داشت. از این جهت قرآن در گام
اول، بشر را به حقیقت اموال دنیوی و ویژگیهای آن آگاه میکند:
1 ـ احتیاج و فقر، ذاتیِ بشر
انسان
موجودی است که هم در پیدایش و اصل وجودی خویش نیازمند بوده است و هم در
ادامهء هستی، نیازمند به رزاق و افاضهء فیض حیات میباشد. خداوند در قرآن
به این واقعیت تصریح کرده است:
ادامه مطلب ...
ثواب صدقه دادن در آیات و روایات
دادن صدقه
در روایات اسلامى وارد شده که صدقه دادن
مستحب است، اگرچه به کمترین چیزها و اگر کسى قدرت مالى زیاد ندارد، مى
تواند با اندک چیزى به این دستور الهى عمل کند. این عمل اختصاص به اغنیا
ندارد، بلکه از هر غنى و فقیر شایسته است.
صدقه پنهانی
البته
تمام اقسام صدقه خوب است، چه در شب باشد یا در روز; چه پنهان باشد و چه
آشکارا، امّا در آیات و روایات به صدقه دادن در پنهانى سفارش شده است، زیرا
اولا این عملِ عبادى، مصونِ از ریا است و ثانیاً شخص مستمند دیگر مورد
خجلت واقع نمى شود.
آیات قرآن در موارد متعدّدى به این امر اشاره کرده، در سوره بقره مى فرماید:
(اَلَّذینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِالَّیْلِ وَالنَّهار سِرّاً وَ
عَلانِیةً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوفٌ عَلَیْهِم وَ
لا هَمْ یَحْزَنوُنَ); آنها که اموال خود را به هنگام شب و روز،
پنهان و آشکار، انفاق مى کنند، مزدشان نزد پروردگارشان محفوظ است و ترسى بر
آنها نیست و غمگین هم نمى شوند. (بقره (2)، آیه 276)
کاش میدانستیم آن دنیا چه خبره؟!
دنیا، سرای کوچ کردن است، ولی مهم این است که انسان به کجا کوچ می کند؛ آیا به سرزمینی سراسر آسایش و رفاه یا به محلی بی آب و علف و همراه با مشقت و رنج؟ ... در حقیقت این اعمال و رفتار آدمی است که جایگاه او را در آخرت تعیین می کند و چگونگی زندگی او را در آنجا رقم می زند.
آنان که حقیقت دنیا و آخرت را به درستی درک کرده باشند، نگاه دیگری به زندگی دارند؛ آنان برای خدا و آخرت اصالت قائلند و دنیا را پلی برای رسیدن به آخرت می دانند و به این جهت اعمال و کردارشان بر اساس خدا محوری تنظیم و صادر می شود و دنیا برای آنان سجن و زندانی محدود است، ولی این به این معنا نیست که قدرت زیست در این دنیا را از دست بدهند؛ بلکه توجه به بعد دیگر دنیا شوق زندگانی را در چنین افرادی زیاد می کند و آن، مزرعه بودن دنیا برای آخرت است. انسان در این وادی می تواند خود را به ظرفیت های والای کمالات و درجات علیای حسنات برساند و آخرت تجسم همین اعمال می باشد. پس اگر خداوند به مۆمنی عمر طولانی داد، توجه به این نکته مهم شوق ادامه زندگی را در او به وجود می آورد. امام علی علیه السلام آنان را این گونه معرفی می کند:
انس با قرآن با تفسیر سوره مبارکه حمد
شاید
بسیاری از مومنین، این دغدغه را داشته باشند که چگونه میتوان با قرآن انس
پیدا کرد؟ با اینکه میدانیم و معتقدیم قرآن کتاب الهی است و کاملترین
کتابهاست، نمیدانیم چگونه با آن ارتباط برقرار کرده و از خواندنش لذت
ببریم.
برای رفع این مشکل بحث را با این مقدمه کوتاه آغاز میکنیم:
ارتباط،
نیاز به دو طرف دارد، که در تعامل و تأثیر و تأثر نسبت به یکدیگرقرار
گرفته اند. بنابراین اگر یک طرف، حذف شود تعامل و درنتیجه ارتباط و انس
ایجاد نخواهد شد. درباره انس با قرآن هم باید این نکته را مورد توجه قرار
داد. خیلیها وقتی قرآن میخوانند، تصورشان اینگونه است که خداوند با
پیغمبرش سخن میگوید، اگرچه این تصور غلط نیست اما نباید در همین حد متوقف
شد، بلکه باید به این نکته نیز توجه داشت که قرآن با من سخن میگوید.
این
نکته نسبت به آیاتی که خطاب به مومنان است [یا ایها الذین آمنوا]، راحتتر
درک میشود، ولی منحصر به این آیات نیست و تمام قرآن با تکتک انسانها
حرف میزند، و اگر اینطور نبود، چرا در قرآن ذکر شده است، وضعیت ما چه
ربطی با بنیاسرائیل دارد؟ پس از اینجا که خداوند متعال این آیات را نازل
فرموده است، معلوم میشود به ما ارتباط دارد.
ادامه مطلب ...
الف: قسم براى انجام یا ترک کارى در آینده.
ب:
قسم براى اثبات یا نفى چیزى. نوع اول: اگر قسم بخورد که کارى را انجام دهد
یا ترک کند مثلا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا سیگار نکشد، چنان چه عمداً
مخالفت کند، باید کفّاره بدهد؛ یعنى یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر
کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پى در پى،
روزه بگیرد. نوع دوم: کسى که براى اثبات یا نفى چیزى قسم مىخورد، اگر حرف
او راست باشد قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان
بزرگ است ولى کفاره قسم را ندارد. ولى اگر براى این که خودش یا مسلمان
دیگرى را از شر ظالمى نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشکال ندارد بلکه گاهى واجب
مىشود.
سوال: اگر کسی قسم ناحق بخورد عواقب آن چه خواهد بود؟
منظور از عواقب قسم ناحق ممکن است دو معنا باشد:
1- عاقبت به معنای حکم شرعی و فقهی.
2- عاقبت به معنای اثر وضعی و این اثر وضعی ممکن است آثار دنیوی یا اخروی باشد و ظاهرا منظور سۆال کننده همین معنا است.
ویژگی رزقی که از خواندن نماز شب به دست میآید
از امام صادق (ع) پرسیدند که من هر شب میخواهم نماز شب بخوانم اما نمیشود، چکار کنم؟ حضرت فرمودند...
ملا
محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی از علمای بنام
تهران بود که در سال 86 بدرود حیات گفت، اما سخنرانیها و پندهای عرفانی و
اخلاقی وی به یادگار مانده است و میتوانیم هر چند به صورت مجازی هم که
شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم.
آیتالله مجتهدی رابطه خوبی
با طلاب داشت، طوری که فضای گرم و صمیمی بر حوزه علمیهشان حاکم بود. این
استاد برجسته اخلاقی، مباحث را چنان رسا ارائه میداد که در دل مینشست؛
به طوری که حتی هماکنون نیز نشستن پای صحبت و کلاس اخلاق ایشان خالی از
لطف نیست.
او را حمایت کند و دست او را
بگیرد. ما نیاز به یک دست داریم اما چه دستی؟ باید سری به آیات قرآن بزنیم
تا ببینیم این ضرب المثل را تأیید می کند یا نه؟
معنای ید
واژه
ید، به معنای قلمرو، اختیار ملک، بذل و بخشش قدرت و سلطه به کار رفته است و
صفت ید در صفات الهی به معنای ظهور اراده و قدرت خداوند، تحت برنامه ای
خاص و حکمت و مصالح است که این اراده و قدرت و سلطه که از ناحیه ذات مقدس
خداوند متجلی می گردد، حاکم و نافذ و قاهر بر هر قدرت و قوت ظاهری بندگان
است. (آیه 10، سوره فتح)
عضوی به عنوان نماد قدرت
ید عضوی است که انسان به آن اعمال قدرت می کند به همین جهت دست کنایه از قدرت است.
وجود
مقدس امیرالمۆمنین که ید الله است به این معناست که دست او مانند دست خدا و
جانشین خدا قوی و کار ساز و نجات دهنده است گرچه می شود گفت انسانها همه
ید الله هستند ولی نه مثل آن حضرت زیرا بشر خدا صفت است و جانشین خداست اصل
نیروها و صفت ها را که بشر داراست از خدا می باشد و این صفات الهی باید در
وجود انسان فعال شود زیرا همه بالقوه است و نهایت کمال انسان همین است.
شب جمعه شب زیارتی اباعبدالله الحسین(ع)
دل ندارم که به معشوق زمینی بدهم
دل من گوشه صحنت به خدا جا مانده
الف. آیاتی
که راه نجات را معرفی کردهاند: قرآن کتاب آسمانی الهی و بیانگر راه
هدایت و تکامل انسان است؛ از اینرو سراسر قرآن، یا مستقیماً یا غیر
مستقیم، راه صحیح و راه نجات و رستگاری انسان را بیان کرده است و هیچ
آیهای بیربط با هدایت و رشد انسان نیست.
با اینحال برخی از آیاتی را که به طور مستقیم به راه نجات و رستگاری اشاره کرده است، بیان میکنیم.
1. ایمان به خدا، پیامبر، جهاد و هجرت در راه خدا: خداوند در سوره صف، راه نجات از عذاب دردناک آخرت را چنین بیان میکند:
«یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُْ عَلىَ تجِارَةٍ
تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ* تُۆْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ
تجُاهِدُونَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمُْ وَ أَنفُسِکُمْ
ذَالِکمُْ خَیرْ لَّکمُْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ* یَغْفِرْ لَکمُْ
ذُنُوبَکمُْ وَ یُدْخِلْکمُْ جَنَّاتٍ تجَرِى مِن تحَتهِا الْأَنهْارُ
وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فىِ جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَالِکَ الْفَوْزُ
الْعَظِیمُ»؛[1] اى کسانى که ایمان آوردهاید! آیا شما را به
تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مىبخشد؟ به خدا و
رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید. این
براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید. اگر چنین کنید گناهانتان را
مىبخشد و شما را در باغهایى از بهشت وارد مىکند که نهرها از زیر
درختانش جارى است و در خانههایی پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مىدهد و
این پیروزى عظیم است.
ویژگی کسانی که مواد آتش زای دوزخ می شوند
در قیامت انسان عمل خودش را میچشد
میبیند تلخ است، آن روز است که دادش درمیآید؛ یا میچشد میبیند شیرین
است، آن روز است که لذت میبرد. یعنی هرچه که قبلاً در سلف گذراند الآن
امتحان میکند؛ همانی که در دنیا شیرین بود الآن میسوزاند، چون «حفت النار
بالشهوات» و همانی که در دنیا تلخ بود الآن لذتبخش است، چون «حفت الجنة
بالمکاره».
تفسیر آیه 166 و 167 بقره
آیات (إِذْ
تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ
الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ *َقَالَ الَّذِینَ
اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَمَا
تَبَرَّۆُواْ مِنَّا کَذَلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ
عَلَیْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ) ناظر به عالم قبر و قیامت و بیزاری جستن بتها از عبادت کنندگانشان است.
ظهور حقیقت اعمال در قیامت
بحث
مهمی که در این آیات مطرح بود، یک قِسمش راجع به تجسم اعمال بود و یک قِسم
راجع به ابدیّت عذاب و خلود عذاب کافران و منافقان. از آیه مبارکه محل بحث
استفاده میشود که عمل انسان هرگز از بین نمیرود و انسان با خود عمل، جزا
داده میشود و نحوه جزای عمل هم مشخص است. مجموع بحثهایی که درباره عمل و
تجسم عمل و جزای به عمل و اینکه انسان رهن عمل است و اینکه عمل یک واقعیتی
دارد، به صورتهایی مصور میشود و هم عامل به صورت عمل ظهور میکند و هم عمل
به صورت جزا ظهور میکند.
ادامه مطلب ...