الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

عزیزان اهل سنت امام زمان شما کیست؟

عزیزان اهل سنت امام زمان شما کیست؟


 

پیامبر(ص) فرمود :

1-مَنْ مات ولیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة .

هر کس بمیرد و بیعت امامی را به گردن نداشته باشد، مرگش مرگ جاهلی است.

صحیح مسلم ، مسلم النیسابوری ، ج3 ، ص1478و السنن الکبرى ، البیهقی ، ج8 ، ص156 و مجمع الزوائد ، ج5 ،‌ ص218 و مشکاة المصابیح ، ج2 ، ص1088و سلسلةالأحادیث الصحیحة ، ج2 ، ص715 .  

2-مَنْ مات بغیر إمام مات میتة جاهلیة.

هر کس بدون امام از دنیا برود، مرگش مرگ جاهلی است.

مسند احمد ، احمد بن حنبل ، ج4 ، ص96 و مجمع الزوائد ،‌ الهیثمی ، ج5 ،‌ ص218 و مسند الطیالسی ، الطیالسی ، ص295 و الإحسان بترتیب صحیح ابن حبان ج7 ، ص49 و حلیة الأولیاء ، ج 3 ،‌ ص22.

3-مَنْ مات ولیستْ علیه طاعة مات میتة جاهلیة

مجمع الزوائد، الهیثمی ، ج5 ، ص224 و کتابالسنة ، ج2 ،‌ ص489 . البانی بعد از نقل حدیث می‌گوید : إسناده حسن، ورجاله ثقات.

4-مَنْ مات ولیس علیه إمام جماعة فإن موتته موتة جاهلیة .

المستدرک على الصحیحین ، ج1 ، ص150حاکم نیشابوری بعد از نقل حدیث می‌گوید : هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین. و ذهبی نیز آن را تأیید کرده است ، ج1 ، ص204 .

5-من مات لیس علیه إمام فمیتته جاهلیة .

المعجم الکبیر ، الطبرانی ، ج 10 ،‌ ص298و المعجم الأوسط ،‌ ج2 ، ص317 و ج4 ، ص232 و مسند أبییعلى، ج6 ، ص251 و کتاب السنة ، ابن أبی عاصم ، ج2 ،‌ص489 و مجمع الزوائد ، الهیثمی ، ج5 ، ص224-225.

جناب البانی که از او به عنوان بخاری دوران یاد می‌کنند ، صراحت دارد که این روایت صحیح است .

درمنبع شیعه نیز آمده است:

من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة

هر کس بمیرد و امام عصرش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است.

جناب تفتازانی - از علمای اهل سنت که از بنیانگذاران علم کلام است - در شرح مقاصد، این روایت را به همین شکل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند.

محی الدین و ابو جعفر اسکافی و شیخ علی قاری می گویند:

این روایت در صحیح مسلم آمده است.

ولی با کمال تأسف، در صحیح مسلمی که فعلا در اختیار ماست، از این روایت خبری نیست. چه کسانی و چه دست‌هایی این روایت را از صحیح مسلم برداشته‌اند، الله اعلم.

آنچه که در صحیح مسلم وجود دارددر ابتدای بحث آمده است

من مات و لیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة.

هر کس بمیرد و بیعت امامی را به گردن نداشته باشد، مرگش مرگ جاهلی است.

چه بسا این روایت، قوی‌تر از قبلی هم باشد؛ زیرا آن روایت قبلی، فقط «ولم یعرف» دارد و این روایت «و لیس فی عنقه بیعة» دارد. یعنی بعد از معرفت، بیعت هم لازم است.

ما از عزیزان اهل سنت سؤال می‌کنیم:

این روایت که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود، یعنی چه؟

یعنی مرگش همانند مرگ کفار، مشرکین و بت‌پرستان است؛ نه از اسلام بهره‌ای می‌برد و نه از قرآن و نه از اعمال و نه از عباداتش. یعنی اسلام منهای امامت، لا اسلام است. این حدیث، مضمون این آیه است:

یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس إن الله لا یهدی القوم الکافرین مائده/67

مضمون این آیه است:

الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الإسلام (سوره مائده/آیه3)

اینکه خدای عالم می گوید:

و إن لم تفعل فما بلغت رسالته

اگر حضرت علی (علیه السلام) به عنوان خلیفه در غدیر مطرح نشود، رسالت حق ناتمام مانده است، معنایش همین است؛ یعنی اسلام منهای حضرت علی (علیه السلام)، لا اسلامِ است. لذا این روایات، صراحت دارند که اگر کسی بدون امام از دنیا برود، گویا از اسلام و قرآن و اعمالش، هیچ بهره‌ای نبرده است و مرگ او همانند مرگ زمان جاهلیت است.

و از طرفی در حدیث ثقلین دیدیم همیشه باید در کنار قرآن (ثقل اکبر) یکی از اهل بیت باشد.

آقایان نگویند که معتقد هستیم رئیس جمهور هر کشوری، امام زمان و أولی الأمر ماست. چون مثلا امروز باید بگویند که صدام أولی الأمر عراق بوده و ملک حسین، امام زمان اردن است و ملک عبد الله، امام زمان سعودی هاست و از آن طرف هم مسلمانان آمریکا باید بگویند که آقای اوباما، امام زمان ماست. اگر بنا باشد که رئیس جمهور یا پادشاه هر کشوری، امام زمان آنها باشد و اگر این را بگوییم، سنگ روی سنگ بند نمی آید. مضافا بر اینکه

آقایان اهل سنت صراحت دارند که در هر عصری، باید یک امام باشد و غیر از یک امام، احدی حق تصدّی خلافت و امامت و رهبری مسلمین را ندارد. در صحیح مسلم، ج6، ص23 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:

اذا بویع لخلیفتین، فاقتلوا الآخر منهما.

اگر در یک عصری، با دو امام و خلیفه بیعت شود، اوّلی خلیفه است و دوّمی مهدور الدم.

بنابراین، آقایان اهل سنت نمی‌توانند بگویند که ما در هر کشوری، رئیس جمهور یا حاکممان را به عنوان امام یا أولی الأمر یا خلیفه قبول داریم.

این قضیه به قدری حساس و ضروری است که وقتی مردم مدینه علیه یزید شورش کردند، عبد الله بن عمر - که با حضرت علی (علیه السلام) بیعت نکرد و از کسانی بود که از بیعت حضرت علی (علیه السلام) تخلف کرد و با امام حسن (علیه السلام) با اینکه وصی حضرت علی (علیه السلام) بود، بیعت نکرد و با امام حسین (علیه السلام) هم بیعت نکرد، - آمد از یزید دفاع کرد و گفت:

مردم! ما با یزید بیعت کردیم. من از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که اگر کسی با خلیفه‌ای بیعت کند و بیعت بشکند، فردای قیامت خیانت کار و غادر محشور می‌شود.

همین آقا در دوران عبدالملک، شبانه آمد درب خانه حجاج بن یوسف ثقفی را زد. حجاج گفت:

عبدالله بن عمر! برای چه آمدی؟ گفت: دیشب به یاد یک روایتی افتادم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «کسی که بدون امام از دنیا برود، مرگش مرگ جاهلی است» و ترسیدم امشب مرگ من فرا برسد و با عبدالملک به عنوان امام، بیعت نکرده باشم و من به مرگ جاهلی از دنیا بروم. آمدم پیش شما، تا به عنوان نمایندۀ عبدالملک، با شما بیعت کنم.

حجاج هم برای اینکه او را تحقیر و ذلیل کند، در حال درازکش بود و گفت: فعلا دست من مشغول است و پایش دراز کرد و گفت: فعلا با پای من بیعت بکن تا ببینیم بعد چه خواهد شد.

شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج13، ص242 - المعیار و الموازنه لإسکافی، ص24

حالاین سؤال بجایی است از عزیزان اهل سنت که :

من هو امام زمانکم ؟

امام زمان شما کیست؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.