ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
عبادت، نیاز ما انسانها امام صادق علیه السلام در دنباله روایت مىفرمایند: این مسئله براى تو روشن باشد که وجود مقدس حضرت حق احتیاجى به خدمت و حرکت و مجاهده و کوشش تو ندارد؛ چرا که او از عبادت تو بىنیاز است، این تو هستى که سراپا نیازمند به خدمت و اداى عبادت در برابر حضرت اویى و به خاطر همین نیازمندى و فقر تو به عبادت و آثار با عظمت عبادت است که تو را از باب فضلش به وسیله عبادت دعوت کرده تا بر تو رحم آرد و از عقوبت و عذابش دور بدارد و از برکات عطوفت و رأفتش بر تو پخش کند و تو را به راهى بدارد که خشنودیش در آن است و درهاى مغفرت و آمرزش را به روى تو بگشاید. آرى، عبادت به این خاطر وضع شده که فقر و نیازمندى و پستى و بدبختى عبد با آثارى که در عبادت است، جبران شود؛ باید گفت: خوشا به حال آن انسانى که خود و خداى خود را شناخت و عمر گرانمایه را با عبادت حق معامله کرد و پست و بدبخت آن بیچارهاى که زندگى و حیات را در امور مادى این چند روزه خلاصه کرد و با روى تافتن از عبادت، خود را از تمام موجودات عالم پست کرد. حکایتى در اطاعت حق داستانى آموزنده به این مضمون در کتابهاى عرفانى نوشتهاند: پادشاهى در راه شکار در حالىکه وزیرش او را همراهى مىکرد، دیوانهاى را دید که سگى را پهلوى خود بسته و با او خوش و خرم نشسته. به وزیرش گفت: بیا لختى با دیوانه دل خوش کنیم. وزیر گفت: اى پادشاه! این مرد از اطوارش پیداست دیوانه است، ممکن است به ساحت شاهى جسارت ورزد و این از شأن سلطنت به دور است! شاه گفت: باکى نیست، نزدیک دیوانه شدند. شاه گفت: اى مرد! این سگ بهتر است یا تو؟ دیوانه جواب داد: این سگ هرگز از فرمان من بیرون نیست، پس شاه و گدا اگر از حضرت حق اطاعت کنند، از سگ بهترند، وگرنه سگ از هر دو آنها بهتر! [فلو خلق الله عزوجل ضعف ما خلق من العوالم اضعافا مضاعفة على سرمد الابد لکان عنده سواء کفروا به باجمعهم به او و حدوه] اگر بر سبیل فرض، خداوند بزرگ در اطوار زمان تا انقراض عالم چند برابر آنچه آفریده، عالمها بیافریند و همه مشرک و کافر باشند، به وجود مقدس او نقصان راه نیابد و براى ذات و صفات او فرقى نکند و اگر همه مسلم و مؤمن باشند و در کمال اطاعت و انقیاد زندگى کنند به هیچوجه نفعى و کمالى براى حضرت او حاصل نگردد، چرا که هر چه کمال اوست و به جنابش لایق است براى او حاصل است و قوه و تحصیل و انتظار نقص است و هیچکدام لایق او نیست که او از صفات نقیصه منزه و پاک است. [فلیس له من عبادة الخلق إلا إظهار الکرم و القدرة] در عبادت بندگان، از براى حضرت او چیزى نیست مگر اظهار کرم و توانایى، تا تمام خلایق بدانند که پروردگار آنان به چه مرتبه بزرگوار و صاحب قدرت است که به عبادت ضعیف معدودى درجات عالیه غیر معدود کرامت کند و بدانند که قدرت حضرت دوست آخر ندارد و ثوابش را براى عبادت بندگان پایانى نیست! در حدیث آمده: هر کس هزار آیه از قرآن تلاوت کند، ملائکه براى او در نامه حسناتش یک قنطار نیکویى ثبت مىکنند و قنطار الهى چنانچه در احادیث آمده پانزده هزار مثقال است و هر مثقال بیست و چهار قیراط و هر قیراطى کوچکترش نزد خداوند مساوى با کوه احد و بزرگترش به آن اندازه که میان زمین و آسمان را پر کند «1». پس اگر همه مکلفان از ذکور و اناث و حر و عبد یا اکثر این عمل را به جاى آورند و مکرر به تلاوت برخیزند باید ملاحظه کرد چقدر مىشود و از این قبیل ثواب بلکه زاید بر این به ازاى عملها در احادیث زیاد آمده است. [فاجعل الحیاء رداء و العجز إزارا و ادخل تحت سریر سلطان الله تغنم فوائد ربوبیته مستعینا به و مستغیثا الیه] امام صادق علیه السلام در پایان این حدیث شریف- که در رابطه با ورود به نماز است- مىفرماید: حیاى از او را ردا و نشان دادن عجز و فقر و تهیدستى را لباس خود قرار داده، هیچوقت از حیا و شرم و از اظهار عجز و تقصیر که شعار عرفا و عاشقان و دوستان حضرت مولاست فارغ مباش که اگر در اتیان اوامر قصورى راه یابد عملت و عبادتت انجام نگیرد، فى الجمله در پیشگاه او که پیشگاه مغفرت و گذشت است عذر داشته باشى خود را در تحت حمایت و سلطنت حضرت دوست در آر و به الطاف و عنایات صمدى و سرمدى دست نیاز بزن و خود را در حفظ و حمایت او قرار ده تا از شرور و مکاید دیو لعینِ هواى نفس و شیطان رجیم در امان بمانى و از فوائد الهى غنیمتها به دست آرى. اى ضعیف ناتوان! از حضرت او در همه امور مدد بخواه و به جناب او استغاثه کن که او فریادرس بیچارگان و چارهساز دردمندان است. منابع مقاله: کتاب : عرفان اسلامى جلد پنجم نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان پی نوشت: ______________________________ (1)- الکافى: 2/ 612، باب ثواب قراءة القرآن، حدیث 5.