الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

آسمان ها وزمینها در تسخیر امام مهدی(عج)


آسمان ها وزمینها در تسخیر امام مهدی(عج)

 

بصائر  از امام باقر(علیه السلام) آورده است : ذو القرنین در انتخاب دو نوع ابر ، ابر آرام را برگزید ، اما صاحب الامر ابر ناآرام را برمى گزیند ! پرسیدم  : ابر ناآرام چیست ؟ فرمود : ابرى که رعد برق و صاعقه دارد و امام سوار آن مى شود . او سوار بر ابر ، با وسائل و ابزار به آسمان ها و زمین هاى هفتگانه مى رود که پنج تاى آنها آباد و دو تایشان خراب است !

 
بصائر از امام صادق(علیه السلام) آورده است : خدا ذو القرنین را در انتخاب دو ابر آرام و نا آرام مخیّر کرد ، که آرام را برگزید ، که در آن رعد و برق نیست . اگر هم ابر نا آرام را مى خواست ، به او داده نمى شد ، چون خدا آن را براى قائم ذخیره کرده بود .
اختصاص /326 و در چاپى دیگر 199 ، اثبات الهداة 3/521 و بحار 52/321 .




این سخن امام ( پنج زمین آباد است ) اشاره دارد که با آنان ارتباط برقرار مى شود ، آیه مى فرماید :
« اى گروه جن و انس ! اگر مى توانید از مرزهاى آسمان ها و زمین بگذرید ، پس بگذرید اما هرگز نمى توانید ، مگر با نیرویى فوق العاده » ( رحمن /33 ) . این آیه دلالت دارد که انسان مى تواند از مرز آسمان ها و زمین خارج شود و به جاهاى دیگر برود ; یعنى اینکه در زمان ظهور امام(علیه السلام) ، زندگى روى زمین وارد مرحله جدیدى مى شود ; و اوج آن، راهیابى به جهان آخرت و بهشت است که جهان کنونى ، با زمان و مکان و داشته هاى خود ، به سوى آن روانه است ، تا بدانجا برسد .

امام باقر(علیه السلام)  درباره قدرت امام و یاران خاص ایشان فرمود : ذو القرنین عبد صالحى بود که براى خدا کوشید . خدا به او پاداش داد و ابر را به تسخیر وى درآورد و زمین برایش درهم نوردیده شد و نور و روشنایى برایش گسترده شد ، او در شب تاریک ، مانند روز روشن ، مى دید .
خدا ابر را براى تمام امامان بر حق ، تسخیر کرده و به خاطر مصلحت مسلمانان و اصلاح ذات بین ، ابرها آنان را به مشرق و مغرب مى برند . مهدى نیز چنین قدرتى دارد . ( الخرائج 2/930 )

از این زاویه مى توان معناى آیات و احادیثى که از « رجعت » و بازگشت عده اى از پیامبران و امامان سخن مى گوید را فهمید ; که اینها پس از مهدى(علیه السلام) به دنیا برمى گردند تا حکومت کنند . از جمله این احادیث ، امام زین العابدین در تفسیر آیه : « إن الذى فرض علیک القرآن لرادّک إلى معاد ; کسى که قرآن را بر تو فرض کرد ، تو را به زادگاهت برمى گرداند » ( قصص /85 ) فرمود : پیامبر(صلى الله علیه وآله) به میانتان برمى گردد . ( بحار 53/56 )

از امام صادق(علیه السلام) درباره آیه 83 سوره نمل پرسیدند : « روزى که از هر امتى ، گروهى را که آیات ما را تکذیب مى کردند ، محشور مى کنیم و آنها را نگه مى داریم ، تا به یکدیگر ملحق شوند » فرمود : مردم چگونه معنا مى کنند ؟ گفتند : مى گویند آیه مربوط به قیامت است . امام فرمود : مگر ممکن است که خدا در قیامت ، از هر امتى ، گروهى را نگه دارد و بقیه را رها کند ؟! آیه مربوط به رجعت است ( که عده اى را به دنیا برمى گرداند ). آیه قیامت این است : « و حشرناهم فلم نغادر منهم أحداً . . . ; همه انسان ها را برمى انگیزیم و احدى را وا نمى گذاریم . . . » ( کهف /47 ) بحار 53/40 .

ابو بصیر مى گوید که ابو جعفر(علیه السلام) از من پرسید : عراقیان رجعت را قبول دارند ؟ گفتم : قبول ندارند ! فرمود : آیا قرآن نمى خوانند ؟! ( بصائر /25 ) زراره مى گوید که از اباعبدالله(علیه السلام)درباره امر مهم رجعت پرسیدم ، فرمود : آنچه مى پرسى ، هنوز زمانش نرسیده (بعد امام این آیه را خواند :) « بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولما یأتهم تأویله ; آنچه را نمى دانستند ، تکذیب کردند اما هنوز محقق نشده است » ( بحار 53/40 ) .

در روایتى آمده است : رجعت مخصوص عده اى خاص است و همگانى نیست . فقط کسانى که ایمان خالص یا مشرک خالص اند ، رجعت مى کنند .

( بحار 53/36 ).

qm313.com


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.