صفات شیعیان از نگاه امام باقر علیه السلام
حضرت امام محمد باقر(ع) در حدیثی صفات و ویژگیهایی را که یک شیعه راستین باید داشته باشد، برای جابر انصاری مطرح فرمودند.
به
گزارش فرهنگ نیوز ، هفتم ذیالحجه، مصادف است با سالروز شهادت امام محمد
باقر علیهالسلام. آیتالله حاج شیخ محمدحسین مظفر در کتاب «تاریخ الشیعة»
میگوید: شیعه در زمان حضرت باقر(ع) از ناحیه بنى امیه در تنگى و ضیق شدید
به مثابه ضیق و تنگنایى که پیش از عصر آن حضرت در آن بودهاند، نبود.
در
زمان حضرت کاروانها به سوى وى براى سیراب شدن و نوشیدن از آبشخورهاى دانش
و معارف او از نقاط بعیده به راه مىافتاد. در عصر وى روایت و راویان از
او بسیار شدند، و روایت و حدیث از او به مقدار معتنابهى از آباء گرامى
سابقش فزونى گرفت. حدیث باقرى در هر قطرى از اقطار منتشر شد تا جایى که
جابر جُعْفى که از موثّقان راویان و أعاظم ناقلین احادیث است تنها از او
هفتاد هزار حدیث نقل کرده است.
ادامه مطلب ...
روایت تکاندهنده امام باقر(ع) درباره حوض کوثر
حضرت امام محمد باقر(ع) میفرمایند: روز قیامت، چون
جماعتی را از کنار حوض کوثر دور میکنند، حضرت رسول(ص) میگریند و
میفرمایند: چگونه نگریم بر جماعتى که از شیعیان علىبنابىطالب بوده و به
سوی دوزخ روان میشوند؟!
به گزارش فرهنگ به نقل از فارس، در کتاب
«بشارة المصطفى» و «مجالس» شیخ مفید و «أمالى» شیخ طوسى روایت کردهاند از
شیخ مفید، از ابن قولویه، از حسین بن محمد بن عامر، از مُعَلّى بن محمد، از
محمد بن جمهور عَمِّى، از ابن محبوب، از أبو محمّد وابِشى، از أبو وَرْد
که گفت: از حضرت امام محمّد باقر علیهالسلام شنیدم که مىگفت: چون روز
قیامت بر پا شود، خداوند همه مردم را عریان و پابرهنه در زمین هموارى جمع
میکند؛ و آنها را در راه محشر به قدرى متوقف میدارند که همگى عرق بسیارى
مىکنند و نفَسهاى آنان به شدت میزند، و به قدرى که خداوند اراده کرده است
درنگ مىکنند؛ و این است معناى گفتار خداوند تعالى: «فَلَا تَسْمَعُ
إِلَّا هَمْسًا؛ و در آن وقت (اى پیامبر) نمىشنوى مگر صداى آرام و بدون
صوت را.»
در این حال منادى از عرش ندا میکند: کجاست پیامبر امّى؟
خلایق میگویند: این صداى تو به همه رسید و همه شنیدند، آن پیامبر را با
اسمش صدا کن!
ادامه مطلب ...
چند حکایت از مولایمان باقرالعلوم(ع)
1- ابن قداح از امام صادق (ع) نقل مى کند که فرمود: پدرم (امام باقر)
کثیرالذکر بود، خدا را بسیار یاد مى کرد، من در خدمت او راه مى رفتم مى دیدم
که خدا را ذکر مى کند. با او به طعام خوردن مىنشستم، مىدیدم که زبانش
به ذکر خدا گویاست. با مردم سخن مىگفت و این کار او را از ذکر خدا
مشغول نمىکرد.
من مرتب مىدیدم که زبانش به سقف دهانش چسبیده و مىگوید: «لااله الاالله»
او در خانه، ما راجمع مىکرد و مىفرمود تا طلوع خورشید خدا را ذکر
کنیم، هر که قراءت قرآن مىتوانست امر به قراءت قرآن مىکرد و هر که ت
امر به نمىتوانست امر به ذکر خدا مىفرمود.1
2- زرارة بن اعین گوید: ابو جعفر امام باقر (ع) در تشییع جنازهاى از قریش حاضر شدند، من نیز در خدمتش بودم، عطاء بن ابى رباح از جمله حاضران بود، زنى در پشت جنازه ضجه مىکشید و ناله مىکرد، عطاء به آن زن گفت: ساکت شو و صدایت بلند نشود وگرنه من بر مىگردم، زن ساکت نشده، عطا برگشت. من به امام باقر (ع) گفتم: عطاء برگشت. فرمود: چرا؟
گفتم: زن ساکت نشد او نیز برگشت. حضرت فرمود: به تشییع جنازه ادامه بده، ما اگر باطلى را با حق دیدیم و بخاطر باطل، دست از حق برکشیدیم حق مسلمان را ادا نکردهایم .
چون نماز میت خوانده شد، ولىّ میت به امام عرض کرد: برگردید خدا شما را
رحمت کند، که آمدن، شمارا ناراحت مىکند، امام برگشت، من به او گفتم:
صاحب جنازه اجازه دادند برگردید، من هم با شما کار خصوصى دارم، فرمود:
به راهت ادامهبده ما با اجازه او نیامدهایم تا با اجازه او برگردیم.
بلکه از این عمل خواستهایم به اجر و فضل خدا برسیم، انسان هر قدر پشت
سر جنازه باشد همان قدر اجر مىبرد. 2
عطاء بن ابى رباح از آخوندهاى دربارى بود که بنى امیه بسیار تعظیمش مىکردند، حتى در میان مردم جار مىزدند: کسى جز عطاء حق فتوا دادن ندارد اگر او نباشد عبدالله بن ابى نجیح فتوا خواهد داد، عطاء یک چشم، پهن بینى، و بسیار سیاه رنگ بود چنانکه ابن جوزى در تاریخش گفته است (مرآت العقول) یعنى ظاهرش مثل باطنش چرکین و تنفر آور بود. این گونه ناکسان بودند که خانههاى وحى را به صورت خرابهها در آورده و مردم را از سعادت باز داشتند و با روسیاهى خداى خویش را ملاقات کردند. ادامه مطلب ...
آشنایی با یاران ایرانی امام باقر(ع)
برخی از گناهان نعمت را تغییر میدهند
خدایا بیامرز گناهانی را که پرده های عصمت را می درد
در کلام امام سجاد (ع) گناه هایی را که باعث تغییر نعمت و مانع استجابت دعا و پشیمانی میشوند را میخوانیم.
تاثیر گناه بر زندگی انسان
امام سجاد (ع) در کلام دلنشین خود به خوبی به آثار گناه در زندگی اشاره می کنند و عواقب آن را برای ما شرح میدهند.
بارها
در دعای کمیل این جملات را زمزمه کرده ایم: خدایا بیامرز گناهانی را که
پرده های عصمت را می درد(و آبروی انسان را می برد) خدایا بیامرز گناهانی را
که بدبختی ها را فرو می ریزد. خدایا ببخش گناهانی را که نعمت ها را تغییر
می دهد، خدایا ببخش گناهانی را که دعای انسان را (از اجابت) حبس می کند (و
باز می دارد) و خدایا ببخش گناهانی را که بلاها را نازل می کند.
ادامه مطلب ...
علت کم شدن رزق و روزی ؟
انسان وقتی اجیر دیگران شد، به آن دستمزد
تکیه میکند و چنین میاندیشید که آن دستمزد زندگیاش را میچرخاند و چون
بر آن اطمینان دارد، بر خدایی که همه کارها دست اوست تکیه نخواهد کرد.
علت کم شدن رزق و روزی ؟
انسان
از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، میخواهد در مورد بسیاری از مطالب
پرسوجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد. از جمله مسائلی که فکر
انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به «رزق و روزی» انسان و دیگر
موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزیِ بیشتری به دست آورد.
انسان سؤالات فراوانی را در
این مورد در ذهن خود مییابد تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت
روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفتهایم.
سؤالاتی از این قبیل:
- عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟
- فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟
- نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟
- آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟
ادامه مطلب ...
سه گام تا رسیدن به رحمت الهی
راه رسیدن به رحمت بی منتهای الهی سه گام بیشتر نیست که آیات 54 و 55 سوره زمر آن را به تمام مشتاقان طی این طریق معرفی می کنند.
جزء
بیستم و چهارم قرآن کریم که از آیه 32 سوره مبارکه زمر آغاز و به آیه 46
سوره مبارکه فصلت ختم می شود ، در بردارنده آموزه ها و پیامهای روح افزای
الهی است که این نوشته تعدادی از آنها را نقل می کند.
تجربه مرگ با خواب روزانه
واقعه
مرگ رخدادی است که برای هر انسان فقط یک بار اتفاق می افتد و امکان تجربه
دوباره آن وجود ندارد (مگر در مواقع بسیار نادر و خاص مانند رجعت) برای
همین، افراد گمان می کنند قبل از وقوع آن نمی توانند تجربه ای از آن داشته
باشند.
آیه 42 سوره زمر خط بطلانی بر این گمان کشیده و مرگ را تجربه ای روزانه برای تمام افراد معرفی می کند.
ادامه مطلب ...
نماز خواندن در این 15 مکان کراهت دارد
احکام مربوط به نماز، مسلما از مبتلابه ترین دستورات شرعی دین ماست که همه برای انجام این فریضه روزانه باید از آن مطلع باشند.
اینکه
شما بدانید نماز خواندن چه شیوه ای دارد و نمازها چند رکعت هستند و شکیات
نماز چیست و... کفایت نمی کند، بلکه مهیا کردن مقدماتی هم برای انجام این
فریضه لازم است. یکی از مهم ترین این مقدمات، مکان نمازگزار است. دین اسلام
هر جایی را برای نماز خواندن مناسب نمی داند و اقامه نماز در این مکان ها
را باعت ابطال این واجب شرعی بیان می کند. درضمن اقامه نماز را در برخی
نقاط مستحب و در برخی نقاط مکروه می داند.
نماز خواندن در این 15 مکان مکروه است
(1) حمام.
(2) زمین نمکزار.
(3) مقابل انسان.
(4) مقابل دری که باز است.
(5) در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور میکنند زحمت نباشد، و چنانچه زحمت باشد، مزاحمت حرام است.
(6) مقابل آتش و چراغ.
(7) در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد.
(8) مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد.
(9) روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد، مگر آنکه روی آن پرده بکشند.
(10) در اتاقی که جُنب در آن باشد.
(11) در جایی که عکس باشد اگرچه روبروی نمازگزار نباشد.
(12) مقابل قبر.
(13) روی قبر.
(14) بین دو قبر.
(15) در قبرستان.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیتالله سیستانی
یــــــــاصــــــــــاحبالــــــزماڹ عج
الهم بحق محمد(ص)وآله عجل لولیک الفرج:آمین