ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
درقیامت خدا به چه کسانی رحم میکند
خداوند مهربان در آیات متعدد در سوره هاى قرآن خویشتن را با صفت رحم و شفقت و مهربانى یاد کرده و خود را به بندگانش با این اوصاف جمیله معرفى نموده است. (المعجم المفهرس ماده رحم از باب نمونه: سوره اعراف (7)، آیه 156 و آیه 151 و سوره یوسف (12)، آیه 64 و آیه 92)
و هنگامى که مسلمانان حقیقى و پیروان
واقعى آئین مقدس اسلام را در کتاب آسمانى خود توصیف و تمجید مى کند، درباره
آن مى فرماید: مومنین به همدیگر رئوف (فتح (48)، آیه 29، و سوره حدید
(57)، آیه 27 و بلد (90)، آیه 17) و مهربان و به یکدیگر دلسوز و غمخوار
هستند .
مرحوم علامه مجلسى(ره) در کتاب بحارالانوار بابى راجع به
این موضوع و مطلبی به نام "التراحم و التعاطف و التودد" منعقد نموده
است.(بحار، ج 74، ص 390)
خود را بنده خدا بدانیم
به
هم رحم کنید تا خداى متعال به شما رحم کند. کسانى که دستشان باز است، دست
تعدّى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند. کسانى که زرنگى و هوش و
امکانات و قدرت و مسئولیت و توانایی هاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند، از
این توانایی ها در راه تعدّى به دیگران استفاده نکنند.
خود را بنده
خدا بدانیم؛ در مقابل بقیه بندگان خدا، خود را موظّف به همراهى، احسان،
نیکى و رعایت انصاف بدانیم؛ آن گاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد
بارید؛ ما را شستشو خواهد داد و برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.
البته
این وظیفه همه است؛ ولى کسانى که در جامعه تمکّن و قدرت و مقام و ثروت و
نفوذ کلمهاى در میان مردم دارند، بیش از دیگران در مقابل این بار سنگین -
بار خودسازى و محدود کردن قواى خود از تجاوز به دیگران - مسئولند.(بیانات
آیت الله خامنه ای)
موفقیت در پرتو دلسوزی
ما
اگر صفحات تاریخ پیشینیان و گذشتگان را ورق بزنیم و حالات آنان را تجزیه و
تحلیل نموده و کاملا بررسى کنیم ، خواهیم دید که اکثریت موفقیت و کامیابى
آنان در پیشرفت اهداف مقدسه و عامل نفوذ افکار پاک تربیتى آن بزرگواران در
روحیه مردم جهان از همین راه بوده است و به وسیله شفقت و مهربانى، پله هاى
تعالى و ترقى را پیموده اند و به درجه نهائى رسیده اند.
چنانچه از فضیل بن عثمان منقول است که
گفت: از حضرت صادق (علیه السلام ) شنیدم فرمود: هر که واجد نرم خوئى و
ملایمت بوده و با مردم خوش رفتارى نماید، هر هدفى که داشته باشد، مى تواند
فراهم کرده و به دست آورد. کافى، ج 2، ص 120)
چنانچه خداوند متعال
درباره خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله) مى فرماید: اگر تندخوى و بى
رحم و سنگدل بودى، از اطراف و پیرامونت متفرق و پراکنده مى شدند. (آل عمران
(3)، آیه 159)
علامت تقوا
صفت
مزبور را رهبران دینى نشانه تقوا و پرهیزگارى معرفى نموده اند چنانچه حضرت
باقر (علیه السلام ) از پدر بزرگوارش امیرالمومنین على (علیه السلام ) نقل
کرده است که آن حضرت فرمود: براى متقین و پرهیزگاران و دینداران علائم و
آثارى است که به وسیله آنها معلوم و شناخته مى شوند. و حضرت پس از شمردن
چند نشانه یکى را هم دلسوزى و غمخوارى ضعفا و ناتوانان و بیچارگان نام برد.
(بحار، ج 70، ص 282، حدیث 2)
اعمال سنگدلان توقیف مى شود
از
بعضى اخبار معلوم مى شود کسانى که با مخلوقات و بندگان خدا رئوف و مهربان
نیستند و در مواقع گرفتارى و مصائب از وضع رقت بار و اسف انگیز آنان ناراحت
نمى شوند و به داد و فریادشان نمى رسند، خداوند عبادات و اعمالشان را قبول
ننموده و نمى پذیرد و به فرشتگان و حافظین اعمال دستور مى دهد که اعمالشان
را به طرف خودشان برگردانید.
چنانچه در خبر معاذ از پیامبر خدا به
این مطلب تصریح شده است و در آخر آن خبر است که: فرشتگان و حافظین اعمال
کارهاى نیک و شایسته انسان را با طمطراق و شأن و شوکت مخصوص به آسمان ششم
مى رسانند و دربان و نگهبان آسمان مزبور دستور مى دهد توقف کنید زیرا من
مأمور رحمت و شفقتم . پس از رسیدگى و ارزیابى، امر مى کند آن را به صورت
صاحبش بزنید تا چشمانش کور و نابینا گردد زیرا صاحب آن رحم ندارد و اگر
بنده و عبد پروردگار به چیز دنیوى و یا اخروى دچار و گرفتار مى گشت دلش
براى او نسوخته بلکه او را سرزنش و مسخره مى کرد و من موظف و مکلفم که
نگذارم عمل او از من بالاتر برود. (انوار نعمانیه ، ج 2، ص 210 و بحار، ج
70، ص 247، حدیث 20)
و از این جهت است که نرم خویى و خوش
رفتارى را بهترین و با فضیلت ترین اعمال و کردار بشر معرفى نموده اند و سخت
گیرى و درشتى و تندخویى را معادل شرک و کفر ذکر کرده اند.
خدا در قیامت به این افراد رحم می کند
از
پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: "هر کس به
مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی کند." (نهج الفصاحه، ص745 ، ح2885
)
همان حضرت (صلی الله و علیه وآله) فرمودند: "جز این نیست خداوند از میان بندگانش به رحم کنندگان رحم می کند." (همان)
از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله)
نقل شده که فرمودند: "مَثل مومنین در رحم آوردن به یکدیگر و دوستی کردن و
پیوستن به همدیگر مانند یک جسدند چون عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء در
بیدار ماندن و تب داری با آن همدردی می کنند." (نهج الفصاحه، ص745)
از
امیرالمومنین (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: "رساترین چیزی که رحمت حق
به وسیله آن کشیده می شود آن است که برای همه مردم مهربانی را در دل داشته
باشی." (سفینه البحار)
و در بعضی از روایات امیرالمومنین
(علیه السلام) از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل کرده اند که آن
بزرگوار فرمودند: "خداوند به مخلوقات و بندگان خویش شفیق و مهربان است و
کسانی که دلشان برای آنان می سوزد مورد توجه خدا قرار گرفته و ایشان را
دوست می دارد." (بحار الانوار)
در آثار رحم کردن در اخبار و روایات
وارد شده است: "به آنکه نرم خوئی و خوش رفتاری با بندگان خدا داده شده است،
خیر و سعادت و خوشبختی هر دو جهان به او عطا شده است و هر که از این خوی
نیکو و خصلت پسندیده محروم شده از خیر نیکبختی هر دو گیتی بی نصیب و بی
بهره گردیده است." (همان)
خداوند از میان بندگانش به رحم کنندگان رحم می کند پس به همدیگر رحم کنید تا خداى متعال به شما رحم کند
منابع:
بحارالانوار
سفینه البحار
میزان الحکمه
گفتار علوى ، مجموعه سخنرانى هاى سید مهدى علوى
بیانات آیت الله خامنه ای
تبیان