بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟
آگاه باش که شعبان ماه بسیار شریفى است، و به سید انبیاء صلى اللّه علیه و آله انتساب دارد، و آن حضرت همه این ماه را روزه مى گرفت، و روزه آن را به ماه رمضان وصل مى کرد، و مى فرمود: شعبان ماه من است، هرکه یک روز از این ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب میشود.
از امام صادق علیه السّلام روایت شده:
چون ماه شعبان مى رسید حضرت زین العابدین علیه السّلام اصحاب خود را جمع
میکرد و می فرمود: اى اصحاب من، می دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان
است، و حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله می فرمود شعبان ماه من است، پس در
این ماه براى جلب محبّت پیامبر خود، و براى تقرّب به سوى پروردگار خویش،
روزه بدارید، به خدایى که جان على بن الحسین علیهما السّلام به دست قدرت
اوست، سوگند یاد می کنم از پدرم حسین بن على علیهما السّلام شندیم که
فرمود: از امیر المؤمنین علیه السّلام شندیم: هرکه شعبان را براى محبّت
پیامبر، و تقرّب جستن به سوى خدا روزه دارد، خدا او را دوست بدارد، و در
روز قیامت به کرامتش نزدیک و بهشت را بر او واجب گرداند.
شیخ از صفوان جمّال روایت کرده است که امام صادق علیه السّلام به من فرمود: کسانى را که پیرامون تو هستند، به روزه شعبان وادار کن.
گفتم: فدایت شوم، مگر در فضیلت آن
چیزى مى بینى؟ فرمود: آرى رسول خدا صلى اللّه علیه و آله هرگاه هلال شعبان
را میدید، به منادى دستور می داد تا در مدینه ندا کنند: اى اهل مدینه، من
از جانب رسول خدا صلى اللّه علیه و آله به سوى شما ارسال شده ام، آن حضرت
مى فرماید: آگاه باشید، به درستى که شعبان ماه من است، خدا رحمت کند کسى
را، که مرا در ماه من یارى کند، یعنى روه بدارد آن را، سپس امام صادق علیه
السّلام چنین گفت: امیر المؤمنین علیه السّلام مى فرمود: از هنگامیکه شنیدم
منادى رسول خدا صلى اللّه علیه و آله در شعبان ندا داد، روزه شعبان از من
فوت نشد و تا زمانی که زنده هستم به خواست خدا از من فوت نخواهد شد.
آیات و احادیث درباره حرام بودن زنا
و نزدیک مشوید به عمل زنا که همانا آن کار زشتی است و بد راهی است
آیات قرآن درباره حرام بودن زنا
سوره اسری آیه 32 : و نزدیک مشوید به عمل زنا که همانا آن کار زشتی است و بد راهی است به ارضای میل جنسی.
سوره فرقان آیه 68 و 69 :
و بندگان خدا کسانی اند که زنا نمی کنند و هرکه چنین عملی را انجام دهد
مجازات آن را خواهد دید و عذاب او در قیامت دو برابر خواهد بود و با حالت
خواری در آن عذاب بماند.
سوره یوسف آیه 24 :
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ
کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ
عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ ( و درآویخت زلیخا به
یوسف براى کام خود و درآویخت یوسف به آن زن براى دفع از خود. اگر نمیدید
یوسف دلیل روشن پروردگار خود را انجام میداد آنچه را که انجام نداد.
اینطور کردیم تا برگردانیم از یوسف بدى و زشتى را چون که یوسف از جمله
بندگان خالص ما بود ) امام صادق (ع) فرمودند : مراد از سوء در این آیه عمل
زنا است ؛ تفسیر جامع جلد 5 صفحه 105
امیرالمؤ منین علیه السلام فرموده :
دست برداشتن از گناه آسانتر از طلب توبه است ، و بسا شهوترانى یکساعت که
اندوه درازى بجا گذارد ( واقعا بسا شهوترانی یکساعت که انسان را به انواع
بیماریها مانند ایدز و .... مبتلا کند و یک عمر انسان در اذیت باشد ). و
مرگ دنیا را رسوا کرده و براى هیچ صاحب خردى شادى نگذاشته. ( اصول کافى جلد 4 صفحه 188)
ادامه مطلب ...
توصیه ای زیبا در باب سوره حشر
سوره حشر پنجاه و نهمین سوره قرآن است
این سوره که بیشتر ناظر به داستان مبارزه
مسلمانان با جمعى از یهود به نام" یهود بنى نضیر" است و سرانجام منتهى به
بیرون راندن همه آنها از مدینه و پاکسازى این سرزمین مقدس شد، از سوره هاى
مهم و بیدارگر و تکان دهنده قرآن مجید است، و تناسب بسیار نزدیکى با آخرین
آیات سوره قبل دارد که وعده پیروزى در آن به" حزب اللَّه" داده شده است، و
در حقیقت این یک نمونه روشن آن پیروزى است.
سوره حشر
سوره حشر پنجاه و نهمین سوره قرآن جمع آوری شده مرسوم بعد از سوره مجادله و قبل از ممتحنه در جزء بیست و هشتم قرار دارد.
از نظر ترتیب نزول، یکصد و یکمین سوره
قرآن با ۲۴ آیه که به اتفاق تمام مورخین و مفسرین در مدینه نازل شده و
پانزدهمین سوره ای است که در مدینه نازل گردیده است.
محتواى سوره حشر را مى توان در شش بخش خلاصه کرد:
در "بخش اول" که تنها یک آیه است و مقدمه اى براى مباحث مختلف این سوره محسوب مى شود سخن از تسبیح و تنزیه عمومى موجودات در برابر خداوند عظیم و حکیم است.
در" بخش دوم" که از آیه 2 تا آیه 10 (مجموعا 9 آیه) است ماجراى درگیرى مسلمان را با یهود پیمان شکن مدینه بازگو مى کند.
در" بخش سوم" که از آیه 11 تا 17 را تشکیل مى دهد داستان منافقان مدینه آمده است که با یهود در این برنامه همکارى نزدیک داشتند.
" بخش چهارم"
که چند آیه بیشتر نیست مشتمل بر یک سلسله اندرزها و نصایح کلى نسبت به
عموم مسلمانان است و در حقیقت به منزله نتیجه گیرى از ماجراهاى فوق مى
باشد.
" بخش پنجم" که فقط یک آیه است (آیه 21) توصیف بلیغى است از قرآن مجید و بیان تأثیر آن در پاکسازى روح و جان.
تفسیری زیبا از امام صادق (ع)
آیت الله شبیری فرمودند:
چند سالی بود که معنی و تفسیر آیه 73 سوره زمر مرا بخود مشغول نموده بود.
(وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ زُمَر)(زمر73ً )
یعنی مومنین را به سمت بهشت می کشند .
از خود پرسیدم چرا گفته شده به سمت بهشت میکشند!!
تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق علیه السلام در بحار الانوار برخورد نمودم .که می فرماید:
مومنین و دوستان سید الشهدا (ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان حسین را ملاقات نمایند .
امام به دیدار محبان می آید .
این ملاقات بسیار طولانی می شود .
امام
صادق می فرماید هردو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم بر نمی دارند نه
امام محبان خود را رها می کند نه دوستان سید الشهدا از مولای خود دل بر می
دارند .
ملاقات آنقدر طولانی می شود که خداوند به مأموران بهشت می فرماید این مومنین و دوستان حسینم را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد.
اباعبدالله...
تصویر قشنگی ست که در صحنه ی محشر ...
ما دور حسینیم و بهشت است که مات است ...
شب جمعه شب زیارتی اباعبدالله الحسین (ع)
الهم عجل لولیک الفرج(آمین)
خودمان هم نمیدانیم چکاره ایم !
شده ایم یک پا در جهنم و یک پا در بهشت…
خودمان هم گاهی اوقات نمیفهمیم چه کاره ایم . هم عکس ۱۷۵ شهید غواص رو لایک میکنیم و هم عکس … !
دختر
عکس خودش و مادرش را گذاشته و نوشته من و مادرم یهویی ! یادش بخیر با چه
دقتی آلبوم های شخصی را ورق میزدیم که نکند نامحرم چشمش بیفتد حتی در خانه
خودمان…
بازیگرمان در صفحه شخصیش مینویسد ثواب شب های قدر را تقدیم به شهدا کنیم و بعد در کنار همان پست عکس بی حجابش قرار گرفته…
در خیابان هایمان دیگر نمیدانیم کجا را نگاه کنیم که نگاهمان آلوده گناه نشود…
گاهی اوقات چه گناه هایی که میکنیم و گاهی اوقات نماز شب هم میخوانیم… خودمان هم نمیدانیم چکاره ایم !
گاهی اوفات چهره ها را که در خیابان نگاه میکنم با خودم میگویم چرا این شکلی شده ایم ما ! چرا این شکلی شده ایم واقعا !
همین.
دمی وصلم ،دمی فصلم ،دمی قبضم ،دمی بستم
من از بیچارگی آخر این کار می ترسم
امام مهدی (عج) در حق ما چه دعایی می کند؟
دعای امام زمان در حق شیعیان
سید بن طاووس (رحمة الله علیه) میفرماید:
سحرگاهی در سرداب مقدس بودم؛ ناگاه صدای مولایم را شنیدم که برای شیعیان
خود دعا می کردند ...
مؤذن جامی، محمدهادی - عالم بزرگوار و سید
جلیل، رضی الدین علی بن طاووس (رحمة الله علیه)، فرمود: (اینجا): سحرگاهی
در سامرا، دعایی از حضرت قائم (علیه السلام) شنیدم و کلماتی از آن را حفظ
کردم.
ایشان برای زندگان و مردگان دعا می فرمودند و از جمله کلمات آن حضرت (عج) این بودکه عرضه میداشتند: «وابقهم واحیهم فی عزنا و ملکنا وسلطاننا ودولتنا؛ خدایا شیعیان را حفظ کن و آنها را در دولت و سلطنت ما، حیات ده.)
این قضیه در شب چهارشنبه سیزدهم ذی القعده سال 638، برایم اتفاق افتاد.
علاوه بر این، سید بن طاووس (رحمة الله علیه) میفرماید: سحرگاهی در سرداب مقدس بودم.
ناگاه صدای مولایم را شنیدم که برای شیعیان خود دعا می کردند و عرضه می داشتند: «اللهم
ان شیعتنا خلقت من شعاع انوارنا و بقیة طینتنا و قد فعلوا ذنوبا کثیرة
اتکالا علی حبنا وولایتنا فان کانت ذنوبهم بینک وبینهم فاصفح عنهم فقد
رضینا و ما کان منها فیما بینهم فاصلح بینهم و قاص بها عن خمسنا و ادخلهم
الجنة فزحزحهم عن النار و لا تجمع بینهم و بین اعدائنا فی سخطک.»
ترجمه دعا این است: خدایا
شیعیان ما را از شعاع نور ما و بقیه طینت ما خلق کردهای، آنها گناهان
زیادی با اتکاء بر محبت به ما و ولایت ما، کردهاند، اگر گناهان آنها گناهی
است که در ارتباط با تو است، از آنها بگذر که ما را راضی کردهای و آنچه
از گناهان آنها، در ارتباط با خودشان هست، خودت بین آنها را اصلاح کن و از
خمسی که حق ما است، به آنها بده تا راضی شوند و آنها را از آتش جهنم نجات
بده و آنها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما.
*برکات حضرت ولی عصر (عج) حکایات عبقری حسان صص297-296
منبع: bonyad.mahdaviat.ir
علت وفات حضرت زینب(س) چه بود؟
همسر گرامی حضرت زینب (س)، عبداللّه فرزند جعفر بن ابیطالب، بود
علت وفات حضرت زینب(س) چه بود؟
حضرت
زینب(س) بانویی که نه تنها در زنان، بلکه در مردان عالم، کمتر نظیرش را
میتوان دید. توانا بانویی که عالیترین نمونهای از شهامت و دلیری، دانش و
بینش، کفایت و خردمندی، قدرت روحی و تشخیص موقعیت بوده و هر وظیفهای از
وظایف گوناگون اجتماعی را که به عهده گرفت، به خوبی انجام داد.
در
تاریخ وفات حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند امیرمومنان حضرت علی(ع) اختلاف
نظر وجود دارد، اما مشهور این است که آن حضرت در 15 رجب سال 62 هجری روز
یکشنبه وفات کرده است.
یکی از سوالاتی که در ارتباط با
حضرت زینب(س) ،آن بانوی بزرگوار و بی مثال مطرح میشود که البته محققان و
پژوهشگران تاریخی به آن پاسخ دادهاند درباره چگونگی وفات ایشان است.
باید
گفت: براساس برخی از نوشتهها آن حضرت مریض شد و به طور طبیعی وفات کرد1" و
این احتمال طبیعیتر به نظر میرسد چون آن حضرت آن همه سختی و مصیبت دید و
در سایه آنها بیمار شد.
براساس برخی از احتمالات حضرت زینب
کبری توسط عوامل یزید مسموم شد و به شهادت رسید که این احتمال هم دور نیست
چون حضرت زینب همه وقایع کربلا را دیده و وجود او یادآور مصائب کربلا و
یادآور فجایع حکومت یزید است و یزید نمیتواند او را تحمل کند. البته دشمن
در انجام این کارها سند به دست کسی نمیدهد و در خفا و پنهانی دست به این
اعمال میزنند2".
ادامه مطلب ...
سبک زندگی امیرمؤمنان امام علی(ع)
هر فردی بخواهد سبک زندگی قرآنی اسلامی داشته باشد، باید زندگی را از امام علی بیاموزد
سبک زندگی امام علی(ع) همان سبک زندگی
قرآنی و اسلامی است که باید شناخت و بر اساس آن زندگی کرد؛ زیرا آن حضرت(ع)
در سایه تربیت پیامبر(ص) و قرآن بود و یکی از تبیینکنندگان و مفسران علمی
و عملی قرآن بشمار میرود. نویسنده در این مطلب ضمن معرفی آن حضرت(ع) برخی
ویژگیهای سبک زندگی ایشان را نیز بر اساس روایات بیان کرده است.
کیستی امیرمؤمنان علی(ع)
بر
اساس آیات قرآن امامعلی(ع) نفس و جان پیامبر(ص) است. (آلعمران، آیه61)
او یکی از اولواالامرهایی است که اطاعت ایشان واجب است. (نساء، آیه59) در
آیات قرآن حضرت علی(ع) به عنوان عالم و دانای به تمام کتاب (رعد، آیه 43 و
روایات تفسیری)، از راسخون در علم (آلعمران، آیه7 و روایات تفسیری)، از
اهل عصمت و طهارت (احزاب، آیه 33 و روایات تفسیری)، اهل الذکر (انبیاء، آیه
7 و روایات تفسیری)، خویشان و ذویالقربایی که مودت آنان واجب است (شوری،
آیه23)، از ابرار و مقربان (سوره انسان و روایات تفسیری)، و دهها عنوان و
دارنده فضایل بسیار دیگر معرفی شده است.
ادامه مطلب ...
پاسخ به ترس منطقی از مرگ!
مرگ ارزش های راستین را آشکار می کند
آدمی
در طول زندگی در این دنیا، همه چیز را از آن خود می داند و به آن ها دل می
بندد؛ در حالی که مالک حقیقی خداست. این دلبستگی ها سبب می شود از مرگ
غافل شده و اگر هم به آن بیندیشد، از آن بترسد. وقتی دنیا و نعمت هایش،
مهار دل آدمی را به دست گیرد، در حقیقت دل را که از نظر مرتبه وجودی بالاتر
است، به حد خود تنزل داده است.
بدون فهم حقیقت «پل زندگی» که مرگ
نامیده می شود و بدون شناخت جایی که پس از عبور از این پل باید بدان جا
وارد شد، حقیقت زندگی روشن نخواهد شد. حقیقت مرگ مانند تپه، دامنه های
گوناگونی دارد و مانند منشور، زوایایی متعدد که از هر برش آن بنگریم، با
چهره جدیدی از آن آشنا می شویم.
مرگ ارزش های راستین را آشکار می
کند. ما در این دنیا، خلق را می بینیم و حق را نمی بینیم. با مجاز آشناییم و
با حقیقت بیگانه؛ از این رو ارزش ها و ارزش گذاری های ما بر اساس معیارهای
حیات مادی و دانش محدود دنیوی است.
ابهام مرگ
ناآگاهی
درباره مرگ و ذهنیت نادرست در مورد آن و نیز نشناختن دنیای پس از آن، در
رأس همه عوامل ترس از مرگ قرار دارد؛ همچنان که امام حسن (علیه السلام)
فرموده است: «تَخَافُ مِنَ الْمَوْتِ لِأَنَّکَ لَا تَعْرِفُه ؛
از مرگ می هراسی چون آن را نمی شناسی».(1). در پس زمینه ذهنی افراد، مرگ
به معنای نیستی است؛ در حالی که مرگ، آغاز یک راه تازه و بسیار طولانی است.
ادامه مطلب ...
خواص شیر از دیدگاه ائمه
نوشیدن شیر، درمان هر دردى به جز مرگ است
۱. امام صادق (ع): براى گلودرد، چیزى همانند نوشیدن شیر، مفید نیست .
۲. امام صادق (ع): شیر بخور که هم موجب رویش گوشت در بدن مى شود و هم استخوان را محکم مى کند.
۳.امام على (ع): نوشیدن شیر، درمان هر دردى به جز مرگ است .
۴. ابوالبلاد مى گوید: در نزد امام باقر، از ناراحتى معده ام شکوه کردم . فرمود: ((چرا شیر گاو نمى نوشى . آیا تا کنون شیر گاو نوشیده اى )). گفتم : ((آرى ؛ بارها نوشیده ام )). فرمود: ((به نظرت شیر گاو چطور است ؟)). گفتم : ((به نظر من ، معده را شست و شو مى دهد؛ موجب مى شود که اطراف کلیه را پیه بپوشاند و اشتها را زیاد مى کند)). امام فرمود: ((اگر فصلش بود، با هم به بندرگاه یَنبُع مى رفتیم تا شیر گاو بخوریم )).(۲۶۴)
۵.پیامبر (ص): شیر شتر، درمان بیمارى ذَرِب (۲۶۵) است .
۶. امام على (ع): شیر گاو، دارو است .
۷. پیامبر (ص): خداوند براى هر دردى که فرستاده ، درمانى قرار داده است و در شیر گاو، درمان همه ى دردها است .
۸. شیر گاو بخورید که درمان هر دردى است ؛ چرا که گاو، هر نوع گیاهى را مى خورد.
۹. یحیى بن عبدالله مى گوید: نزد
امام صادق بودم که چند پیاله برایمان آوردند. حضرت فرمود: ((این سر شیر
الاغ است که آن را براى یکى از بیمارانمان گرفته ایم . هر کس مى خواهد،
بخورد)).
۱۰. هر کس که آب کمرش دگرگون شده است و نطفه اش منعقد نمى شود شیر و عسل برایش مفید است .
۱۱. امام کاظم (ع): هر کسى مى خواهد ماست بخورد و از خوردن ماست ، ضررى به او نرسد، پس از آن سیاهدانه بخورد.
منبع:داروخانه معنوی