ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
چرا خداوند در قرآن واژة تدبّر را فقط در مورد قرآن به کار برده است؟
واژة تدبّر که چهار مورد در قرآن آمده[1] وتنها در مورد قرآن به کار رفته است و در مورد اشیاء دیگر به کار نرفته، ولی واژة فکر، هم در مورد قرآن به کار رفته وهم در مورد غیر قرآن. دربارة قرآن آنجا که میفرماید:« وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ[2]؛ و ما این (= قرآن) را بر تو نازل کردیم تا آنچه را که به سوی مردم نازل شده است، برای آنها روشن سازی و شاید اندیشه کنند.»
جهت این مسئله شاید تفاوتی باشد که در معنای این دو کلمه (فکر و تدبر) وجود دارد.
تدبّر را اندیشه کردن در عواقب و
دنبال کار معنی نمودهاند.[3] تدبّر گرفتن شیء بعد از شیء دیگر است و در
مورد قرآن منظور این است که در آیات قرآن یکی پس از دیگری تأمل کنید، هر
قصه، حکم و حکمتی که نازل شده است را یکی از پس از دیگری تأمل نمایید،
محکم را در کنار متشابه و آیات سال اول را در کنار آیات سال بعدی قرار
دهید، میبینید با اینکه قرآن در مدت 23 سال نازل شده، ولی در آن اختلاف
و تناقضی دیده نمیشود.[4]
ازسوی دیگر مراد از تدبّر دنبال کردن
و ژرفای چیزی را درک کردن است، از آنجا که قرآن دارای بطون (هفت بطن...)
میباشد، معنای تدبّر رسیدن به ژرفای قرآن است و این ژرفا در طبیعت و امور
دیگر وجود ندارد. افزون بر این فکر را به این صورت معنی نمودهاند:«حرکت و
مرور بر معلومات موجود برای رسیدن به مجهولات»[5] و راغب نکتة دیگری اضافه
نموده و آن این که، فکر و تفکّر در جایی به کار میرود که بتوان از آن
صورت ذهنی و قلبی پیدا کرد.[6]
با توجّه به این معنی میتوان گفت:
آن گاه که انسان دربارة طبیعت و امثال آن میخواهد مطالعه کند، اطّلاعات
قبلی دارد، باید از آن معلومات، مجهولات طبیعت را بفهمد و همین طور می
تواند تصویری اجمالی از طبیعت داشته باشد، امّا در باره قرآن تدبّر شود،
یعنی آیه به آیه خود قرآن ملاحظه شود با پیش فرضهای قبلی و معلومات
پیشساختة ذهنی نباید به سراغ قرآن رفت، از این گذشته تصویر ذهنی کامل از
قرآن برای همه کس میسّر نیست، لذا کلمة تدبّر به کار رفته است نه تفکّر.
و آنجا که در مورد انزال گفته تفکر کنید شاید سرش همین باشد که انسان در مخلوقات الهی از قبل چیزهایی می داند و خداوند با نزول قرآن و یادآوری این که همه این موجودات آفریننده دارد ، مردم را به فکر وامی دارد.
=========================
پی نوشت ها:
[1] . نساء/ 82، محمّد/ 26، مؤمنون/ 68، ص/ 29.
[2] . نحل/ 44.
[3]
. راغب اصفهانی، المفردات، تهران، دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، 1404، ص 165.
و ر. ک: خلیل، العین، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ اول، 1414 ص253.
[4] . طباطبایی، سید محمّد حسین، المیزان فی تفسیر المیزان، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چاپ پنجم، 1403، ج 5، ص 19.
[5] . المیزان، همان، ج2، ص 248، و مفردات راغب، همان، ص 384.
[6] . مفردات راغب ، ص 384.