ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
قرآن کدام صحابه را اهل بهشت می داند؟!
در
سوره مومنون آمده است که صحابه پیامبر همگی اهل بهشت هستند، پس تکلیف
کسانی همچون ابوبکر و عمر و ... چیست؟ لطفا بیشتر توسط آیات قرآن به این
شبهه جواب داده شود.
البته که بهشت جای مومنین است و مومن حتماً یاران، پیروان، امت و صحابه واقعی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میباشد.
مشخص نشد که در کجای سوره مومنون خواندهاید که "صحابه" همگی به بهشت میروند؟
در این سوره مطالب بسیاری ذکر شده است و از جمله آن که به پیامبرش میفرماید: «وَ إِنَّکَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ –
و تو آنها را به صراط مستقیم دعوت میکنی» و نیز میفرماید: عدهای هم در
پاسخ این دعوت، ایمان میآورند و عدهای نیز میگویند: شاعر و مجنون است.
و بحثی از صحابه در آن نیست.
در هر حال به سه نکتهی بسیار مهم دقت نمایید:
1-
همه چیز با "عقل" شناخته میشود، حتی قرآن کریم. لذا ایشان فرمودند: حتی
اگر حدیثی از من برای شما نقل شد که با وحی و عقل مطابقت نداشت، به سینه
دیوار بزنید و نپذیرید.
بنابراین اگر به عنوان مثال گفته شد: ده
نفر به عنوان ساختگی "عشره مبشرة" در بهشت هستند، و نام علی، حسن، حسین،
معاویه، طلحه، زبیر و ...، همه در یک راستا قرار گرفت، معلوم است که اصلاً
با عقل سازگاری ندارد و همچنین با وحی.
2- اسمها
مهم نیستند، بلکه رسمها مهم هستند و در هر دو حال "اسم و رسم" باید ضمن
آن که منطبق با هم میشوند، مورد رضایت خدا نیز باشند. پس اگر کسی اسم
خودش یا دیگران را مومن، یا مسلمان، شیعه یا سنّی، صحابه و ...، گذاشت،
دلیل نمیشود که حتماً مصداق آن اسمها نیز باشند.
3-باید
در همه آیات قرآن کریم دقت نمود که مومن کیست؟ مسلم کیست؟ امّت کیست؟ و
بالاخره صحابه کیست؟ خداوند متعال ویژگیهای هر کدام را به تفصیل در قرآن
کریم بیان نموده است. پس اگر کسی مشهور به مومن، مسلم، شیعه، سنی، صحابه و
... شد، اما آن ویژگیها را نداشت، مصداق آن نمیباشد. تعارف هم ندارد.
الف – به عنوان مثال: در ابتدای همین سوره مومنون فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُوْمِنُونَ
– به تحقیق که مومنان به فلاح میرسند»، اما سریع در آیات بعدی ویژگی ها
و صفات مومن را بیان نمود تا هر کسی که نام خودش را مومن گذاشت، گمان نکند
که به فلاح میرسد.
فرمود: آنها در نماز خاشع هستند، از لغو پرهیز
میکنند، زکات میدهند، زنا نمیکنند، به عهد و پیمان خود وفا میکنند و
از نماز خود (و دست آوردهایش) محافظت میکنند. سپس فرمود: اینها وارثین
بهشت هستند و در آن جاودانه میمانند «الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ».
پس،
هر کس این صفات را نداشت، مصداق "مومن" نیست. کسی که به نماز اهمیت نداد،
اهل زنا بود و بیعتش (به ویژه عهد با خدا و رسول خدا را) نقض کرد، و یا
عهد و پیمانش را وفا نکرد، مومن و مصداق آیه نمیباشد. هر چند دیگران او
را صحابه یا حتی امیرالمومنین بنامند.
ب – خداوند
متعال "مالک یوم الدین" است و نه ما؛ لذا چنین نیست که هر کس را ما دوست
داشته باشیم، اهل ایمان و اهل بهشت باشد. بلکه هر کس را او لایق بداند،
اهل بهشت میشود و البته این لیاقت و اهلیت را در هالهای از ابهام قرار
نداده تا هر کسی به زعم خود تعریفی کند و صفات آنان را در آیات بسیار
متذکر شده است.
روی اسمها تکیه نکنیم که موجب بروز تعصبات و دستهکشیها و تشدید اختلافات شود، بلکه توجه ما در "رسم"ها باشد.
صحابه:
یک
عده برای این که خود را در قالب آنچه نیستند جا بزنند، معنا و مفهوم
"واژه" را تغییر میدهند. دموکراسی را طوری تعریف میکنند که فقط
دیکتاتوری خودشان را شامل میگردد، مبارزه با تروریسم را به گونهای تعریف
و عمل میکنند که توجیه عملیات تروریستی خودشان میشود، حقوق بشر را به
گونهای تدوین و سپس تفسیر میکنند که ابزار عملکرد ناحق خودشان باشد.
واژگانی چون: مومن، مسلمان، شیعه، سنّی، صحابه و غیره نیز از این ترفند مصون نمانده است.
آمدند
نزد پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله اظهار ایمان کردند، سریع آیه آمد
که به آنها بگو: نگویند ایمان آوردیم، بلکه بگویند اسلام آوردیم، چون هنوز
ایمان به قلب آنها وارد نشده است.
حال یک عده گفتند: "صحابه"، یعنی
هر کس که معاصر ایشان بوده و با ایشان "صحبت" کرده است، و زوری آنها را
کردند داخل بهشت؟! خواه امیرالمومنین علی علیه السلام باشد و یا معاویه.
امام حسن و امام حسین علیهم السلام باشند، یا سلمان و ابوذر، یا ابوبکر و
عمر، یا طلحه و زبیر و یا هر شخص دیگری.
خب، این از همان تعاریفی
من درآوردی است که نه با "وحی" سازگاری دارد و نه با "عقل". ابوجهل و
ابولهب و ابوسفیان و جاهلها و ظالمهای بسیاری معاصر ایشان بودند و با
ایشان صحبت کردهاند، آیا همه مصداق "صحابه" و "اصحاب" هستند و جای همه
بهشت است و جوار قرب الهی و رسول الله (صلی الله علیه و آله) است؟
ج – پس، روی اسمها تکیه نکنیم که موجب بروز تعصبات و دستهکشیها و تشدید اختلافات شود، بلکه توجه ما در "رسم"ها باشد.
از امیرالمومنین علیهالسلام پرسیدند: طلحه و زبیر نیز ادعای حقانیت
دارند، حال شما بر حق هستید یا آنها و ما از کجا تشخیص دهیم؟ ایشان
نفرمودند: من یا آنها، بلکه فرمودند: "شما اول حق را بشناسید، بعد اهلش را
خواهید شناخت". ندیدی یک عده بیکار و بی عار، سبیلی دراز میکنند، کشکول و
تبر زین سمبلیک روی دوش میاندازند، ابایی میپوشند و میگویند: "ما اهل
حقیم"؟!
نکته/1:
دقت کنیم که "حق" با اشخاص تعریف و شناخته نمیشود، بلکه اشخاص هستند که نسبت به "حق" تعریف و شناخته میشوند.
به
عنوان مثال: نام پزشک، کسی را طبیب نمیکند، اما اگر کسی عالم و عامل به
طبابت شد، به او پزشک اطلاق میشود. مومن، مسلم، شیعه، سنی، صحابه، امت و
... نیز همین طور است.
نکته /2:
ادعای
مسلمانی و مومن و صحابه بودن بسیار بوده و هست. به قول امام حسین
علیهالسلام، "دین لقلقه زبان شده است، هرگاه امتحان پیش آید، معلوم
میشود که دینداران بسیار قلیل هستند".
پس، همان موقع هم "دین"
لقله زبان بود و امروز هم هست. مسلمانان واقعی از تشیع و تسنن ادعای
مسلمانی دارند و همچنین وهابیها، تکفیریها، داعشیها، نان به نرخ روز
خورها، ملوّنها، دنیا طلبان، منافق صفتها، شکم پرورها، خوشگذرانان
مترف و مسرف نیز همین ادعا را دارند. آیا همه یکی هستند و به یک نتیجه
میرسند و همه به صرف ادعا و اسم، به بهشت میروند.
خط روشن است و
در ابهام نمانده که کسی راه "رشد" را از "غی = گمراهی" تشخیص ندهد. «قَد
تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ». هم در کلام خدا (وحی) ویژگیهای
مومنان و مسلمانان و صحابه واقعی تدوین و تبیین شده است و هم در کلام رسول
الله صلوات الله علیه و آله کاملاً واضح و روشن است و با میل و خوشایند و
حتی رأی اکثریت افراد و اشخاص، هیچ حقیقتی تغییر نمییابد.
نکته /3:
خداوند
متعال فرمود: صحابه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، کسانی هستند که
همراه، پیرو و تابع او بودند و ویژگیهایی دارند، از جمله:
«مُّحَمَّدٌ
رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ
رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا
مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ
السُّجُودِ ...» (الفتح، 29)
نتیجه:
پس
باید ابتدا اسمها را رها کرد و تعاریف را شناخت، سپس خود یا هر کس که
مورد بحث است را به این تعاریف و قالبها ارجاع داد و دید که آیا منطبق
است، صدق میکند، یا خیر؟
ویژگیهای مومن، مسلمان، اهل تقوا، اهل
جنت، اهل دوزخ، متقی، فاسق، کافر، مشرک، منافق، ظالم و ...، همه در قرآن
کریم بیان شده است و بسیار هم واضح است و البته در احادیث منقول از پیامبر
اکرم(صلی الله علیه و آله) در منابع شیعه و سنّی نیز به تواتر بیان شده
است. کافی است برای وحدت بیشتر، قدر اشتراک آنها را لحاظ کنند.
منبع: tebyan.net