در ابتدا و انتهای روز، قرائت کدام سورهها مستحب است؟
قرآن کریم مهمّ ترین حجّت خداوند بر بندگان و ترنّم آوای ایمان در گوش جان انسانها است. انس با قرآن کریم و تلاوت آن اثرات ثمربخش بر زندگی انسان دارد. به طوری که در گفتار معصومین ـ علیهم السّلام ـ و آیات قرآن کریم به قرائت و تلاوت بسیار، توصیّه شده است. « و َرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلا »[1] و « فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ »[2]
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ
خطاب به ابوذر فرمود: «بر تو باد تلاوت قرآن و بسیار یاد خدا کردن، زیرا
موجب بلند آوازگی تو در آسمان و نورانیّت تو در زمین است.»[3] حضرت علی ـ
علیه السّلام ـ فرمودند: «هر کس با تلاوت قرآن انس بگیرد، دوری دوستان او
را هراسان نکند.»[4]
استحباب سوره های مختلف در زمان های گوناگون:
اگر
چه درهای رحمت الهی همواره به سوی بندگانی که صادقانه و مخلصانه او را
میخوانند، باز است و همیشه میشود با تلاوت قرآن کریم با خدا ارتباط
برقرار کرد، امّا امامان معصوم به بعضی از زمانها و مکان ها عنایت بیشتری
داشتهاند. و کسب ثواب و فیض بیشتر را در آن زمین و زمان خاص یادآوری
کردهاند. از جمله این اوقات میتوان به ماه مبارک رمضان، شبهای قدر، روز
عرفه، روزهای عید فطر، قربان، غدیر، شبهای جمعه و... اشاره کرد.
ادامه مطلب ...
صدقه و میزان آن ؟!
در شرع مقدس اسلام در مورد ارزش و اهمیت صدقه سفارشات زیادی شده است. آیات قرآن و روایات کیفیت و اهمیت صدقه را بیان کرده است.
در
اسلام دو نوع صدقه مطرح است؛ یکی صدقه واجب که همان زکات است و درآیات
قرآن و روایات مقدار مصرف آن و مستحقین آن بیان شده است.[1] در این جا به
جهت اختصار فقط به مورد سوال که صدقه مستحبی است می پردازیم.
الف.اهمیت صدقه
اخبار
و روایات وارده در فضیلت صدقه بسیار است و فواید زیادی برای آن بیان شده
است؛ مانند این که صدقه سبب زیادی رزق و روزی، شفای بیماری ها، دوری آتش
جهنم، دفع هفتاد بلا و مصیبت در دنیا، طولا نی شدن عمر و ... می شود.[2]
ادامه مطلب ...
من نماز می خوانم ولی
من نماز می خوانم ولی مشروبم می خورم!! (یا جمله ها یا کارایی مشابهش!)
تو مراسم احیا شرکت می کنیم و فردا در محل کار و یا جایی که می بینیم کارمان خیلی گیر است، از رشوه دادن و گرفتن ابایی نداریم!!
روزه می گیریم ولی حجابمونو حفظ نمی کنیم.
تو
کاسبی ها دروغ می گوییم، احتکار می کنیم، با چک ها بازی می کنیم و ربا می
دهیم و می گیریم و بعضاً هم تا اذان می شود صف اول مسجد حضور داریم و خدا
می داند این آمدن به مسجد برای خداست یا اینکه در چشم مردم "حاجی" مورد
اعتماد بازار و صنف خودمان باقی بمانیم و از این راه بتوانیم صفر حساب
هایمان را بالاتر ببریم!!
ادامه مطلب ...
آیا گفتار امام حسین (ع) تنها به مردم زمانش مربوط بوده؟
باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا این گفتار امام و مولای عزیزمان حسین (ع) تنها به مردم زمانش مربوط بوده و درد و رنجآور خود را فقط برای آنها بیان کرده و از آنها خواسته که تکان بخورند و در مقام عمل به حق و دوری از باطل برآیند یا پیامی برای ما نیز هست و گویی هم اکنون مقابل ما ایستاده است و با روحی افسرده و ملول میگوید: ای مدعیان محبت من، اگر راست میگوئید و جداً دوستدار من هستید؛ دردم را بشناسید و به دادم برسید.
«أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ»؛
آیا نمیبینید که به حق عمل نمیشود و از باطل خودداری نمیشود!
درد من همین است، شما خودتان چگونهاید و با حق و باطل چگونه عمل میکنید؟ نکند در حالی که برای من بر سر و سینه میزنید در تمام شئون زندگی خود حق را زیر پا و باطل را روی سر بنشانید و حدود حلال و حرام خدا را رعایت نکنید؟!
به راستی ما باید شدیداً مراقب رفتار و گفتار خود باشیم و حداقل حسناتمان را به سیئات تبدیل نکنیم! ما موظفیم عزاداری امام حسین (ع) را که عبادت بسیار بزرگی است به گناه آلوده نسازیم.
بدانیم که هر عبادتی آفتی دارد و آن را بی اثر میکند. نماز و روزه و حج اگر با ریا انجام شوند نه تنها باطل و بیاثرند بلکه عنوان شرک و معصیت نیز به خود میگیرند. همین سینهزنیها و تشکیل مجلس دادنها و منبرها، آفات بسیاری دارند. اگر حدود را رعایت نکنیم از آثار معنوی آنها بیبهره خواهیم بود و روز جزا علاوه بر آتش حسرت و ندامت، در آتش قهر خدا خواهیم سوخت که خدا فرموده است:
«وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فی غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا یُؤْمِنُون»؛
آنها را از روز حسرت روز رستاخیز عظیم قیامت که همه چیز پایان گرفته و دیگر راه جبران و بازگشت نیست بترسان که عمر خود را در دنیا به غفلت سپری کرده و به حقیقت ایمان نیاوردهاند.(سوره مبارکه مریم/39)
بزرگوارانی که در مسیر ارشاد و هدایت مردم شغل مقدس سخنرانی دینی یا مداحی اهل بیت (ع) را دارند بسیار سزاوارتر است که عظمت کار خود را بشناسند و از آفات این عبادت بزرگ آگاه و سخت مراقب باشند که به حریم اقدس اهل بیت (ع) اسائهای ادبی نشده و هتک حرمتی نشود.
منبع خبرگزاری فارس:آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی
مبانی فکری و کارنامه وهابیت
در
آغاز قرن هشتم هجری فردی موسوم به احمد بن تیمیه، روی برخی از سنن و عقاید
رایج مسلمین انگشت اعتراض نهاد و گرایش به آنها را مایه شرک و دوری از
توحید پنداشت. مثلاً مدعی شد که شفاعت اولیاء الهی در روز رستاخیز ، واقعیت
دارد ولی درخواست شفاعت از آنان در این جهان، شرک است. ما در این نوشتار
مختصر برآنیم که به بررسی اجمالی و تاریخ شکلگیری فرقه ضاله وهابیت
بپردازیم.
احمد بن تیمیه نجدی (پایهگذار وهابیت) در سال ۶۶۱ هجری قمری پنج سال پس
از سقوط خلافت بغداد در حرّان که از توابع شام است به دنیا آمد. تحصیلات
اولیه را تا ۱۷ سالگی در آن سرزمین به پایان برد در آن روزگار که حمله
مغولان به اطراف شام ترس عجیبی در دلها افکنده بود سبب شد که عبدالحلیم،
پدر احمد، همراه خانواده و جمعی از بستگان، حرّان را به سوی دمشق ترک گویند
و در آنجا اقامت کنند. تا سال ۶۹۸ هـ. ق چیزی از احمد شنیده نشد، ولی از
آغاز قرن هشتم افکار مخرب وی ظهور و بروز یافت. خصوصاً زمانی که ساکنین
حماه از وی خواستند آیه الرحمن علی العرش استوی را تفسیر کند، در تفسیر این
آیه برای خداوند جایگاهی در فراز آسمانها که بر عرش و سریری متکی است
تعیین کرد.
ادامه مطلب ...
عملی که عذاب پدر و مادر را کم می کند!
تلاوت قرآن از هر کس و در هر زمان و مکان
باشد خوب و با ارزش است اما از بعضى افراد با ارزش تر است. در این باره به
حدیثى که از امام صادق علیه السلام وارد شده ، توجه فرمایید.
عذاب پدر و مادر
امام
صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند: هر کس در جوانى قرآن بخواند و مومن
هم باشد قرآن با گوشت و خونش بیامیزد و خداوند او را با فرشتگانى که
نماینده و سفیر حق اند و فرشتگان نویسنده اعمال ، همدم و قرین سازد و در
روز قیامت قرآن براى او حایل و مانع از آتش جهنم خواهد بود و در حق وى دعا
کند و گوید: بارالها، هر کارگرى به اجرت کار خود رسید جز کارگر من، (و
تلاوت کننده من) پس بزرگترین و گرامى ترین بخشش هاى خود را نصیب او گردان .
بعد
از این تقاضا، خداوند آن جوان قارى را دو جامه از جامه هاى بهشتى بپوشاند
و تاج افتخار بر سر او نهد. آن گاه به قرآن خطاب شود: آیا درباره این جوان
تو را خشنود کردم؟ قرآن در پاسخ گوید: پروردگارا! من بیش از این درباره
این جوان آرزو داشتم.
پس امان نامه اى به دست راستش و فرمان جاوید
ماندن در بهشت را به دست چپش دهند و او را داخل بهشت کنند. بعد از آن به
جوان تلاوت کننده قرآن گویند: اینک بخوان (یعنى قرآن را بخوان و با هر آیه
اى که مى خوانى) یک درجه بالا رو.
ادامه مطلب ...
حرکت کاروان اسراء اهل بیت از شام
به هرحال پس از مدتی که اهل بیت در شام بودند،
به دستور یزید، نعمان بن بشیر(1) وسائل سفر آنان را فراهم نمود و به همراهى مردى امین آنان را روانه مدینه منوره کرد. (2)
در هنگام حرکت، یزید امام سجاد علیه السلام را فرا خواند تا با او وداع کند، و گفت: خدا پسر مرجانه را لعنت کند! اگر من با پدرت حسین ملاقات کرده بودم، هر خواستهاى که داشت، مىپذیرفتم! و کشته شدن را به هر نحوى که بود، گرچه بعضى از فرزندانم کشته مىشدند از او دور مىکردم! ولى همانگونه که دیدى شهادت او قضاى الهى بود! چون به وطن رفتى و در آنجا استقرار یافتى، پیوسته با من مکاتبه کن و حاجات و خواسته هاى خود را براى من بنویس! (3)
آنگاه دوباره نعمان بن بشیر را خواست و براى رعایت حال و حفظ آبروى اهل بیت به او سفارش کرد که شبها اهل بیت را حرکت دهد و در پیشاپیش آنان خود حرکت کند و اگر على بن الحسین را در بین راه حاجتى باشد برآورده سازد؛ و نیز سى سوار در خدمت ایشان مأمور ساخت؛ و به روایتى خود نعمان بن بشیر را و به قولى بشیر بن حذلم را با آنان همراه کرد. (4)
و همانگونه که یزید سفارش کرده بود به آهستگى و مدارا طى مسافت کردند و به هنگام حرکت، فرستادگان یزید بسان نگهبانان گردا گرد آنان را مى گرفتند، ادامه مطلب ...
روزی که به هیچ کس ظلمی نمی شود!
در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم
و با آن درگیر هستیم، با بی عدالتی ها و ظلم هایی روبرو هستیم که ما را به
ستوه می آورند... اما همه دل خوشیمان به این است که آخرتی وجود دارد که در
آن جا به هیچ کس ظلمی نمی شود.
خدای سبحان در آیه 54 سوره مبارکه
یس به نکته مهمی از نیازهای انسان اشاره می فرماید که در دنیا کمتر کسی به
آن عامل است. می فرماید: امروز به هیچ کس ستم نمی شود (فَالْیَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا).
نه از پاداش کسى کاسته می شود و نه کیفر کسى افزون می گردد و حتى به قدر یک سر سوزن کم و زیاد و بیدادگرى و ظلم و ستم وجود ندارد.
سپس به بیانى می پردازد که در حقیقت
دلیل روشن و زنده اى براى عدم وجود ظلم در آن دادگاه بزرگ است می فرماید:
شما جز آنچه را عمل می کردید جزا داده نمی شوید (وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ).
ظاهر این تعبیر بدون آنکه چیزى در تقدیر گرفته شود این است که جزاى همه شما همان اعمال خودتان است، چه عدالتى از این بهتر و برتر؟!
ادامه مطلب ...