الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

حضرت حجت(عج) چگونه واسطه فیض است؟!


حضرت حجت(عج) چگونه واسطه فیض است؟!

 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
ابن حجر عسقلانی می‌گوید: اینکه عیسی(ع) در آخرالزمان به مردی از این امت اقتدا می‌کند و پشت سر او -امام زمان(عج)- نماز می‌خواند، دلیل بر نظریه صحیح در میان دانشمندان اسلامی است که زمین هرگز از وجود حجت خالی نمی‌ماند.
قطب‌های مغناطیسی زمین را با چشم خود نمی‌بینیم، ولی اثر آن‌ها را روی عقربه‌های قطب‌نما که در دریا راهنمای کشتی‌ها است و در صحراها و آسمان‌ها راهنمای هواپیماها و وسایل دیگر است و در سراسر کره زمین از برکت این امواج مغناطیسی، میلیون‌ها مسافر راه خود را به سوی مقصد پیدا کرده یا وسائل نقلیه بزرگ و کوچک به فرمان همین عقربه‌های ظاهراً کوچک از سرگردانی رهایی می‌یابند، مشاهده می‌کنیم. 
ادامه مطلب ...

مراقبات ماه رجب

مراقبات ماه رجب


شرافت رجباین ماه ماه بسیار شریفى است به این جهت که :
1- از ماههاى حرام مى باشد.
2- از اوقات دعا مى باشد و حتى در زمان جاهلیت به این مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر این ماه بوده تا در آن دعا کنند.
3- این ماه ، ماه امیرالمؤ منین (علیه السلام ) مى باشد؛ همانطور که در بعضى از روایات آمده است چنانچه شعبان ، ماه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) و رمضان ماه خداى تعالى مى باشد.
4- شب اول آن یکى از چهار شبى است که تاءکید به زنده نگهداشتن آن به عبادت شده است .
5- درباره روز نیمه آن آمده است که محبوبترین روزها نزد خداوند بوده و زمان انجام عمل ((استفتاح )) است که بطور مفصل خواهد آمد.
6- روز بیست و هفتم این ماه ، مبعث پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى باشد. 

ادامه مطلب ...

ذکری مستند و نجاتبخش از غم و اندوه

ذکری مستند و نجاتبخش از غم و اندوه




آیت الله جوادی آملی نجات از خطر گناه و بلایا را از جمله آثار ذکر برشمرده و با اشاره به جریان حضرت یونس (علیه السلام) بر عدم اختصاص ذکر یونسیه به آن حضرت تأکید کرد و گفت: این را قرآن می فرماید که اگر انسان غمگینی به ذکر یونسی سرگرم باشد، قبل از اینکه از ما چیزی بخواهد ما غمش را برطرف می‌کنیم و آنها هم که اهل راه هستند این ذکر یونسی را مجرَّب می‌دانند.


حضرت یونس

اگر هر انسانی یا موجود دیگری، توسط یک ماهی بزرگ یا نهنگ، یک لقمه گردد و بلعیده شود، روال عادی و طبیعی این است که خفه شود و بمیرد و هضم بدن نهنگ گردد و جز این چاره ای نیست.

اما آیا واقعاً برای حل چنین مشکل بزرگی و مانند آن، راهی وجود ندارد؟

اگر خدا داشته باشی و پشتت به او گرم باشد، هیچ مشکلی نیست که حل نشود؛ با خدا، هر ناممکنی ممکن می شود، نمونه بارز و وقوع یافته آن، جریان حضرت یونس علیه السلام است.

خداوند متعال می فرماید: آری، برای این مشکل و هر مشکل دیگر و هر غم و اندوهی که بر شما وارد می شود، راه حل وجود دارد. راهش این است که به یکتایی و بزرگی خدا اقرار و ایمان داشته باشید و نیز به گناه خود اعتراف کنید و حل مشکل خود را از او درخواست نمایید؛ یکی از ذکرهایی که در این زمینه وارد شده، این است که اینگونه بگویید:

«لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»؛ (سوره انبیاء، آیه 87)

به این می گویند «ذکر یونسیه» که بخشی از آیه ای است که در رکعت اول نماز غفیله خوانده می شود.

خداوند در قرآن کریم شواهدی را قرآن کریم مطرح می‌کند که در آن شواهد روشن می‌کند که اگر کسی به یاد خدا بود، خدا هم به یاد او است و معنای اینکه خدا به یاد کسی باشد آن است که او را از خطر می‌رهاند؛ یا خطر معصیت و یا خطرهای دیگر که کمتر از خطر معصیت نیستند: (152 سوره بقره) (فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ) 

ادامه مطلب ...

چگونه کودکمان را قرآنی کنیم؟

 

چگونه کودکمان را قرآنی کنیم؟


بسیاری از دانشمندان و بزرگان اندیشه، وقتی از خاطرات کودکی خود می گویند خواندن قرآن مادر یا دعاهای او سر سجاده را از تأثیرگذارترین اتفاقات آن دوران می دانند.


تربیت

نزدیکترین فرد به هر نوزاد و پیش از آن هر جنینی، مادر اوست که هر صدایی را که او بخواهد فرزندش به آن انس می گیرد.

درباره تأثیر صدای قرآن روی جنین تحقیقات زیادی انجام شده است و روانشناسان، متخصصین شنوایی، و نیز مدرسین قرآن می گویند: جنین با هر صدایی که انس بگیرد؛ پس از تولد و در دوران کودکی به آن صدا، پاسخ آشنایی می دهد. به گونه ای که کودکانی که در ایام جنینی صدای قرآن شنیده اند پس از تولد نسبت به شنیدن این صدا، عکس العمل‌های آشنایی از خود بروز می دهند؛ اما پس از به دنیا آمدن کودک، یکی از مشاوران خانواده که متخصص گفتار درمانی نیز هست، می گوید: مادر می تواند به این روش، قرآن را از طریق صورت به صورت برای نوزاد خود بخواند: دو دستش را در کنار شانه های نوزاد قرار داده صورتش را در برابر صورت او قرار دهد و قرآن را شمرده شمرده بخواند و به کودک نگاه کند، این کار باعث می شود کلمات قرآن در جان نوزاد ثبت شود. 

ادامه مطلب ...

آثار گریه بر گناهان !!


آثار گریه بر گناهان !!

بزرگان دین معتقدند چشم مهمترین راه نفوذ گناه در وجود انسان و تیره شدن دل است، لذا باید از هرچیزی که باعث آلوده شدن چشم و به تبع آن تمام وجود می‌شود، پرهیز کرد.


گریه

در احادیث و روایات مختلف از معصومین (علیهم السلام) از گریه به عنوان بهترین ابزار برای شستشوی چشم و صیقل دادن دل، روح و جسم یاد شده و آثار و برکات زیادی برای آن بیان شده است.

گریه تقوا و رشد روحانی: این نوع گریه مختص مردان و زنان الهی است و بیان سوز درون و ابراز عجز و پشیمانی، پریشانی، توبه و عشق به معبود است. این گریه، موجب پالایش روح و زمینه‌ساز قرب به خداوند است.

گریه تقوا و پرهیزگاری، اشکی است که اگر از سوز دل، بر گونه‌ها جاری گردد، توجه حضرت حق را به بنده جلب کرده، بستر رحم و فضل او را فراهم می سازد.

تا نگرید ابر، کی خندد چمن تا نگرید طفل، کی جوشد لبن

طفل یک روزه همی داند طریق که بگریم تا رسد دایه شفیق

تو نمیدانی که دایه دایگان کم دهد بیگریه شیر او را رایگان

گفت: فلیبکوا کثیراً گوش‌دار تا بریزد شیر فضل کردگار (مثنوی، ج 3، دفتر 5.)

برای این گریه عواملی شمارش کرده‌اند: 

ادامه مطلب ...

جوان ازمنظر مقام معظم رهبری


جوان ازمنظر مقام معظم رهبری
مهمترین نیاز جوانان

 

 راجع به نیازهای جوانها زیاد صحبت می شود؛ من گفته ام، قبل از من هم گفته اند؛ اما می دانید از نظر من مهمترین نیاز جوانان چیست؟
نیاز عمده ی جوانان، هویت است؛ باید هویت و هدف خودش را بشناسد: باید بداند کیست و برای چه می خواهد تلاش و کار کند. دشمن می خواهد هویت جوان ایرانی را از او بگیرد؛ اهداف را از بین ببرد؛ افقها را تیره کند؛ به او بگوید تو یک موجود حقیر و محدود هستی؛ پیش من بیا تا تو را زیر بال بگیرم. معلوم است؛ کشور ثروتمند ایران و منطقه ی بسیار مهم و راهبردی ما و تأثیرات فراوانی که این ملت از همه سو می تواند بگذارد؛ همه از طریق تحقیر شخصیت جوانها، در مشت دشمن می آید. امروز برنامه ی دشمن نسبت به شما جوانها این است؛ خیلی باید بیدار باشید. 

ادامه مطلب ...

مناجات شعبانیه

مناجات شعبانیه
 

برای افزایش اخلاص و بالا بردن توانایی انسان در انقطاع کامل از دنیا باید چه کرد؟ در مناجات شعبانیه در فرازی از دنیا هست که می گوید: «ربنا هب لی کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور ... » منظور از انقطاع الیک چیست؟

  

ادامه مطلب ...

چهل حدیث درباره همّت، تلاش ،کار،کوشش و نکوهش تنبلی از حضرات معصومین (علیهم السلام)


چهل حدیث درباره همّت، تلاش ،کار،کوشش و نکوهش تنبلی از حضرات معصومین (علیهم السلام)


چهل حدیث درباره همّت، تلاش ،کار،کوشش و نکوهش تنبلی

از حضرات معصومین علیهم السلام

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
1. طَلَبُ الحَلالِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍکار کردن برای کسب مال حلال، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.

جامع الاخبار، ص 389، حدیث 1079

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
2. اَلهُمَ امْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ(خدایا) نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه آوری، زیان، دل مردگی و ملال، محفوظمان دار.  ادامه مطلب ...

کاش ما را ز محبان شما بنویسند


کاش ما را   ز محبان شما بنویسند




ای کاش برای ما دعا بنویسند

                         یک تذکره ی کرببلا بنویسند

ما حج که نرفته ایم اما کافی است
                         یک مرتبه حج فقرا بنویسند

آقا به ملازمان بگو نامم را
                     یک گوشه ی ایوان طلا بنویسند

ما شیعه که نه ...ولی شما راضی شو
                         ما را   ز محبان شما بنویسند

راضی نشوی که خادمان نامم را
                           از دفتر نوکران جدا بنویسند

گفتم که پس از مردن من جای دعا
                  روی کفنم رضا ...رضا ...بنویسند


گوشه ای از وصیت نامه شهیدنادری

گوشه ای از وصیت نامه شهیدنادری

هان ای برادر کجا می روی؟


اندکی درنگ کن!


آیا با کمی گریه و یک فاتحه بر مزار من و امثال


من مسئولیتی را که با رفتن خود بر دوش تو


گذاشته ایم از یاد خواهی برد یا نه؟


ما نظاره گر خواهیم بود که تو با این مسئولیت


سنگین چه خواهی کرد...