الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

براهین اثبات عدل الهی


براهین اثبات عدل الهی

 

عدالت الهی

 

خداوند صفات بسیار زیادی دارد اما میان آن‌ها تنها صفت عدل است که به عنوان یکی از اصول دین و یا بهتر بگویم یکی از اصول مذهب شیعه به شمار می رود و اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر عدل الهی خوب بیان شود بسیاری از شبهاتی که در بحث توحید و خداشناسی مطرح می گردد کاملا بر طرف می شود زیرا اکثر این شبهات به عدل خدا بازگشت دارند.

عدالت خداوند

یکی از مسائل محوری و مهم در کلام ادیان الهی، اصل عدل و حکمت است که زیر بنای بسیاری از مسائل کلامی بشمار می‏رود و در ابواب مختلف به آن استناد می‏شود.

 

جامعترین تعریف عدل الهی عبارت است از اینکه:

تمامی کارهای خدا حسن و نیکو است و از هر کار قبیح و ظلمی به دور است و هر کار نیکو و پسندیده را که به مقتضای حکمت لازم است ترک نمی کند. و در مقابل این صفت ظلم و تبعیض وجود دارد.

 

امام علی(ع)هم در تعریف عدل می فرمایند: «عدل یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار دادن یا هر کاری را به نحو شایسته انجام دادن است».

 

آیا عدالت با تساوی یکسان است؟

گاهی تصور می شود، عدالت با تساوی یکسان است! در حالی که اگر چه در بعضی مصادیق عدالت در تساوی است، اما همیشه این گونه نیست.. تساوی در استعدادها و توانایی های افراد، مطلبی خلاف حکمت خدای متعال است و حکمت ایجاب می کند که بین افراد اختلاف هایی وجود داشته باشد چرا که انسان موجودی اجتماعی است و با زندگی در اجتماع،  استعدادهای متفاوت و مختلف در کنار یکدیگر جمع شده و نیازهای جامعه بشری را مرتفع کنند.

   ادامه مطلب ...

ثواب زیارت امام حسین ع به قصد تقرب به خدا



ثواب زیارت امام حسین ع به قصد تقرب به خدا


 

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:پدرم ازیکی از دوستانش سؤال کرده بود مقصودت زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) است چیست و چه کسى را با این زیارت اراده مى نمائى ؟ یعنى : با این زیارت قصد تقرّب به چه کسى را دارى ؟

عرض کرد: مراد و مقصودم خداوند تبارک و تعالى است ، یعنى قصدم تقرّب به خدا مى باشد .

حضرت فرمودند: کسى که بدنبال زیارت یک نماز بخواند و با این نماز قصد تقرّب خدا را داشته باشد، در روزى که خدا را ملاقات مى کند بر او نورى احاطه مى کند که تمام اشیائى که او را مى بینند فقط نور مشاهده مى نمایند و خداوند متعال زوّار قبر مطهّر امام حسین (علیه السلام) را مورد اکرام قرار مى دهد و آتش جهنّم را از رسیدن به آنها باز مى دارد.

و زائر در نزد حوض کوثر مقامى بسیار مرتفع و مرتبه اى لایتناهى دارد و امیرالمؤمنین (علیه السلام) که در کنار حوض ایستاده اند با او مصافحه کرده و وى را از آب سیراب مى فرماید و احدى در وارد شدن بر حوض بر وى سبقت نمى گیرد مگر پس از او و سیراب شدن او، و پس از سیراب گشتن به جایگاهش ‍ در بهشت برگشته و در حالى که فرشته اى از جانب امیرالمؤمنین (علیه السلام) با او بوده که به صراط امر مى کند براى وى پائین بیاید و با او مدارا کرده تا از روى آن بگذرد

و به آتش جهنّم فرمان مى دهد که حرارت و سوزشش را به او نرساند تا وى از آن گذر کند. و نیز با او فرستاده اى است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) آن را فرستاده اند تا به بهشت وارد شود

احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره حقوق حیوانات


  احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره حقوق حیوانات 



 

احادیثی گهربار درباره حقوق حیوانات


1- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: أینَ صاحِبُها ؟ مُروهُ فلْیَسْتعِدَّ غَدا للخُصومَةِ . (1)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: صاحب او کجاست ؟ به او بگویید خودش را براى شکایت [این شتر در قیامت] آماده کند.

 


2- عنه صلى الله علیه و آله: إنّ اللّه َ یُحِبُّ الرِّفْقَ و یُعینُ علَیهِ، فإذا رَکِبْتُمُ الدَّوابَّ العُجْفَ فأنْزِلوها مَنازِلَها ، فإنْ کانتِ الأرضُ مُجْدِبَةً فانْجوا عَنها ، و إنْ کانتْ مُخْصِبةً فأنْزِلُوها مَنازِلَها . (2)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند ملایمت و مدارا کردن را دوست دارد و بر انجام آن کمک مى کند. پس، هرگاه چارپایان لاغر را سوار شدید، آنها را در منزلهایشان فرود آورید . اگر زمین خشک و بى گیاه بود با شتاب از آن بگذرید و اگر سرسبز و پر علف بود، آنها را در آن جا استراحت دهید.


3- عنه صلى الله علیه و آله: ارْکَبوا هذهِ الدَّوابَّ سالِمَةً و اتَّدِعُوها سالِمَةً ، و لا تَتَّخِذوها کَراسِیَّ لأحادیثِکُم فی الطُّرُقِ و الأسْواقِ ، فَرُبَّ مَرْکوبَةٍ خَیرٌ مِن راکِبِها و أکْثَرُ ذِکْرا للّه ِ تبارکَ و تعالى مِنهُ . (3)

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: چارپایان سالم را سوار شوید و آنها را سالم نگه دارید و آنها را کرسى خطابه و صحبتهاى خود در کوچه ها و بازارها نکنید؛ زیرا بسا مرکوبى که از سوارش بهتر و بیشتر از او به یاد خداوند تبارک و تعالى باشد.

   ادامه مطلب ...

تاثیر یاد خدا و بی رغبتی به دنیا در رسیدن به آرامش


  تاثیر یاد خدا و بی رغبتی به دنیا در رسیدن به آرامش

ذکر و یاد خدا  یکی از بهترین و مؤثرترین روشها برای رهایی از ترس و نگرانی است

 

تاثیریاد خدا و بی رغبتی به دنیا در رسیدن به آرامش
ما با یاد خدا و توجه به وجود مقدس الهی، خود را به منبعی متصل می کنیم که از هر قدرتی بالاتر و برتر است. لذا ترس از هر قدرت دیگری معنی پیدا نمی کند، خود را به منبعی متصل می کنیم که توانایی حل هر مشکلی و شفای هر دردی و باز کردن هر گره ای را دارد.


ذکر و یاد خدا و به تعبیر بهتر توجه به خداوند متعال، یکی از بهترین و مؤثرترین روشها برای رهایی از ترس و نگرانی و دغدغه و اضطراب و متقابلاً کسب طمأنینه و آرامش روحی و حتی جسمانی است. قرآن کریم می فرماید: «... أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یعنی «آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام بخش دلهاست».


براستی چرا روح و روان آدمی با یاد و نام خدا آرامش می گیرد؟

پاسخ روشن است. ما با یاد خدا و توجه به وجود مقدس الهی، خود را به منبعی متصل می کنیم که از هر قدرتی بالاتر و برتر است. لذا ترس از هر قدرت دیگری معنی پیدا نمی کند، خود را به منبعی متصل می کنیم که توانایی حل هر مشکلی و شفای هر دردی و باز کردن هر گره ای را دارد. پس یأس و ناامیدی و احساس ضعف و شکست در زندگی، دیگر مفهوم خود را از دست می دهد. با توجه به خدا، خود را به منبعی وصل می کنیم که از همه چیز و همه کس و هر راز و رمزی آگاهی مطلق و کامل دارد، پس دیگر غصه نمی خوریم که کسی درد ما را نمی فهمد، یا راز خود را به که بگوییم که بتواند ما را کمک کند. 

ادامه مطلب ...

داستان توبه عجیب جهانگیرخان !


داستان توبه عجیب جهانگیرخان !



نقل فرموده اند که حضرت آیة اللّه العظمى جهانگیر خان قشقائى (  رضوان اللّه تعالى علیه ) که یکى از عرفاى زمان خودش ‍ بود که شاگردانى مانند آیة اللّه العظمى بروجردى شهید آیة اللّه سید حسن مدرس و مرحوم ارباب اصفهانى و… مى باشد، ایشان قبلا از افراد افراطگر در معصیت بوده و در قبیله ها تار زنى مى کرده .
(گاهى مى بینم که حرف حق در بسیارى از گوشها اثر ندارد، سخنان نصیحت کنندگان بر جان بسیارى از گمراهان همچون بارش باران و تخم گیاه در شوره زار است . اما اگر دلى آماده باشد و جانى پاکیزه گردد یک سخن کوتاه نیز براى ایجاد تحول ودگرگونى درون آن کافى است ).
مرحوم آیة اللّه جهانگیر خان قشقائى یکى از انسانهایى است که چنین دل آماده اى را در سینه داشت ، در احوال زندگى او مى نویسند:

 از دوران جوانى ، تا چهل سالگى همچون سایر افراد ایل قشقائى به دامپرورى و پرورش اشتغال داشته و با تارزنى و آلات موسیقى افراد را به سوى خود جلب مى کرده ؛ در هر مجلس شادى و معصیتى که وجود داشته شرکت مى کرده  .

او در یکى از تابستانها که ایل قشقایى به ییلاق سیمیرم آمده بود (بخشى از اصفهان است ) براى فروش فرآورده هاى دامى و خرید نیازمندیهاى خود و عائله اش ‍ به اصفهان میرود .
در آن شهر بزرگ پس از انجام کارهاى ضرورى در بازار براى تعمیر تار شکسته اى که همراه داشته از شخص پیرمردى سراغ استاد یحیى ارمنى تارسازى را مى گیرد .

 آن پیر روشن ؛ ضمن راهنمایى و معرّفى استاد یحیى ارمنى تارساز، اندرز به او میگوید: حق است که پى کار بهترى روى و دانش آموزى ، و اگر راست میگوئى برو اول تار وجود خود را درست کن و از این کارها دست بردار ؛ خوب شو دیگر.
این سخن چنان در دل و جان جهانگیر خان اثر میگذارد و شورى به پا میکند که از همانجا ترک ایل کرده و کوچ کند به اصفهان که در آن زمان به دارالعلمى مشهور بوده است و در مدرسه صدر که از معروفترین مدارس حوزه علمیه اصفهان و مجمع فقیهان و حکیمان بزرگ بوده است حجره (اتاق ) اى براى سکونت اختیار مى کند…

او ازکارهاى خود توبه کرده و با عشق و علاقه زیادی  که از نصیحت آن پیر روشن دل ناشناس در نهادش برانیگخته شده بود به تحصیل علوم دینى و عرفانى مى پردازد و طولى نمى کشد که از زبده ارباب فضل و علماء و عرفا  و… مى گردد.

براى درک قدر و منزلت پوشیده و ناشناخته او کافى است که بدانیم اشخاصی مثل آیت اللّه العظمى بروجردى مرجع شیعیان و شهید سید حسن مدرس روحانى مبارز از شاگردان او بوده اند.

منبع : در کتاب ((مثل آباد)) جلد ششم .

این درگه ما درگه نومیدی نیست          صد بار اگر توبه شکستی باز آی

باز آی ،  باز آی ، هر آنچه هستی باز آی          گر کافر و گَبر و بت‌پرستی باز آی


 

خوش به حال منتظران حقیقی مهدی(عج)


خوش به حال منتظران حقیقی مهدی(عج)






خوش بحال صابران غیبتش

                                    خوش بحال خادمان حضرتش

خوش بحال شیعه ای کزعشق یار

                                      می کشد از بهر مهدی انتظار

خوش بحال آنکه در هرصبح دم

                                     عهد میخواند فرج هم دم به دم

خوش بحال عجلو گویان دوست

                                   هرچه برلب میبرند آن نام اوست

خوش بحال آن شهیدان خدا

                                    خوش نمودند جان براه او فدا

خوش بحال ندبه خوان جمعه ها

                                  اشک ریزان غمش در جمعه ها

خوش بحال آن یل شب زنده دار

                                         منتظر تا جان سپارند بهر یار

خوش بحال بانوانی با حجاب

                                      یار مهدی اند با نور حجاب

خوش بحال هرکه دارد یاد او

                                    می سپارد دل به باور های او

خوش بحال ما شود روزی اگر

                                     انتظار دیدنش آید به سر

مهدی آید نور چشم فاطمه

                                      تاشود او دستگیر ما همه


الهم عجل لولیک الفرج.آمین
شعر محسن حسینی


 

باز بربندید عهدی تازه را


باز بربندید عهدی تازه را



جمعه ای شدعهدهابازشکست...............نه دوصدعهدهزارعهدشکست

گفت مهدی با دوچشمانی نمین..............العجل مولا بیایعنی همین؟

ما زیاران چشم یاری داشتیم.............پس چه شدعهدی که بامن داشتید؟

بازگویید خیل یاران را چه شد؟.................انتظار اهل ایمان را چه شد؟

کاش قدری هم هوایم داشتید.................حرمت سوگند و عهدم داشتید

باز بربندید عهدی تازه را.........................نشکنید این عهدهای تازه را

دل ببرید ازهوی وازهوس........................گوش نسپاریدبه هربانگ وجرس

غیبت من غربت آل نبیست.....................چشم بر راه شما شخص نبیست

غربت من،غیبت من تاکجا؟.....................این همه سستی برای دین چرا؟

مؤمنان دین خدا یاری کنید.....................بهرتعجیل فرج کاری کنید



الهم عجل لولیک الفرج.آمین

شعر:محسن حسینی


 

هشتم شوال سالروز تخریب حرم بقیع بر دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد


هشتم شوال سالروز تخریب حرم بقیع بر دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد


بقیع، نام سرزمینی است در مدینه که به دستور رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) به قبرستانی برای مسلمانان تبدیل‌شد و نخستین کسی که در آنجا به توصیه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) دفن‌شد، «عثمان بن مظعون»، از دوستان نزدیک پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه‌السلام) بود؛ کسی که حضرت علی (علیه‌السلام) در سخنان خود او را بسیار یاد‌می‌کرد و از روی علاقه‌اش به وی، نام یکی از فرزندانش را عثمان نهاد.
بقیع، قبرستانی است مورد احترام همه‌‌ فرقه‌های اسلامی و اکنون در چند قدمی حرم پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) قراردارد؛ رسول خدا برخی از شهدای احد و نیز فرزندش «ابراهیم» را در آنجا دفن‌کرد و به این ترتیب بر قداست آن افزود. بعدها عثمان بن‌عفان در قبرستان یهودی‌های مدینه به اسم «حس کوکب» دفن‌شد، اما معاویه بقیع را به‌قدری گسترده‌ساخت که قبر عثمان در بقیع قرار‌گیرد.

 

 
 

بقیع هم‌اینک مدفن 4 امام شیعه، امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)، امام سجاد(علیه‌السلام)، امام باقر(علیه‌السلام) و امام صادق(علیه‌السلام) است؛ همچنین قبر بیشتر زنان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و نیز عباس عموی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و فاطمه بنت اسد، مادر امام علی(علیه‌السلام) و برخی دیگر از بزرگان در این مکان شریف قراردارد.  ادامه مطلب ...

برترین جاى بهشت کجاست؟




برترین جاى بهشت کجاست؟ 



 

بهشت صد درجه است که ما بین هر دو درجه آن به قدر ما بین آسمان و زمین است

 

سوره کهف، آیه 107: « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا»؛ [کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند منزلشان جنات فردوس است.

 

 به کلمه «فردوس» هم ضمیر مذکر برمى ‌گردد و هم مؤنث و به طورى که گفته شده کلمه ‌اى رومى به معناى «بستان» است و بعضى هم گفته ‌اند کلمه ‌اى است سریانى به معناى تاکستان و اصل آن «فرداس» بوده، و بعضى دیگر گفته‌ اند کلمه ‌اى سریانى و به معناى باغ انگور است. و برخی آن را کلمه ‌اى حبشى و عده ای نیز عربى می دانند و به معناى باغ پر درختى است که بیشتر درختانش انگور باشد. بعضى خواسته‌ اند از اینکه‌ «جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ» را «نزل» خوانده - آن چنان که در آیه 102 همین سوره، جهنم را براى کافران نزل خوانده - استفاده کنند که در ماوراى بهشت و دوزخ، ثواب و عقاب دیگرى است که به وصف در نمى ‌آید.
 

ادامه مطلب ...

مختصری از محتوای سوره مبارکه حمد


مختصری از محتوای سوره مبارکه حمد


 


سوره حمد که نام دیگرش «فاتحه الکتاب» است، هفت آیه دارد1  و تنها سوره‏اى است که بر هر مسلمانى واجب است حداقل روزانه ده بار آن را در نمازهاى شبانه روزى بخواند وگرنه نماز او باطل است. «لا صلاة الّا بفاتحه الکتاب»2 بنا به روایت جابر بن عبد اللّه انصارى از رسول اکرم(صلی لله علیه و آله): این سوره بهترین سوره‏هاى قرآن است.3

 

آیات سوره‏ ى مبارکه فاتحه، اشاراتى در باره‏ى خداوند و صفات او، مسأله معاد، شناخت و درخواست رهروى در راه حقّ و قبول حاکمیت و ربوبیّت خداوند دارد. همچنین به ادامه‏ى راه اولیاى خدا، ابراز علاقه و از گمراهان و غضب‏شدگان اعلام بیزارى و انزجار شده است. سوره‏ى حمد همانند خودقرآن مایه‏ى شفاست، هم شفاى دردهاى جسمانى و هم شفاى بیمارى‏هاى روحى.4

 

درسهاى تربیتى سوره ‏ى حمد

در تفسیر نمونه به مواردی از اثرات تربیتی سوره حمد اشاره شده است که با توجه و عمل به هرکدام از این موارد، انسان هرچه بیشتر در راه شناخت ونزدیکی به پروردگار قرار می‌گیرد:

   ادامه مطلب ...