الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره حقوق حیوانات


  احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره حقوق حیوانات 



 

احادیثی گهربار درباره حقوق حیوانات


1- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: أینَ صاحِبُها ؟ مُروهُ فلْیَسْتعِدَّ غَدا للخُصومَةِ . (1)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: صاحب او کجاست ؟ به او بگویید خودش را براى شکایت [این شتر در قیامت] آماده کند.

 


2- عنه صلى الله علیه و آله: إنّ اللّه َ یُحِبُّ الرِّفْقَ و یُعینُ علَیهِ، فإذا رَکِبْتُمُ الدَّوابَّ العُجْفَ فأنْزِلوها مَنازِلَها ، فإنْ کانتِ الأرضُ مُجْدِبَةً فانْجوا عَنها ، و إنْ کانتْ مُخْصِبةً فأنْزِلُوها مَنازِلَها . (2)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند ملایمت و مدارا کردن را دوست دارد و بر انجام آن کمک مى کند. پس، هرگاه چارپایان لاغر را سوار شدید، آنها را در منزلهایشان فرود آورید . اگر زمین خشک و بى گیاه بود با شتاب از آن بگذرید و اگر سرسبز و پر علف بود، آنها را در آن جا استراحت دهید.


3- عنه صلى الله علیه و آله: ارْکَبوا هذهِ الدَّوابَّ سالِمَةً و اتَّدِعُوها سالِمَةً ، و لا تَتَّخِذوها کَراسِیَّ لأحادیثِکُم فی الطُّرُقِ و الأسْواقِ ، فَرُبَّ مَرْکوبَةٍ خَیرٌ مِن راکِبِها و أکْثَرُ ذِکْرا للّه ِ تبارکَ و تعالى مِنهُ . (3)

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: چارپایان سالم را سوار شوید و آنها را سالم نگه دارید و آنها را کرسى خطابه و صحبتهاى خود در کوچه ها و بازارها نکنید؛ زیرا بسا مرکوبى که از سوارش بهتر و بیشتر از او به یاد خداوند تبارک و تعالى باشد.

   
4- عنه صلى الله علیه و آله: لَو غُفِرَ لَکُم ما تَأتونَ إلى البَهائِم لَغُفِرَ لَکُم کَثیرا . (4)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: اگر ستمى که به حیوانات مى کنید بر شما بخشیده شود، بسیارى از گناهان شما بخشوده شده است.


5- عنه صلى الله علیه و آله: أ لاَ تَتَّقی اللّه َ فی هذهِ البَهیمَةِ الّتی مَلّکَکَ اللّه ُ تعالى إیّاها ؟! فإنّهُ شَکا إلَیّ أنّکَ تُجیعُهُ و تُدْئبُهُ . (5)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: آیا درباره این بى زبانى که خداوند در اختیار تو گذاشته است، از خدا نمى ترسى؟! او از درد و رنجى که به وى مى رسانى نزد من شکایت کرد.

پی نوشت:
۱.بحار الأنوار
۲.. الکافی
۳.کنز العمّال
۴.. کنز العمّال
۵.کنز العمّال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.