آیا در قرآن بیان شده است که زن نمیتواند قاضی یا مرجع تقلید شود؟
آیة صریح در قرآن بر اینکه زن نمیتواند قاضی و یا مرجع باشد وجد ندارد
در ابتدا ضروری به نظر میرسد که برای روشن شدن پاسخ نکاتی را بیان کنیم:
1. تفاوتهای زن و مرد: 1.
از لحاظ جسمی، مرد نوعاً درشت اندام و قوی و زن کوچک اندامتر و ظریفتر
است؛ 2. از لحاظ روانی، میل مرد به ورزش و شکار و کارهای پرحرکت، همچنین
احساسات مرد مبارزانه و جنگی، و احساسات زن صلح جویانه و بزمی است.[1]
2. مشترکات زن و مرد در مقامات معنوی: ملاک ارزش، به روح انسان است و روح نه مرد است و نه زن، این روح الهی هم در مرد وجود دارد و هم در زن «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»[2]
هر دو دارای فطرت الهی[3] و امانتدار الهی[4] میباشند. هردو زیباترین
موجود خداوندی[5] و با تلاش به سوی خدا در حرکتند[6] هم زن و هم مرد
میتوانند عاشق خدا باشند.[7]
3. مسایل اجرایی در اسلام کارهای اجرایی که حوصله و توان زیادی لازم دارد،
و لازمهاش سر و کار داشتن با افراد مختلف است، شرطش این است که مرد
عهدهدار آن باشد، مثلاً زن میتوان مجتهد باشد و به بالاترین درجة اجتهاد
برسد ولی مرجع تقلید عموم نمیتواند باشد، میتواند در علم قضا به
عالیترین مرحله برسد ولی قاضی که با مردم و پرونده و اعدام و... سر و کار
داشته باشد نمیتواند باشد. شرط قضاوت این است که مرد باشد.[8] زن میتواند
عادله باشد ولی نمیتواند امام جماعت باشد. برای مردها با الاتفاق و برای
زنها بنابر احتیاط[9] اضافه کنیم که هیچ یک از امور گذشته مانع کمالاتی
معنوی زن نمیشود، بلکه زن میتواند به مقامی برتر از انبیاء برسد، چنانکه
زهرا ـ سلام الله علیها ـ چنین بود.[10]
وقتی شیطان گریه می کند!
ابلیس اسم خاص همان شیطانی است که اغواگر حضرت آدم بود
آشنایی مختصری با شیطان
در
قرآن مجید در 63 آیه نام شیطان، در 11 آیه نام ابلیس و در 17 آیه نام
شیاطین آمده است. قرآن شناسنامه شیطان و ماهیت او را این طور بیان می دارد:
از آیات متعدد قرآن استفاده می شود که ماده اولیه شیطان[1] «آتش» بوده
است؛ مثلاً، در آیه ای می فرماید: «و اذقلنا للملائکة اسجدوا لادم فسجدوا الاّ ابلیس کانَ من الجنّ ففسق عن امر ربّه.»
[2]چنان که ملاحظه می شود، این آیه شریفه، ابلیس را از جن می داند. ابلیس
اسم خاص همان شیطانی است که اغواگر حضرت آدم بود و خدای تعالی در قرآن گاهی
با عنوان «ابلیس» و گاهی با عنوان «شیطان» از او تعبیر می کند.[3]خود
شیطان هم خلقت خود را از آتش می داند، آن جا که خداوند از او سؤال می کند:
چه چیزی مانع سجده کردن تو بر آدم شد، گفت: «انا خیرٌ منه خلقتنی من نارٍ و خلقته من طینٍ.» در جای دیگر می گوید: «ءَاسجدُ لمن خلقت طینا» [4]به تصریح قرآن، شیطان از فرمان خدا سرپیچی کرد: «ابی واستبکر و کان من الکافرین» [5]؛ «کان من الجنّ استکبرو کان من الکافرین؛[6] «انّ الشیطان کان للرّحمن عصّیا.» [7]و قرآن شیطان را دارای ذریّه می داند، آن جا که می فرماید: «واذ
قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الاّ ابلیس کان من الجن ففسق عن امر
ربّه افتتخذونه و ذرّیّته اولیاء من دونی و هم لکم عدوٌ بئس للظالمین
بدلاً.» [8] قرآن در آیات متعددی، شیطان را دشمن آشکار انسان می داند و انسان را از پی روی او برحذر می دارد: «و انّ الشیطان للانسان عدوٌ مبینٌ» [9].
آیا قادرید شیطان را بگریانید؟
با
مقدمه ای که ذکر کردیم، حال قصد داریم مسئله ای را مطرح کنیم که شاید سوال
شما خواننده عزیز هم باشد و آن اینکه چه وقتهایی شیطان از فرط ناراحتی
گریه کرده و چه اوقاتی ما می توانیم او را به گریه اندازیم؟
با اندکی تفحص روشن می شود که علاوه
بر مواردی که شیطان را آزار داده و ناراحت می کند برخی کارها نیز در طول
زندگی آدم علیه السلام و فرزندانش و در طول تاریخ، ابلیس را چنان آزار داده
که باعث ناله و زاری ابلیس شده و حتی او را به گریه واداشته است که در زیر
به برخی از آن موارد اشاره می کنیم:
دعاهای وقت بیرون آمدن از منزل
اسلام براى ورود به منزل و خروج از آن آداب مهمى دارد که رعایت آن بر هر فردی لازم است
چند دعایی که هنگام بیرون آمدن از خانه خوانده می شود
اول: اسلام
براى ورود به منزل و خروج از آن آداب مهمى دارد که رعایت آن آداب بر هر
فرد مسلمانى لازم است. امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرماید : هرگاه یکى از
شما داخل در خانه خود شد، بر اهل خانه سلام کند، اگر نبودند ، بگوید :
سلام بر ما از جانب پروردگار و نیز سوره اخلاص را بخواند که زُداینده فقر
است . در روایت مهمى آمده : وقتى قصد خروج از منزل کردى بگو :
بِسْمِ اللّهِ وَلا حَوْلَ ولا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللّهِ به نام خداوند هیچ قدرت و قوتى نیست مگر با کمک خداوند ، واگذار مى کنم کارهایم را بر خدا .
چون
گفتى : «بسم اللّه»، ملکى مى گوید : راهنمایى شدى ، چون گفتى : «لا حول و
لا قوة الا باللّه»، مى گوید : از هر شرى حفظ شدى ، چون گفتى : «توکلت
على اللّه»، مى گوید. خداوند تو را کفایت کرد ؛ در این حال است که شیطان مى
گوید : چه کنم با بنده اى که راهنمایى شده و حفظ گردیده و او را کفایت
کرده اند . سپس «قل هو اللّه» را از جانب راست و چپ و روبرو و پشت سر و
بالاى سر و زیر پا بخوان که در تمام روز در امان خدا باشى . و وقتى وارد
منزل شدى ، بر اهل بیت خود سلام کن ، اگر نبودند بگو :
ادامه مطلب ...
همسایه در کلام معصومین (ع)
حدیث (1) امام صادق علیه السلام :
حُسنُ الجِوارِ یُعَمِّرُ الدِّیارَ وَیَزیدُ فِى العمارِ؛
خوش همسایگى شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند.
کافى، ج2، ص667، ج8
حدیث (2) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
إِن
أَحبَبتُم أَن یُحِبَّکُمُ اللّه وَرَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائتُمِنتُم
وَاصدُقوا إِذا حَدَّثتُم وَأَحسِنوا جِوارَ مَن جاوَرَکُم؛
اگر
مى خواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند
رد کنید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکى رفتار
نمایید.
نهج الفصاحه، ح 554
حدیث (3) امام على علیه السلام :
وَالجِوارُ أَربَعونَ دارا مِن أَربَعَةِ جَوانِبِها؛
تا چهل خانه از چهار طرف همسایه به شمار مى آیند.
خصال، ص 544
حدیث (4) امام على علیه السلام :
سَل عَنِ الرَّفیقِ قَبلَ الطَّریقِ، وَعَنِ الجارِ قَبلَ الدّارِ؛
قبل از مسافرت ببین همسفرت کیست و پیش از خرید خانه ببین همسایه ات کیست.
نهج البلاغه، نامه 31
حدیث (5) امام سجاد علیه السلام :
أَمّا
حَقُّ جارِکَ فَحِفظُهُ غائِبا وَ إِکرامُهُ شاهِدا وَنُصرَتُهُ إِذا کانَ
مَظلوما وَلا تَتَّبِع لَهُ عَورَةً فَإِن عَلِمتَ عَلَیهِ سوءً سَتَرتَهُ
عَلَیهِ وَإِن عَلِمتَ أَنَّهُ یَقبَلُ نَصیحَتَکَ نَصَحتَهُ فیما بَینَکَ
وَبَینَهُ وَلا تُسَلِّمهُ عِندَ شَدیدَةٍ وَتُقیلُ عَثرَتَهُ وَتَغفِرُ
ذَنبَهُ وَتُعاشِرُهُ مُعاشَرَةً کَریمَةً؛
اما حق
همسایه ات این است که درغیاب اوآبرویش راحفظ کنى و درحضورش او را احترام
نهى. اگر به او ظلمى شد یاریش رسانى، دنبال عیب هایش نباشى، اگر بدى از او
دیدى بپوشانى، اگر بدانى نصیحت تو را مى پذیرد او را در خفا نصیحت کنى، در
سختى ها رهایش نکنى، از لغزشش درگذرى، گناهش را ببخشى و با او به خوبى و
بزرگوارى معاشرت کنى.
ادامه مطلب ...
برای کسب شغل مناسب این ذکر را بگویید
گشایش در زندگی با کمک گرفتن از آیات قرآنی و ذکرهای توصیه شده ی ائمه راهی موثر است
توبه و استغفار همان طلب آمرزش است؛ به
هر ترتیب ما انسان هستیم و در معرض گناه، خطا و اشتباه هستیم و خداوند راه
بازگشت را در هر لحظه ای برای ما باز کرده است و همواره امید به رحمت و
بخشش خدا هست.
خدای تبارک و تعالی از استغفار به عنوان یک خصیصه مثبت یاد می کند و می فرماید:
«وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکرُوا
اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ
اللَّهُ وَ لَمْ یصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُمْ یعْلَمُونَ»؛ «و
آنان که چون کار زشتی کنند، یا بر خود ستم روا دارند، خدا را به یاد می
آورند و برای گناهانشان آمرزش می خواهند و چه کسی جز خدا گناهان را می
آمرزد؟ و بر آنچه مرتکب شده اند، با آن که می دانند [که گناه است ]،
پافشاری نمی کنند.»
و در سوره نساء می فرماید: «وَ مَنْ یعْمَلْ سُوءاً أَوْ یظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یسْتَغْفِرِ اللَّهَ یجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحیما» ؛ «و هر کس کار بدی کند، یا بر خویشتن ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده ی مهربان خواهد یافت.»
ادامه مطلب ...
پیشامدها را به فال نیک بگیریم
ادگار به مرکز سفارش پستی کتاب رفت و کتابی در مورد عکاسی سفارش داد و هر روز چشم به در، منتظر آمدن پستچی و تحویل گرفتن بسته ی پستی خود شد.
سرانجام پستچی با یک بسته از راه رسید.
وقتی ادگار بسته را باز کرد، بسیار دلسرد و حتی عصبانی شد زیرا به جای کتاب عکاسی، کتابی در مورد تقلید صدا فرستاده بودند.
از این موضوع واقعاً ناراحت شد.
ادگار بلافاصله تصمیم گرفت کتاب را بسته بندی و آن را مرجوع کند، اما ناگهان تصمیم گرفت این کار را نکند و ببیند با چنین کتابی چه می تواند بکند.
حتماً تا حالا حدس زده ایدکه ادگار همان (ادگار برگن) است.
برگن، مشهورترین تقلید کننده ی صدا در جهان، هنرمندان دیگری را بعد از خود پرورش داد.
برگن با شوخ طبعی تمیز و ظریف خود زندگی را برای بسیاری از مردم شفاف و شاد گردانید و در واقع بسیار موفق شد.
برگن فکر و عقیده ی ساده ای داشت.
او در واقع به فال نیک گرفت و تلخی را به شیرینی بدل کرد.
اگر جویای نیکی و خیر باشید، آن را از هر وضعیت و در هر زمان می توانید کسب کنید!
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) از نگاه امام صادق(علیه السلام)
در طول تاریخ بشریت، کم تر انسانی وجود دارد که مانند پیامبراسلام تمام خصوصیات زندگی اش به طور واضح و روشن بیان و ثبت شده باشد. خداوند متعال در قرآن کریم کتابی که خود حافظ اوست (1) و بدون هیچ تغییری تا قیامت باقی استبا زیباترین عبارات و کامل ترین بیانات، آن حضرت را معرفی نموده و با عالی ترین صفات ستوده است.
خداوند متعال میفرماید: «انک لعلی خلق عظیم»; (2) ای پیامبر!
تو بر اخلاقی عظیم استوار هستی.
نیز میفرماید: «محمد رسول الله و الذین معه اشداو علی الکفاررحماء بینهم. » (3) محمد(ص) فرستاده خداست و کسانی که با اوهستند در برابر کفار سر سخت و در میان خود مهربانند.
محققان، تاریخ نویسان و دانشمندان در ابعاد گوناگون زندگی حضرتمحمد(ص) سخن گفتهاند.
اما
ائمه علیهم السلام با نگاهی ژرف و دقیق سیمای آن شخصیت بی نظیر و در
یکتای عالم خلقت را به تماشا نشسته، به معرفی زندگی،مبارزات و آموزه های
آن حضرت پرداختند.
در این نوشتار بر آنیم تا گوشه هایی از زندگی و شخصیت حضرت محمد(ص) را از نگاه امام صادق(ع) به تماشا بنشینیم.
تولد نور
امام
صادق(ع) به نقل از سلمان فارسی فرمود: پیامبر اکرم(ص)فرمود: خداوند متعال
مرا از درخشندگی نور خودش آفرید (4) نیز امام صادق(ع) فرمود: خداوند متعال
خطاب به رسول اکرم(ص)فرمود: «ای محمد! قبل از این که آسمانها، زمین، عرش و
دریا راخلق کنم. نور تو و علی را آفریدم...». (5)
ثقه الاسلام
کلینی(ره) مینویسد: امام صادق(ع) فرمود: «هنگام ولادت حضرت رسول اکرم(ص)
فاطمه بنت اسد نزد آمنه (مادر گرامی پیامبر)بود. یکی از آن دو به دیگری
گفت: آیا میبینی آنچه را منمیبینم؟
دیگری گفت: چه میبینی؟ او گفت:
این نور ساطع که ما بین مشرق ومغرب را فرا گرفته است! در همین حال،
ابوطالب(ع) وارد شد و بهآنها گفت:
چرا در شگفتید؟ فاطمه بنت اسد ماجرا را به گفت. ابوطالب به اوگفت: میخواهی بشارتی به تو بدهم؟ او گفت: آری. ابو طالب گفت:
از تو فرزندی به وجود خواهد آمد که وصی این نوزاد، خواهد بود (6)
نامهای پیامبر
کلبی، از نسب شناسان بزرگ عرب میگوید: امام صادق(ع) از منپرسید: در قرآن چند نام از نامهای پیامبر خاتم(ص) ذکر شده است؟
گفتم: دو یا سه نام.
امام صادق(ع) فرمود: ده نام از نام های پیامبر اکرم در قرآنآمده است: محمد، احمد، عبدالله، طه، یس، نون، مزمل، مدثر، رسول و ذکر.
ادامه مطلب ...
چهل حدیث گهربار درباره کار و همت
حدیث (1) پیامبر صلى الله علیه و آله :
طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَة
کار کردن برای کسب روزی حلال بر هر زن و مرد مسلمان واجب است
جامع الاخبار (شعیری) ص 139
-------------------------------------------------
حدیث (2) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
امْنُنْ
عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ
الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَل
خدایا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی ، تنبلی ، ناتوانی ، بهانه آوری ، زیان ، دل مردگی و ملال ، محفوظمان دار
بحار الانوار (ط - بیروت ) ج 91 ، ص 125
-------------------------------------------------
حدیث (3) پیامبر صلى الله علیه و آله :
إِنَّ
مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا یُکَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِیلَ
یَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا یُکَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِی طَلَبِ
الْمَعِیشَة
بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم
آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟
فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج13، ص 13
-------------------------------------------------
حدیث (4) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِی طَلَبِ الْحَلَال
عبادت ده جز است که نه جز آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج13، ص 12
-------------------------------------------------
حدیث (5) امام علی علیه السلام :
الْعَمَلَ
الْعَمَلَ ثُمَّ النِّهَایَةَ النِّهَایَةَ وَ الِاسْتِقَامَةَ
الِاسْتِقَامَةَ ثُمَّ الصَّبْرَ الصَّبْرَ وَ الْوَرَعَ الْوَرَعَ إِنَّ
لَکُمْ نِهَایَةً فَانْتَهُوا إِلَى نِهَایَتِکُم
کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید ؛ آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید.
نهج البلاغة (للصبحی صالح) ص 252
-------------------------------------------------
حدیث (6) امام علی علیه السلام :
قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أَرْجَى مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْه
کار (خیر) اندک ، که بر آن مداومت ورزی ، از کار بسیار که از آن خسته شوی ، امیدوار کننده تر است.
نهج البلاغة (للصبحی صالح) ص 525 ، ح 278
جابر جعفی از حضرت امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند :
اگر مردم میدانستند ازچه زمانی علی (علیه السلام) امیرالمؤمنین خوانده شد هرگز ولایتش را انکارنمیکردند.
جابر می پرسد: خدا به شما رحمت عنایت کند،علی (علیه السلام) از چه زمانی امیرالمؤمنین خوانده شد؟
حضرت
پاسخ دادند: پرودگار عزیز و جلیل [علی (علیه السلام) را امیرالمؤمنین
خواند] زمانیکه [درعالم ذر] از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت
و آنها را گواه بر خویشتن ساخت
[و فرمود:] آیا من پروردگار شما نیستم؟ و محمد (صلوات الله علیه و آله ) رسول من؟ و علی (علیه الصلوات و السلام) امیرالمؤمنین؟
عن جابر الجعفی قال: قال أبو جعفر محمد بن علی(علیهما السلام) :
لو
علم الناس متى سمی علی أمیر المؤمنین ما أنکروا ولایته، قلت: رحمک الله
متى سمی علی أمیر المؤمنین؟ قال: کان ربک عز وجل حیث أخذ من بنی آدم من
ظهورهم ذریتهم وأشهدهم على أنفسهم ألست بربکم ومحمد رسولی وعلی أمیر
المؤمنین.
بحارالأنوار ج 37 ص 306
فرماندهان آخرالزمانی شیطان
(بسم الله الرحمن الرحیم)
یکی
از ابزارهای کهن و قدیمی شیطان استفاده از ابزار بدلسازی و نسخة بدل
حقایق است. افرادی که بخشی از حقایق را میفهمند نه کل آن را به همان
اندازه حقیقت را پذیرفته و از بقیّهاش بیخبر میماند یا با توجّه به کم
اطّلاعی نسبت به بقیّة موضوع موضعگیری میکند. جریانهای مدّعیان نبوّت،
امامت، مهدویّت و معنویّت در طول قرنها آدمیان بسیاری را به خود مشغول
ساخته و آنها را یا از مسیر حق و حقیقت خارج ساختهاند یا حتّی در موارد
متعدّد به ورطة هلاکت انداختهاند.
مدّعیان معاصر
در
سالهای اخیر، رواج پدیدة اوهام و خرافه، رونق بازار عرفانهای مجازی و
معنویّتهای فانتزی، گسترش طریقتهای منهای شریعت، رشد شبهعرفانهای
ژلهای با رنگ و بوی شهوت، شهرت و ثروت و گرمی بازار مکّارة مدّعیان دروغین
به ویژه متمهّدان و مدّعیان دروغین مهدویّت رشد فزاینده و نگران کنندهای
یافته است.
باید اذعان نمود که این روند، مختص به ایران یا کشورهای
اسلامی نیست بلکه گرایش به معنویّتهای مجازی در مغرب زمین نیز، رونق گرفته
است؛ زیرا معنویّت، گمشدة دنیای معاصر است. واقعیّتی به نام خلأ معنویّت،
به رغم احساس شدید تشنگی انسان معاصر به حقایق ماورای طبیعت، همدست
قدرتهای سیاستپیشه را برای بهره برداری از این خلأ باز مینهد و هم تشبّث
به هر حشیش یا سیراب شدن با هر سرابی را برای این انسان حیران توجیه
میکند.
نسل تشنة معنویّت، عطش خود را با سرابهای عرفاننما فرو
مینشاند. در بازار گرم مدّعیان، بنجلهای خرافه و عرفانهای بدلی، فرصت
عرضه مییابند و این سیکل عرضه و تقاضا تا همواره وجود جهل و ظلم در جهان
ادامه خواهد داشت. میلتون، یکی از محقّقان حوزة جامعه شناسی ادیان نو پدید
مینویسد: بیش از دو هزار فرقة معنویّت گرا در آمریکا و بیش از دو هزار
جریان معنویّتجو در اروپا هست که درصد کمی از آنها مشترکند.
زمینههای ادّعا
زمینههای مختلفی باعث ظهور و بروز جریانهای مدّعیان میشود که در اینجا به مهمترین آنها اشاره میکنیم:
1-نجات باوری مهدوی
موضوع
مهدویّت پتانسیل فوقالعادّه قویای دارد که در دورههای مختلف مورد سوء
استفادة طمّاعانی قرار گرفته که آن را به نفع خود مصادره کردهاند.
مشهورترین حالت این ماجرا را در جریان مهدی سودانی میتوان دید که با
استفاده از این پتانسیل فوقالعادّه مدّتها مقابل استعمار انگلیس ایستاد و
به اهداف خود نائل شد.
ادامه مطلب ...