الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

الهم عجل لولیک الفرج

مذهبی سرگرمی آموزشی

دشمن علی (ع) عاشق و مرید او شد

دشمن علی (ع) عاشق و مرید او شد

 روزی عایشه گفت: مردى را که دشمن سرسخت على (ع) باشد براى من پیدا کنید تا نزد او بفرستم.

چنین مردى را آوردند و چون در برابر او ایستاد سرش را به جانب آن مرد بلند کرد و گفت: دشمنى تو با این مرد به چه پایه رسیده؟

به او گفت: بسیار از خداى خود طلب مى کنم و آرزو دارم که او با اصحابش زیر چنگال من باشند، و با شمشیر ضربتى (بر سر آنان) بزنم و خون از شمشیر بچکد.
 
عایشه گفت: تو شایسته این کار هستى،

این نامه مرا ببر و به او بده، چه در حال سفر و حرکت باشد، چه اقامت کرده باشد؛

و آگاه باش که اگر او را در حال حرکت بینى خواهى دید که بر استر پیغمبر (ص) سوار است، و کمان او را به شاخه انداخته، و تیردان آنرا به قربوس زینش آویخته، و اصحابش مانند مرغان صف کشیده پشت سرش هستند.
 
آن مرد گوید: پس او را سواره با همان حالت که عایشه گفته بود استقبال کردم، و نامه را به او دادم.

پس مهرش را شکست و خواند و فرمود: به منزل بیا و از غذا و آب ما بخور تا جواب نامه ات را بنویسم.

گفتم: به خدا این کارها عملى نمى شود.
 
پس آن مرد پشت سر حضرت حرکت کرد و اصحاب آن جناب اطرافش را گرفته بودند، سپس به او فرمود: از تو سوال کنم؟ جوابم را مى دهى؟

عرض کرد: آرى.
 
فرمود: تو را به خدا قسم مى دهم آیا عایشه نگفت: مردى را که دشمن سرسخت این مرد (على) باشد براى من پیدا کنید.

تو را نزد او بردند، و به تو نگفت: دشمنى تو با این مرد به چه پایه رسیده؟

و تو نگفتى: بسیارى از اوقات از خداى خود تمنا مى کنم که او با یارانش در چنگال من باشند، و با شمشیر ضربتى (بر سر آنها) بزنم که خون از شمشیر بچکد؟

گفت: خدایا (تو مى دانى)، آرى.
 
فرمود: پس تو را به خدا قسم مى دهم آیا به تو نگفت که: نامه مرا ببر و به او بده خواه در حال حرکت بوده یا اقامت کرده باشد، و آگاه باش که اگر او را در حال حرکت ببینى خواهى دید که بر استر پیغمبر (ص) سوار است، و کمانش را به شاخه انداخته، و تیردان آنرا به قربوس زینش آویخته؟

گفت: خدایا (تو مى دانى)، آرى.
 
فرمود: پس تو را به خدا قسم مى دهم آیا به تو نگفت: اگر غذا و آبش را بر تو عرضه داشت هرگز چیزى از آن مخور که در آن سحر است؟

گفت: خدایا (تو مى دانى)، آرى.
 
فرمود: پس از من هم پیغام مى برى؟

گفت: آرى؛ زمانى که من نزد تو آمدم روى زمین مخلوقى از تو مبغوض تر نزد من نبود، و اکنون مخلوقى در زمین از تو محبوب تر نزد من نیست، پس هر امرى که مى خواهى بفرما.
 
فرمود: پس نامه مرا به او برسان و بگو: اطاعت خدا و رسولش را نکردى چون که خدا تو را به ماندن در خانه امر کرد، و تو از خانه بیرون آمده در لشکرها رفت و آمد کردى.

و به طلحه و زبیر و یارانش بگو: شما درباره خدا و رسولش به انصاف رفتار نکردید،

چون زنان خود را در خانه هایتان گذاشتید، و زن پیغمبر را بیرون آوردید.
 
پس آن مرد نامه امیرالمومنین را آورد و نزد عایشه گذاشت و پیغام حضرت را به او داد و برگشت نزد علی (ع) و در صف جنگ صفین شهید شد.
 
پس عایشه گفت: هیچ کس را نزد او نمى فرستیم مگر این که او را بر ما فاسد کند (و بر علیه ما مى شوراند.)
 

اثبات الهداة، ج 4، ص 500 - 498.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.