ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
در مورد خصوصیات ظاهری حضرت مهدی (عج) می توان به چند روایت استناد کرد:
نحوه برخورد حضرت با کفار
تردیدی
نیست در اینکه حضرت اما زمان (عج) همانند جدّ بزرگوارش ابتدا با الفت و
مهربانی راه تبلیغ و دعوت را پیش می گیرد و با کفار اتمام حجت می کند و
چنانچه نپذیرند و گردنکشی کنند با قاطعیت تمام با آنان برخورد می نماید.
امام
باقر ـ علیه السلام ـ می فرماید: «هنگامی که قائم قیام کند، بر یک یک
ناصبیان ایمان را عرضه می کند، اگر به حقیقت آنرا بپذیرند، آنان را رها می
سازد وگرنه هر کس که ایمان را نپذیرفت، گردنش را می زند یا از او جزیه می
گیرد ـ چنان که امروز از اهل ذمه می گیرند ـ و او را به روستاها و آبادی
های دور تبعید می کند.
امّا در مورد برخورد حضرت مهدی(عج) با اهل کتاب ـ که آنها نیز کافر هستند ـ روایات متعددی است که به یکی از آنها اشاره می شود.
عبدالله
بن کلیر از امام کاظم ـ علیه السلام ـ درباره تفسیر آیه «و له اسلم من فی
السموات و الارض طوعاً و کرهاً» هر کس که در آسمان و زمین است چه از روی
اختیار یا اجبار مطیع فرمان خداست» سؤال کرد:
امام فرمود: این
آیه درباره قائم فرود آمده است، هنگامی که علیه یهود، نصاری صائبان، مادی
گرایان و برگشتگان از اسلام و کافران در شرق و غرب کرة زمین قیام می کند و
اسلام را به آنان پیشنهاد می کند هر کس از روی میل پذیرفت دستور می دهد که
نماز بخواند و زکات بدهد و بر طبق آن چه فرد مسلمان مأمور به انجام آن است
رفتار نماید و هر کس مسلمان نشود، گردنش را می زند تا آنکه در شرق و غرب
جهان یک کافر بر جای نماند
بنابراین با توجه به رأی
مشهور و با عنایت به روایات متعدد امام بزرگوار در آغاز راه مسالمت را پیش
می گیرند و اسلام را ارائه می کنند و چنانچه نپذیرند با آنان برخورد قاطع
خواهد شد.
البته فرضیه دیگری هست و آن اینکه اگر اهل کتاب اسلام
را نپذیرند بایستی جزیه پرداخت کرده و یا تبعید شوند که این فرضیه هم
طرفدارانی دارد
حدیث:
امام صادق ـ علیه السلام ـ : برای ما دولتی است که
خداوند هر وقتی بخواهد آن را می آورد، هر کسی که دوست دارد از اصحاب قائم
باشد باید منتظر باشد.
بحارالانوار، ج ۵۲، ص۱۴۰
منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱ . چشم اندازی بر حکومت حضرت مهدی، نجم الدین طبسی.
۲ . فصلنامه انتظار، سال چهارم، شماره ۱۱ و ۱۲، مقاله آقای آیتی، ص ۳۶۰، اهل کتاب در دولت مهدی.
۱. غیبت نعمانی،ص ۱۸۸، و بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۸۷.
۲ . ابن طاووس، الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر، مؤسسه اعلمی بیروت.
۳ . اثبات الهدات، حرّ عاملی، ج ۳، ص ۴۴۰ و ۵۲۰، چاپ علمیه قم.
۴ . الکافی، کلینی، ج ۸،ص ۲۲۸، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۷۵، دارالکتب الاسلامیه، تهران.
۵
. تفسیر نور الثقلین، ج اول، ص ۳۶۲، چاپخانه علمیه، قم. عبد علی بن جمعه العروسی.