بر مؤمنین لازم است از سرودن اشعار نامناسب و سبک و دور از شأن اهلبیت «علیهمالسلام» یا کفرآمیز و غلوگونه اجتناب ورزند و از اختلاط زن و مرد در تشکیل محافل، مجالس و دستهها پرهیز نمایند و از قمهزدن و حرکاتى که موجب وهن شیعه در جهان است و بهانه به دست دشمن مىدهد و ضرر و زیان بر بدن وارد مىکند، دورى کنند.
چگونه عزاداری کنیم؟
مراسم عزادارى عاشوراى حسینى که هر سال باشکوهتر و فراگیرتر از سال قبل، در میان «اشک و آه» عاشقان مکتب سالار شهیدان برگزار مىشود، نباید ما را از روح حماسى آن غافل سازد.
اگر یک نگاه اجمالى- ولى با
دقّت- به تاریخ کربلا از روز نخست تا امروز بیفکنیم، شاهد تغییر فاحشى در
برداشتهاى پیرامون این مکتب از این تاریخ خواهیم بود. در آغاز، عاشورا به
صورت یک حماسه ظهور کرد؛ سپس فقط به صورت یک حادثه غمانگیز توأم با اشک و
آه درآمد، و در قرن اخیر بار دیگر چهره آغازین خود را بازیافت، یعنى در
میان سیل اشک و آه عاشقان مکتب حسینى، روح حماسى خود را نیز آشکار ساخت و
تودههاى مسلمین را به حرکت درآورد.
محرمی دیگر از راه می رسد و بهار اشک دیگری بر عاشقان ولایت، که در آن غبار از
جان های خسته خویش زدایند و وجودشان را به عطر حسینی معطر کنند.
محرمی که با نام حسین پیوند خورده و با آمدنش فکرها و دل ها متوجه روزی می شود که بزرگ ترین روزهای مصیبت است.
اشک
ها در غم برترین انسان های عالم جاری می شوند. وقتی که فرشتگان آسمانی بر
حسین گریانند و پریان و پرندگان در زمین و هوا بر او نوحه گرند؛ آیا نباید
انسان ها با این آفریدگان هم نوایی کنند و با یادآوری آن چه بر خاندان
ولایت گذشت، گریه و نوحه ای همیشگی داشته باشند؟!
ماه محرم فصل شکفتن لاله های مقاومت خونین اسلام است.همان گونه که سرآغاز زوال حاکمیت های فاسد نیز است. محرم تاریخ است اما نه تاریخ عادی و روز مره زندگی، کار، فعالیت، مصرف و معامله، محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ ساز است. تاریخ شروع اصلاحات در نظام اجتماعی منحرف شده. و تعلیمات فراموش شده اسلام است. یعنی تاریخ یک انقلاب مکتبی برعلیه فرهنگ منحرف و نظام سیاسی فاسدی است که به نام خلافت اسلامی بر اریکه قدرت اسلام تکیه زده بود. این تاریخ نه متعلق به گذشته که شروع یک نهضت تاریخ ساز است. ادامه مطلب ...
محرم ماه غصه و اندوه اهل بیت و ماه اقامه تعزیه و مجالس سوگ ، به خاطر بزرگداشت یاد اباعبداللّه الحسین علیه السلام و یارانش است . ماه آشنا شدن به روح مذهب و مرام حسین علیه السلام و پى بردن به دعوتهاى آموزنده قرآن و مکتب تشیع و تربیت روح ملت با روش و طریقت سرور آزادگان است . از امام رضا علیه السلام روایت است که چون ماه محرم داخل مى شد، کسى پدرم را خندان نمى دید.
1. نماز شب اول :
از
رسول اکرم صل الله علیه و آله روایت شده است : کسى که در شب اول ماه محرم
، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، یازده مرتبه سوره توحید
را خوانده و آن روز را روزه بدارد، موجب امنیت است و گویا تمام سال بر کار
نیک مداومت داشته است .
چرا امام حسین ع محبوب قلبهاست
هنگام خلقت انسان خداوند میخواست ازخاک انسان را خلق کند لذا به
ملائک مقربش دستور داد که از نقطه ای مشخص درزمین(که محل
کنونی کعبه میباشد)مقداری خاک بیاورند به جبرئیل دستور داد جبرئیل آمد و
مقداری خاک برداشت وخواست برود که زمین به ناله درآمد و گفت چرا
میخواهی ذراتم را ازمن جداکنی؟
جبرئیل دلش از ناله های زمین سوخت واز بردن خاک منصرف شد
ودست خالی برگشت وخداوند این بار اسرافیل را فرستاد وهمین
داستان برای اسرافیل تکرار شد و او هم دست خالی برگشت.
اینبار میکاییل مأمور آوردن خاک بازهم داستان تکرار شدو او هم دلش
نیامد ناله های زمین راببیند ودست خالی برگشت.
اما هنگامیکه عزراییل مأمور شد خاک را بیاورد او خاک رابرداشت و تا
زمین به ناله درآمد که ذراتم را ازمن جدا نکن,عزرائیل گفت من از طرف
خداوند مأمورم وناله های توبرایم فایده ای ندارد وخاک را برد(به همین
علت خداوند عزراییل را مأمور قبض روح قرار داد که با ناله وگریه دلش
به رحم نمی آید)
هنگامیکه خدامیخواست دل انسان را خلق کند دستور داد ازنقطه ای
دیگر(محل کنونی کربلا)خاک بیاورند ودل انسان را با خاک محل کنونی
کربلا ساخت.به همین جهت امام حسین ع محبوب قلب همه ی
انسانهاست چون خاک دل انسان خاک کربلاست و ناخود آگاه ازهر
مذهب ومسلکی همه عاشق اباعبدالله هستند چه ارمنی و بودایی
ومسیحی وهندو و...
مداحی بیاد ماندنی و دلسوز غمنامه حضرت رقیـه(س)حاج یونس حبیبـی(یااباعبدالله الحسین ع) را جهت دانلود شما محبین اهل بیت(س) قرار داده ایم
دانلود
حجم: 8.06 مگابایت
توضیحات: حاج یونس حبیبـی(یااباعبدالله الحسین ع )
آفتاب محرم برمی اید و کربلای دل را در
پرتو خود می سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدستة دست ها بالا می رود و
در باد به حرکت در می اید.
عطر شهادت مشام را می نوازد و چشم ها در
انتظار طراوت اشک به تماشا می نشیند. عقربه زمان روی نقطة پنجم عشق قفل می
شود. خواب ها از چشم های خسته می گریزد و حسینیة سینه ها سیاه پوش می شود.
آری محرم شده و انتظار لباس های مشکی به سر آمده است. این شب ها باید به
سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره ای از آسمان حسین(ع) .
هر یک از شب
های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا
نام گذاری شده است. نام گذاری این شب ها با گذشت زمان صورت گرفته و واضع
خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل بیت و بر اساس جایگاه
شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت بخش کربلا یعنی امام
حسین(ع) و هم آهنگی شور و التهاب مراسم و روضة آنان با مرکز شورآفرین شب
عاشورا صورت گرفته است.
ادامه مطلب ...
در برزخ، آسمان هست و زمین هست چون عالَم
صورت است، و موجودات و نفوس برزخیه اطلاع از دنیا دارند و از آسمانها و
زمین مطلعند، البته حیات آنها در ملکوت آسمان و زمین است. و اما آن آیه
مبارکه: «النارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوا وَ عَشِیا وَ یَوْمَ تَقُومُ الساعَةُ أَدْخِلُو´ا ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَد الْعَذَابِ؛
هر صبح و شام بر آتش عرضه می شوند و روزی که رستاخیز برپا شود (فرمان می
رسد که) فرعونیان را در سخت ترین عذاب داخل کنید» (غافر/46) از چند جهت
میتوان از آن استفاده نمود که راجع به عالم برزخ است نه عالم قیامت کبری:
اول از عنوان "غُدُو و عَشی" زیرا همانطور که ذکر شد در قیامت کبری، روز و شب نیست.
دوم
از عنوان یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا زیرا که معنایش اینست که مشرکین را عرضه
بر آتش میدارند، و معنی عرضه آن نیست که در آتش می افکنند، بلکه آنست که
پهلوی آتش میبرند و در کنار آن قرار میدهند و آتش را به آنان می نمایانند
بطوریکه لهیب و شعله آتش، آنانرا فرا نمی گیرد، ولیکن از حرارت آن اجمالاً
به آنها میرسد و از منظره دهشتناک آن متألم و متأثر میگردند. بهشت و جهنمِ
قیامتی در برزخ نیست بلکه راهروئیست برای قیامت و دریچه ایست برای آن. «یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إلَی الْجَنةِ وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إلَی النارِ؛
دری از برزخ بسوی بهشت، و دری از برزخ بسوی جهنم می گشایند و دریچه ای از
عالم قبر به آن دو باز میکنند» (کافی ج3 باب المسأله فی القبر ص 240-236).
ادامه مطلب ...
آیا پیروان دیگر ادیان اهل دوزخاند؟
اسلام رستگارى را در جوهر خود انسان
جستجو می کند و مىفرماید: اگر این انسان روابط خود را باخدا از طریق نماز
عاشقانه و با مردم نیازمند از طریق پرداخت زکات و با جامعه از طریق وفاى
به عهد و امانتدارى و با خود از طریق کنترل غرایز و هوسرانىها حفظ کند،
به رستگارى رسیده است.
در این مقاله به سه سۆال مهم با توجه به آیات قرآن به طور خلاصه پاسخ خواهیم گفت: