حدیث روز/زنا شش پیامد دارد
پیامبر صلى الله علیه و آله
فِى
الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِى الدُّنیا وَ ثلاثٌ فِى الآخِرَةِ،
فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنیا فَیَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ یُعَجِّلُ الفَناءَ
وَ یَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الآخِرَةِ فَسوءُ الحِسابِ وَ
سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِى النّارِ ؛
زِنا، شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایى اش این است که: آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه پیامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است.
مکارم الاخلاق ص 441 - خصال ص 321، ح
دلایل قطع نشدن گناه در ماه رمضان با توجه به حصر شیطان
انتشارات قدیانی به تازگی کتابی را با عنوان «104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون» به قلم حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری منتشر کرده است که دارای 10 فصل است.
از عناوین فصلهای این کتاب میتوان «کلیاتی درباره اسلام»، «فرقهها و گروهها»، «جن»، «فرشته»، «تقلید و روحانیت»، «فلسفه احکام» و «رابطههای دخترها و پسرها» را برشمرد که در ذیل بخشهایی از این کتاب از خاطرتان میگذرد:
فردی نزد آیتالله آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) آمد و گفت: آقا! قبل از ازدواج، گاهی چشمم خطا میکرد، گفتم: ازدواج میکنم الحمدلله راحت میشوم، امّا هنوز هم خطا میکنم و یک موقعی چشمم به ناموس دیگران میافتد، استغفار میکنم، امّا چه کنم؟! گرفتارم، یک نسخه بدهید؟! فرمود: قانع نیستی. اگر به آن چه که داری قناعت داشته باشی، اعضاء و جوارحت این قناعت را لمس میکنند و اینطور نمیشود.
اولیاء خدا یک نسخه داده اند که هر کس حتّی اگر تمکن مالی دارد، باید عمل کند و اتّفاقاً از لحاظ بهداشتی هم به دردمان میخورد. میگویند: اوّلاً گرسنه شو و بعد سراغ غذا برو. بعد هم موقعی که گرسنه هستی و سر غذا نشستی، یک مقدار که خوردی، دیدی همچنان می خواهی، بگو: نمیخواهم!
اگر میخواهی قانع بشوی، حتی موقعی که ولو تمکن مالی داری، کمتر بخور، به تعبیر عامیانه دائم پرس روی پرس میخوری که چه؟!
میگویند: اگر میخواهید قناعتپیشگی را یاد بگیرید اوّل از لقمه شروع کنید (این نسخه اولیاء است که بیان میکنم)، اگر توانستی این شکم بیهنر را کنترل کنی، چیزهای دیگر را هم کنترل میکنی. آنوقت معلوم است دیگر، کسی که به حلالش مراقبت کند و کم بخورد، دیگر دستش به طرف شبههناک و حرام نمیرود.
لذا آیتالله آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) در جواب فردی که نسخهای برای کنترل چشم میخواست، فرمود: تو قانع نیستی! یعنی چه؟ اگر ما باشیم میگوییم که تو کنترل چشم نداری، شهوت داری، امّا ایشان گفتند: تو قانع نیستی، یعنی در حقیقت سرچشمه را به او نشان داد.
ادامه مطلب ...کارهایت را با نماز تنظیم کن!
حضرت استاد مصباح - زید عزّه - میفرمود: شهید بهشتی حین کار، ساعتش جلویش بود؛ حین اذان برای نماز از وسط جلسه پا میشد و به سرعت به نماز میایستاد.
پیش از اینها ایشان دبیرستان دین و دانش را در قم راه
اندازی کرده بودند. ایشان خودشان زبان درس میدادند و آقایان باهنر، مفتح و
بنده هم کلاس داشتیم. وقتی که دستگاه ساواک ایشان را از قم بیرون کرد، حکم
او را معلق کرد که در تهران هر روز احضاریه بزنند. در واقع این نوعی تبعید
به تهران بود. او خانهای در خیابان مولوی اجاره کرده بود. بنده هم هر از
گاهی به دیدن ایشان میرفتم. روزی با بشاشت هرچه تمام تر به من گفتند:"نکته
بسیار عجیبی را در نهجالبلاغه یافتم." پرسیدم: چیست؟ فرمود: "حضرت علی
علیهالسلام فرموده: کارهایت را بر اساس اوقات نماز تنظیم کن. یعنی بگو بعد
از نماز، یک ساعت قبل از نماز، و یا یک ساعت بعد از نماز و... ."
باور کن ایشان با بشاشتی نقل میکرد که چقدر خوب و عالی است. امام ما محور در نظم کارها را نماز قرار داده است."
به آن چه می دانی عمل کن!
حضرت آیت الله بهجت (اعلی الله مقامه الشریف) از جمله نکاتی که در زمینه اخلاق مطرح میکردند و نسبت به آن عنایت داشتند این بود که می فرمودند: در همه کارها، اول از همه، مواظبت کنید آن چه را که یقین دارید، عمل کنید! تا آنچه را که نمیدانید خداوند متعال به شما عطا فرماید.
این بیان ایشان برگرفته از روایاتی است که از رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) واهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده، که نمونه آن از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) این است که فرمودند: «مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ، وَرَّثَهُ (عَلَّمَه) اللّه ُ عِلمَ ما لَم یَعلَم»؛ هر کس به آنچه می داند عمل کند، خداوند این ارث را باقی می نهد که آن چه را نمی داند، به او می آموزد.1
اهل بیت (علیهم السلام) می فرمایند: شما آنچه را علم داری عمل کن خدای تعالی آن چه را علم نداری به شما خواهد داد. این یک نکتهای ظریف است که ما آن چه را که از مسلمات دین است و روشن؛ وقتی به عمل آراستیم، نتیجه این عمل صالح نیل به علم الهی است که بس با ارزش و قیمتی است.
بیان نکات ظریف:
خیلی آقای بهجت حرف نمیزدند و دائمالذکر به نظر میآمدند. ایشان گاهی به مناسبتی چیزی میگفتند یا به دیگری میگفتند، وما هم باید حواسمان جمع می بود که سریع مطب را بگیریم و استفاده کنیم.
گاهی در ضمن لطایفی، نکات خیلی ظریف و دوستداشتنی را که متناسب با حال طرف بود بیان می کردند. یک روزی، شخصی در صحن مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به آقا برخورد کرده بود. به آقا گفته بود که حضرت آقا من خودم را گم کردهام؛ میخواهم خودم را پیدا کنم، چکار کنم؟ آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) فرموده بودند که برو در آن صحن یک اتاق و دفتری است به نام دفتر گمشدگان. بگو: من خودم را گم کرده ام، تا که در بلندگو شما را صدا کنند، ببینید آیا پیدا میشوید یا نه!
1. بحار، ج78، ص189
علامه جعفری در آغوش امام علی (علیه السلام)
حدیث روز/پنج سفارش مهم پیامبر(ص) درباره ماه مبارک رمضان
کدام اماکن مخصوص دعا برای حضرت حجت اند؟
اماکن شریف و مقدسی که حضرت ولی عصر (عج) در آنها توقف کرده و به آنجاها قدم نهاده مانند مسجد کوفه و مسجد سهله و مسجد صعصعه و مسجد جمکران و غیر آنها، چون شیوه اهل مودت و عادت صاحبان محبت است که هر گاه جای درنگ و محل توقف محبوب خویش را بنگرند به یاد خوی های او افتند و از فراقش متالم شوند و درباره اش دعا کنند.
راز اصلی غیبت حضرت ولیعصر(عج) چیست!؟
در طول تاریخ، مسأله غیبت برای پیامبران و برخی از اولیاء روی داده از این روی غیبت امام زمان مسأله تازه و ناشناخته برای مسلمانان و دیگر امتها نیست، برای آن دلایل فراوانی وجود دارد، چنانکه برای غیبت دیگر اولیا دلایل فراوانی وجود داشته، شیخ صدوق در کتاب «کمالالدین» که آن را به اشاره آن حضرت نوشته درباره غیبت پیامبران و عمرطولانی آنها و علل غیبتشان مطالب جالبی نوشته است.